Förbättringen av riksväg 25 mellan Langansböle och Västerbacka i Raseborg framskrider som planerat
NTM-centralen i Nyland fortsätter i samarbete med Raseborgs stad att utarbeta vägplanen för riksväg 25 mellan Langansböle och Västerbacka. Planen innehåller nya planskilda anslutningar och parallella vägarrangemang samt en omkörningsfil med mitträcke samt grundvatten- och bullerskydd. Målet är också att avlägsna Raseborgs plankorsning och bygga en underfartsbro för den nya banan.

Utarbetandet av vägplanen inleddes hösten 2023. Utarbetandet av en vägplan innebär planering av den exakta placeringen av åtgärderna för att förbättra riksvägen och av detaljerade lösningar. En lagakraftvunnen vägplan ger väghållaren rätt att ta vägområdet i besittning och bygga vägen. Utgångspunkten för planeringen är en utvecklingsutredning som utarbetats för sträckan Ekenäs–Karis på riksväg 25 och som stod klar 2022.
Utvecklingsfasen för planlösningen har avslutats
Planeringen har preciserats efter principlösningar som gjorts på basis av tidigare planer med beaktande av den tekniska genomförbarheten, kostnadsberäkningarna och trafikkonsekvenserna, för vilka man har skaffat forskningsdata om jordmånen och grundvattnet. Vid mötet för allmänheten den 7 februari 2024 presenterades alternativa lösningsförslag, och den erhållna responsen samt fördelarna och nackdelarna med alternativen behandlades under ett möte för den projektgrupp som styr planeringen, där man fattade ett interimistiskt beslut om vägplanens utkastskede. Lösningarna för de planskilda anslutningarna vid E4 Langansböle och E6 Västerbacka har framskridit, medan bedömningen av genomförbarheten för Horsbäcks planskilda anslutning E5 kräver ytterligare undersökningar av grundvattenförhållandena, så beslutsfattandet skjuts upp till våren.
Utarbetande av utkast till vägplan
Näst kommer planutkastet att preciseras med särskild fokus på de planskilda anslutningarna i Langansböle och Västerbacka. Utkastet till vägplan preciseras utifrån en lösning där den nya korsningsbron vid den planskilda anslutningen i Langansböle ligger parallellt med den nuvarande underfarten. Placeringen av ramperna granskas ännu i den fortsatta planeringen; kan den nuvarande näringsverksamheten fortsätta där den ligger idag? För det valda alternativets del är genomförbarhetsriskerna, särskilt i anslutning till grundvattnet, de minsta och möjliggör den bästa anslutningslösningen som bäst beaktar näringsverksamhetens transportbehov.
I fråga om Västerbacka planskilda anslutning valdes som utgångspunkt för utkastet till vägplan en rombisk planskild anslutning som skulle ligga norr om Gamla Kustvägen. Valet baserades i synnerhet på de stora transporterna inom näringsverksamheten. Det skulle ha blivit dyrt att ordna dem via bron under riksvägen och lösningen skulle också ha omfattat genomförbarhetsrisker. Dessutom gör placeringen av den planskilda anslutningen det möjligt att genomföra markanvändningsreserveringarna i generalplanen till fullo och lösningen balanserar hela projektets behov av massdisponering.
Andra faktorer som beaktats i jämförelserna av alternativen var bl.a. konsekvenser för miljövärdena, buller, förverkligandet av en ekologisk förbindelse som är betydande på landskapsnivå, trafiksäkerhet samt lösningens trafikmässiga kvalitetsnivå.
Presentation av utkastet till vägplan
Vägplaneringen fortsätter utifrån det valda alternativet och anslutningslösningen vid Horsbäck som väljs senare beaktas i lösningen. Näst i planeringen preciseras vägarnas placering, bredd och nödvändiga utrymmesreserveringar. Dessutom planeras en principlösning för dränering och grundvattenskydd, så att även deras behov blir beaktade i utrymmesreserveringarna. Dessutom preciseras konsekvenserna av lösningen och man presenterar lösningar för att förebygga risker.
Utkastet till vägplanen presenteras igen för allmänheten i början av sommaren. Mer information om detta och den närmare tidpunkten ges senare.
Nyckelord
Kontakter
Sitowise Oy, planeringens projektchef, Martti Kokoi, tfn 044368 0683, fornamn.efternamn@sitowise.com
NTM-centralen i Nyland, Projektchef Anna Elf, tfn 0295 021 395,
fornamn.efternamn@ely-keskus.fi
Länkar
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Luftkvaliteten i Nyland huvudsakligen god – ny årsrapporten publicerats17.6.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 var luftkvaliteten i Nyland utanför huvudstadsregionen i huvudsak god eller tillfredsställande. Vägtrafiken och vedeldningen är de faktorer som mest påverkade luftkvaliteten. Luftkvaliteten i Nyland utanför huvudstadsregionen år 2024 och utsläppen år 2023 framgår av en rapport om luftkvaliteten i Nyland år 2024 som publicerats av NTM-centralen i Nyland.
Uudenmaan ilmanlaatu vuonna 2024 enimmäkseen hyvää – uusi vuosiraportti julkaistu17.6.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Ilmanlaatu pääkaupunkiseudun ulkopuolisella Uudellamaalla oli vuonna 2024 enimmäkseen hyvää tai tyydyttävää. Eniten ilmanlaatuun vaikuttavat tieliikenne ja kotitalouksien puunpoltto. Pääkaupunkiseudun ulkopuolisen Uudenmaan ilmanlaatu vuonna 2024 ja päästöt ilmaan vuonna 2023 käyvät ilmi Uudenmaan ELY-keskuksen julkaisemasta Ilmanlaatu Uudellamaalla vuonna 2024 ‑raportista.
Tien painumaa korjataan Karstuntiellä (mt 1070) Lohjalla16.6.2025 09:15:28 EEST | Tiedote
Lohjalla Karstuntiellä (mt 1070) korjataan tien painumaa Karstuntien ja Talpelantien liittymän kohdalla. Rakennustyö alkaa kesäkuussa ja valmistuu vuoden 2025 aikana.
Mästartunneln på Ring I i Esbo stängs för trafik för underhållsarbeten från 23 till 27 juni 2025 och 1 till 4 juli 2025 kl. 00:00–04:3016.6.2025 08:54:14 EEST | Pressmeddelande
Mästartunneln på Ring I i Alberga, Esbo stängs tillfälligt för trafik för underhålls- och reparationsarbeten. Avstängningen sker nattetid.
Espoon Kehä I:n Mestarintunneli suljetaan huoltotöiden ajaksi liikenteeltä 23.–27.6.2025 ja 1.– 4.7.2025 klo 00:00 – 04:3016.6.2025 08:54:14 EEST | Tiedote
Kehä I:llä Espoon Leppävaarassa sijaitseva Mestarintunneli suljetaan tilapäisesti liikenteeltä huolto- ja kunnossapitotöitä varten. Sulku ajoittuu öisiin tunteihin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum