Förbättringen av riksväg 25 mellan Langansböle och Västerbacka i Raseborg framskrider som planerat
NTM-centralen i Nyland fortsätter i samarbete med Raseborgs stad att utarbeta vägplanen för riksväg 25 mellan Langansböle och Västerbacka. Planen innehåller nya planskilda anslutningar och parallella vägarrangemang samt en omkörningsfil med mitträcke samt grundvatten- och bullerskydd. Målet är också att avlägsna Raseborgs plankorsning och bygga en underfartsbro för den nya banan.

Utarbetandet av vägplanen inleddes hösten 2023. Utarbetandet av en vägplan innebär planering av den exakta placeringen av åtgärderna för att förbättra riksvägen och av detaljerade lösningar. En lagakraftvunnen vägplan ger väghållaren rätt att ta vägområdet i besittning och bygga vägen. Utgångspunkten för planeringen är en utvecklingsutredning som utarbetats för sträckan Ekenäs–Karis på riksväg 25 och som stod klar 2022.
Utvecklingsfasen för planlösningen har avslutats
Planeringen har preciserats efter principlösningar som gjorts på basis av tidigare planer med beaktande av den tekniska genomförbarheten, kostnadsberäkningarna och trafikkonsekvenserna, för vilka man har skaffat forskningsdata om jordmånen och grundvattnet. Vid mötet för allmänheten den 7 februari 2024 presenterades alternativa lösningsförslag, och den erhållna responsen samt fördelarna och nackdelarna med alternativen behandlades under ett möte för den projektgrupp som styr planeringen, där man fattade ett interimistiskt beslut om vägplanens utkastskede. Lösningarna för de planskilda anslutningarna vid E4 Langansböle och E6 Västerbacka har framskridit, medan bedömningen av genomförbarheten för Horsbäcks planskilda anslutning E5 kräver ytterligare undersökningar av grundvattenförhållandena, så beslutsfattandet skjuts upp till våren.
Utarbetande av utkast till vägplan
Näst kommer planutkastet att preciseras med särskild fokus på de planskilda anslutningarna i Langansböle och Västerbacka. Utkastet till vägplan preciseras utifrån en lösning där den nya korsningsbron vid den planskilda anslutningen i Langansböle ligger parallellt med den nuvarande underfarten. Placeringen av ramperna granskas ännu i den fortsatta planeringen; kan den nuvarande näringsverksamheten fortsätta där den ligger idag? För det valda alternativets del är genomförbarhetsriskerna, särskilt i anslutning till grundvattnet, de minsta och möjliggör den bästa anslutningslösningen som bäst beaktar näringsverksamhetens transportbehov.
I fråga om Västerbacka planskilda anslutning valdes som utgångspunkt för utkastet till vägplan en rombisk planskild anslutning som skulle ligga norr om Gamla Kustvägen. Valet baserades i synnerhet på de stora transporterna inom näringsverksamheten. Det skulle ha blivit dyrt att ordna dem via bron under riksvägen och lösningen skulle också ha omfattat genomförbarhetsrisker. Dessutom gör placeringen av den planskilda anslutningen det möjligt att genomföra markanvändningsreserveringarna i generalplanen till fullo och lösningen balanserar hela projektets behov av massdisponering.
Andra faktorer som beaktats i jämförelserna av alternativen var bl.a. konsekvenser för miljövärdena, buller, förverkligandet av en ekologisk förbindelse som är betydande på landskapsnivå, trafiksäkerhet samt lösningens trafikmässiga kvalitetsnivå.
Presentation av utkastet till vägplan
Vägplaneringen fortsätter utifrån det valda alternativet och anslutningslösningen vid Horsbäck som väljs senare beaktas i lösningen. Näst i planeringen preciseras vägarnas placering, bredd och nödvändiga utrymmesreserveringar. Dessutom planeras en principlösning för dränering och grundvattenskydd, så att även deras behov blir beaktade i utrymmesreserveringarna. Dessutom preciseras konsekvenserna av lösningen och man presenterar lösningar för att förebygga risker.
Utkastet till vägplanen presenteras igen för allmänheten i början av sommaren. Mer information om detta och den närmare tidpunkten ges senare.
Nyckelord
Kontakter
Sitowise Oy, planeringens projektchef, Martti Kokoi, tfn 044368 0683, fornamn.efternamn@sitowise.com
NTM-centralen i Nyland, Projektchef Anna Elf, tfn 0295 021 395,
fornamn.efternamn@ely-keskus.fi
Länkar
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Invasiv art avlägsnas från Laihalampi i Noux – förbjudet att använda sjön fram till 14.9.202511.8.2025 13:00:04 EEST | Pressmeddelande
Esbo stad samt närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland avlägsnar en invasiv art, solabborren (Lepomis gibbosus), från Laihalampi i Hakjärvs naturskyddsområde. Sjön har behandlats med en lösning och får inte användas 11.8–14.9.2025. På detta sätt försöker man stoppa att solabborren sprids och påverkar andra arter.
Haitallista vieraslajia poistetaan Nuuksion Laihalammella – lammen käyttö kielletty 14.9.2025 asti11.8.2025 13:00:04 EEST | Tiedote
Espoon kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus poistavat Hakjärven luonnonsuojelualueella sijaitsevalta Laihalammelta haitallista vieraslajia, aurinkoahventa (Lepomis gibbosus). Lampi on käsitelty liuoksella, eikä lampea saa käyttää 11.8.–14.9.2025. Toimenpiteellä pyritään välttämään aurinkoahvenen leviäminen ja vaikutukset muihin lajeihin.
Invasive species removal in progress at Laihalampi in Nuuksio – use of pond prohibited until 14 September 202511.8.2025 13:00:04 EEST | Press release
Work is underway to remove an invasive fish species called the pumpkinseed (Lepomis gibbosus) from the Laihalampi pond, located in the Hakjärvi nature reserve in Nuuksio. The City of Espoo and the Uusimaa Centre for Economic Development, Transport and the Environment are in charge of the project. The pond has been treated with a chemical solution, and the use of the pond is prohibited from 11 August to 14 September 2025. The aim is to prevent the spread of the pumpkinseed and its negative effects on other species.
I Kyrkslätt färdigställdes en ny gång- och cykelväg längs Åbovägen (lv 110) från Veikkola till Kolmiranta8.8.2025 09:06:00 EEST | Pressmeddelande
I Kyrkslätt byggdes en gång- och cykelväg bredvid Åbovägens körbana (Lv 110) från Veikkola till Kolmirantavägen. Leden är sammanlagt 3,2 kilometer och omfattar både ett avsnitt med skiljeremsa som är avskiljd från körbanan och ett avsnitt som byggts fast i körbanan. Samtidigt förnyades också belysningen på hela sträckan.
Kirkkonummelle valmistui uusi jalankulku- ja pyöräilytie Turuntien (Mt 110) varrelle Veikkolasta Kolmirantaan8.8.2025 09:06:00 EEST | Tiedote
Kirkkonummella Turuntielle (Mt 110) rakennettiin ajoradan viereen jalankulku- ja pyöräilytie Veikkolasta Kolmirannantielle. Väylää rakennettiin yhteensä 3,2 kilometriä, ja se sisältää sekä ajoradasta erotetun välikaistallisen osuuden että ajorataan kiinni rakennetun osuuden. Samalla uusittiin myös valaistus koko matkalle.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum