Varha ottaa käyttöön yleislääkärivastaanottojen palvelusetelin
Yleislääkärivastaanottojen palveluseteli on vaihtoehto Varhan itse tuottamalle tai yksityisiltä palveluntuottajilta ostamille palveluille. Palveluseteliä voidaan tarjota asiakkaalle terveysasemalla tehtävän hoidon tarpeen arvion yhteydessä. Ensimmäisessä vaiheessa yleislääkärivastaanottojen palveluseteli otetaan käyttöön maaliskuun aikana Turussa, Liedossa, Loimaalla, Marttilassa ja Koski Tl:ssä.

– Kyseessä on kokeilujakso, jonka jälkeen palvelua laajennetaan muillekin alueille, jossa on tarve tuoda lisää palvelua oman toiminnan rinnalle, avoterveydenhuollon johtaja Suvi Vainiomäki sanoo.
Palvelusetelin käyttöönotolla luodaan malli yksityisten palveluntuottajien kanssa tehtävään yhteistyöhön ja sujuvoitetaan hoitoonpääsyä hoitotakuulainsäädännön mukaisesti.
Palveluseteli on vaihtoehto Varhan itse tuottamalle tai ostamalle palvelulle
Palveluseteli myönnetään terveysasemalta hoidon tarpeen arvion perusteella yleislääkäriä tarvitseville potilaille, joilla hoidon tarve on 14 vuorokauden sisällä ja tutkimusten sekä hoidon arvioidaan vaativan 1–2 lääkärin vastaanottokertaa. Varha päättää palvelusetelin myöntämisestä. Potilas voi aina kieltäytyä ottamasta palveluseteliä vastaan. Näissä tilanteissa Varha ohjaa potilaan omien palvelujensa piiriin.
Palveluseteliä ei tarjota päivystyksellistä hoitoa tarvitseville tai pitkäaikaissairaille potilaille, joille on tehty yksilöllinen hoitosuunnitelma. Palveluseteli ei myöskään sovellu mielenterveys- ja päihdepotilaille, koska heidän hoitonsa on Varhassa moniammatillista.
Palveluseteli sisältää 1–2 lääkärin vastaanottokäyntiä sekä potilaan tilanteen edellyttämän diagnostiikan ja hoitotoimenpiteet. Näitä ovat mm. yleislääkäritasoinen kliininen tutkimus, tarpeelliset laboratorio- ja kuvantamistutkimukset, lääkemääräykset sekä lausunnot ja lähetteet erikoissairaanhoitoon. Ensimmäinen vastaanottokäynti on aina fyysinen käynti vastaanotolla, mutta lääkärin näin arvioidessa voidaan tarvita toinenkin vastaanotto, joka voi olla myös videovälitteinen etäkäynti.
Varha määrittää palvelusetelin arvon ja hyväksyy palveluntuottajat
Asiakkaan maksama omavastuuosuus palvelutuottajalle on palveluntuottajan hinnan ja palvelusetelin arvon välinen erotus, korkeintaan kuitenkin 23 euroa. Omavastuuosuus ei kerrytä maksukattoa. Potilas maksaa itse palveluseteliin kuulumattomat lisäpalvelut.
Käyttämättä jätetystä tai perumatta jääneestä ajasta palveluntuottaja laskuttaa 18 vuotta täyttäneiltä saman suuruisen hinnan kuin Varha eli 56,70 euroa. Alle 18-vuotiaan potilaan käyttämättä ja perumatta jääneen ajan palveluntuottaja voi laskuttaa Varhalta 0,5-kertaisena.
Potilas, joka on valinnut palvelusetelin, saa palvelusetelin tiedot tekstiviestinä ilmoittamaansa puhelinnumeroon. Tämän jälkeen potilas valitsee hänelle sopivan palveluntuottajan parastapalvelua.fi-verkkosivulta ja varaa itse vastaanottoajan palveluntuottajalta. Yksityisellä palveluntuottajalla kirjatut käynnin potilastiedot ovat jatkossa Varhan käytettävissä Kanta-palvelujen potilastiedon arkiston kautta.
Lue lisää aiheesta: varha.fi/ylepalse
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suvi VainiomäkiAvoterveydenhuollon johtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:040 186 3836suvi.vainiomaki@varha.fiVarsinais-Suomen hyvinvointialue
"Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä."
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää varsinaissuomalaisten sote- ja pelastuspalvelut. Verkkopalvelumme: varha.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Nämnden för tjänster för äldre i Varha godkände överlåtelsen av rörelse gällande Almahemmet till Esperi Care Oy:s dotterbolag Kemiönsaaren Hoiva Oy18.12.2025 13:15:00 EET | Pressmeddelande
Servicen för klienterna fortsätter oavbruten på Almahemmet trots ändringen. Personalen övergår som s.k. gamla arbetstagare till den nya arbetsgivarens tjänst enligt villkoren i det nuvarande arbets- och kollektivavtalet.
Varhan ikääntyneiden palvelulautakunta hyväksyi Almakodin liikkeenluovutuksen Esperi Care Oy:n tytäryhtiö Kemiönsaaren Hoiva Oy:lle18.12.2025 13:15:00 EET | Tiedote
Asiakkaiden palvelu jatkuu muutoksesta huolimatta Almakodissa keskeytyksettä. Henkilöstö siirtyy ns. vanhoina työntekijöinä uuden työnantajan palvelukseen nykyisen työehtosopimuksen ehdoin.
Forskningen specificerar behandling av sömnapné17.12.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Den som lider av sömnapné har flera alternativ för att behandla sina symptom. En mer exakt metod i utredning av symptombild införs vid Åbo universitetscentralsjukhus (ÅUCS), som också nationellt samordnar utvecklingen av behandling av andningsvikt samt sömn- och vakenhetsstörningar.
Tutkimus tarkentaa uniapnean hoitoa17.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Uniapneaa sairastavalla on useita vaihtoehtoja oireidensa hoitoon. Oirekuvan tutkimuksessa otetaan käyttöön entistä tarkempi menetelmä Turun yliopistollisessa keskussairaalassa (Tyks), joka myös koordinoi valtakunnallisesti hengitysvajauksen sekä uni- ja vireystilahäiriöiden hoidon kehittämistä.
Varha påminner om julens skuggsida: våld i nära relationer ökar och ensamheten blir mer påtaglig16.12.2025 12:56:34 EET | Pressmeddelande
Julen kan i många familjer innebära otrygghet när man är mera hemma och användningen av rusmedel ökar. Alla har rätt till en trygg jul. Det lönar sig, om möjligt, att redan i förväg förbereda sig för ett eventuellt våldshot.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme