Euroopan kansanpuolueen eurovaaliohjelmaan Suomelle tärkeitä tavoitteita

Euroopan kansanpuolueen (EPP) eurovaaliohjelmaan on tulossa useita Suomelle tärkeitä tavoitteita, muun muassa rajaturvallisuudesta ja Itä-Suomen kaltaisten alueiden tukemisesta. Ohjelmasta päättävä EPP:n kongressi on parhaillaan käynnissä Romanian pääkaupungissa Bukarestissa.

Kokoomusta kongressissa edustavat puolueen puheenjohtaja ja EPP:n varapuheenjohtaja Petteri Orpo, puolueen varapuheenjohtaja Elina Valtonen, kansanedustajat ja suuren valiokunnan jäsenet Aura Salla ja Susanne Päivärinta sekä puoluesihteeri Kristiina Kokko. Kongressiin osallistuvat myös kokoomuksen europarlamentaarikot Sirpa Pietikäinen, Henna Virkkunen ja Petri Sarvamaa.

Kongressin on määrä hyväksyä ohjelma keskiviikkona illalla. Ohjelmaan on tulossa kokoomukselle ja Suomelle tärkeitä kirjauksia Ukrainan tukemisesta, maahantulon välineellistämisestä, varautumisesta ja kokonaisturvallisuudesta

Lisäksi ohjelmassa peräänkuulutetaan lisää tukea EU:n ulkoraja-alueille, jotka ovat kärsineet Venäjän hyökkäyksen seurauksena.

“On erinomaista, että näin Itä-Suomen haasteet tiedostetaan myös eurooppalaisella tasolla”, Orpo sanoo.

Ohjelmassa todetaan, että jäsenmaiden tulee voida tilapäisesti lopettaa turvapaikanhakemusten käsittely kansallisen turvallisuuden nimissä. Ohjelmassa myös ajetaan rajaturvallisuuden vahvistamista ja Frontexin mandaatin uudistamista.

EPP tunnistaa Venäjän hybridioperaation turvallisuusuhkaksi.

“Tavoitteenamme on, että seuraava komissio osaa vastata Venäjän hybridivaikuttamiseen entistä yhtenäisemmin”, Orpo sanoo.

Ohjelmasta löytyy myös kokoomuslaisia tavoitteita liittyen EU:n metsäpolitiikkaan. Kokoomuksen pitkäaikainen tavoite on, että metsäpolitiikka olisi jatkossakin kansallisen päätöksenteon piirissä.

Vaaliohjelmassa EPP sitoutuu tähän periaatteeseen.

“EPP:ssä on hyväksytty pohjoismainen lähestymistapa metsiin”, Orpo sanoo.

Kokoomus tukee von der Leyenin valintaa

EPP:n on määrä valita torstaina komission nykyinen puheenjohtaja Ursula von der Leyen  kärkiehdokkaakseen eli ehdokkaaksi EU-komission puheenjohtajaksi. Orpo antaa tukensa von der Leyenille.

“Von der Leyenin kaudella Euroopan unioni on kokenut suuria ja mullistavia kriisejä koronapandemiasta Ukrainan sotaan. Von der Leyen on osoittanut sekä määrätietoisuutta että johtajuutta”, Orpo sanoo.

Orpo: EU:n vahvistettava varautumistaan kriiseihin7.3.2024 13:19:31 EET | Tiedote

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo piti torstaina Euroopan tulevaisuutta käsittelevän puheen Romanian pääkaupungissa Bukarestissa käynnissä olevassa Euroopan kansanpuolueen (EPP) kongressissa. Puheessaan Orpo painotti kokoomuksen EU-tavoitteita ja peräänkuulutti paluuta perusasioihin. “Meidän on huolehdittava taloudesta ja turvallisuudesta, sillä ilman niitä emme voi saavuttaa muita tavoitteita. Edistämme EU:n strategista kilpailukykyä ja syvennämme EU:n puolustusyhteistyötä, Orpo sanoo. Orpo keskittyi puheessaan muuttuneeseen turvallisuustilanteeseen ja ehdotti EU:lle uutta Suomen kokonaisturvallisuusmalliin perustuvaa varautumisunionia. “Tavoitteena on, että kokonaisturvallisuuden vahvistamiseksi määriteltäisiin konkreettisia EU-tason tavoitteita sekä unionille että jäsenmaille. Tulevan komission tavoitteena on oltava EU:n kokonaisturvallisuuteen perustuva varautumisunioni eli ‘preparedness union’, Orpo toteaa.

Kokoomus osallistuu EPP:n kongressiin 6.–7.3. Bukarestissa5.3.2024 09:12:00 EET | Tiedote

Euroopan kansanpuolueen (EPP) kongressi järjestetään 6.-7.3.2024 Romanian pääkaupungissa Bukarestissa. Kokoomusta edustavat puolueen puheenjohtaja ja EPP:n varapuheenjohtaja Petteri Orpo, puolueen varapuheenjohtaja Elina Valtonen, kansanedustajat ja suuren valiokunnan jäsenet Aura Salla ja Susanne Päivärinta sekä puoluesihteeri Kristiina Kokko. Kongressiin osallistuvat myös kokoomuksen europarlamentaarikot Sirpa Pietikäinen, Henna Virkkunen ja Petri Sarvamaa. EPP:n kongressin on määrä hyväksyä EPP:n vaaliohjelma kesäkuun europarlamenttivaaleihin sekä Ursula von der Leyenin ehdokkuus Euroopan komission puheenjohtajaksi. “EPP:n kongressi on kokoomukselle tärkeä askel kohti eurovaaleja. Kokoomus toimii osana eurooppalaista perhettä ja tavoitteenamme on EPP:n ohjelman mukaisesti turvallinen ja hyvä Eurooppa”, Orpo sanoo. "EPP on Euroopan merkittävin poliittinen ryhmä ja erinomainen paikka vaikuttaa myös Suomelle tärkeisiin tavoitteisiin tulevalle kaudelle", Orpo jatkaa. Orpo pitää kongress