Varha ottaa käyttöön yleislääkärivastaanottojen palvelusetelin
Yleislääkärivastaanottojen palveluseteli on vaihtoehto Varhan itse tuottamalle tai yksityisiltä palveluntuottajilta ostamille palveluille. Palveluseteliä voidaan tarjota asiakkaalle terveysasemalla tehtävän hoidon tarpeen arvion yhteydessä. Ensimmäisessä vaiheessa yleislääkärivastaanottojen palveluseteli otetaan käyttöön maaliskuun aikana Turussa, Liedossa, Loimaalla, Marttilassa ja Koski Tl:ssä.
– Kyseessä on kokeilujakso, jonka jälkeen palvelua laajennetaan muillekin alueille, jossa on tarve tuoda lisää palvelua oman toiminnan rinnalle, avoterveydenhuollon johtaja Suvi Vainiomäki sanoo.
Palvelusetelin käyttöönotolla luodaan malli yksityisten palveluntuottajien kanssa tehtävään yhteistyöhön ja sujuvoitetaan hoitoonpääsyä hoitotakuulainsäädännön mukaisesti.
Palveluseteli on vaihtoehto Varhan itse tuottamalle tai ostamalle palvelulle
Palveluseteli myönnetään terveysasemalta hoidon tarpeen arvion perusteella yleislääkäriä tarvitseville potilaille, joilla hoidon tarve on 14 vuorokauden sisällä ja tutkimusten sekä hoidon arvioidaan vaativan 1–2 lääkärin vastaanottokertaa. Varha päättää palvelusetelin myöntämisestä. Potilas voi aina kieltäytyä ottamasta palveluseteliä vastaan. Näissä tilanteissa Varha ohjaa potilaan omien palvelujensa piiriin.
Palveluseteliä ei tarjota päivystyksellistä hoitoa tarvitseville tai pitkäaikaissairaille potilaille, joille on tehty yksilöllinen hoitosuunnitelma. Palveluseteli ei myöskään sovellu mielenterveys- ja päihdepotilaille, koska heidän hoitonsa on Varhassa moniammatillista.
Palveluseteli sisältää 1–2 lääkärin vastaanottokäyntiä sekä potilaan tilanteen edellyttämän diagnostiikan ja hoitotoimenpiteet. Näitä ovat mm. yleislääkäritasoinen kliininen tutkimus, tarpeelliset laboratorio- ja kuvantamistutkimukset, lääkemääräykset sekä lausunnot ja lähetteet erikoissairaanhoitoon. Ensimmäinen vastaanottokäynti on aina fyysinen käynti vastaanotolla, mutta lääkärin näin arvioidessa voidaan tarvita toinenkin vastaanotto, joka voi olla myös videovälitteinen etäkäynti.
Varha määrittää palvelusetelin arvon ja hyväksyy palveluntuottajat
Asiakkaan maksama omavastuuosuus palvelutuottajalle on palveluntuottajan hinnan ja palvelusetelin arvon välinen erotus, korkeintaan kuitenkin 23 euroa. Omavastuuosuus ei kerrytä maksukattoa. Potilas maksaa itse palveluseteliin kuulumattomat lisäpalvelut.
Käyttämättä jätetystä tai perumatta jääneestä ajasta palveluntuottaja laskuttaa 18 vuotta täyttäneiltä saman suuruisen hinnan kuin Varha eli 56,70 euroa. Alle 18-vuotiaan potilaan käyttämättä ja perumatta jääneen ajan palveluntuottaja voi laskuttaa Varhalta 0,5-kertaisena.
Potilas, joka on valinnut palvelusetelin, saa palvelusetelin tiedot tekstiviestinä ilmoittamaansa puhelinnumeroon. Tämän jälkeen potilas valitsee hänelle sopivan palveluntuottajan parastapalvelua.fi-verkkosivulta ja varaa itse vastaanottoajan palveluntuottajalta. Yksityisellä palveluntuottajalla kirjatut käynnin potilastiedot ovat jatkossa Varhan käytettävissä Kanta-palvelujen potilastiedon arkiston kautta.
Lue lisää aiheesta: varha.fi/ylepalse
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suvi VainiomäkiAvoterveydenhuollon johtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:040 186 3836suvi.vainiomaki@varha.fiVarsinais-Suomen hyvinvointialue
"Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä."
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää varsinaissuomalaisten sote- ja pelastuspalvelut. Verkkopalvelumme: varha.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Planeringen av servicenätet i Varha framskrider – lägesrapport över placeringen av välfärdsområdets tjänster10.5.2024 15:00:00 EEST | Tiedote
Planeringen av servicenätet för Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) framskrider. Den 10 maj presenterade Varha tjänsteinnehavarnas senaste planer för var verksamhetsställena och serviceenheterna ska placeras i välfärdsområdet.
Varhan palveluverkon suunnittelu etenee: tilannekatsaus hyvinvointialueen palveluiden sijoittumisista10.5.2024 15:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen palveluverkon suunnittelu etenee. Varha esitteli 10.5.2024 viranhaltijoiden laatimat viimeisimmät suunnitelmat toimipaikkojen ja palveluyksiköiden sijoittumisista Varhan alueella.
Ny enhet för distanstjänster inom hemvården öppnar i Vemo8.5.2024 10:32:44 EEST | Tiedote
Distansvård är en hemvårdstjänst där man tar bild- och ljudkontakt med klienten genom en surfplatta. Den distanstjänstenhet som öppnas i Vemo kommer att betjäna ett stort område i Egentliga Finlands nordvästra delar.
Uusi kotihoidon etäpalveluyksikkö avataan Vehmaalle8.5.2024 10:32:44 EEST | Tiedote
Etähoiva on kotihoidon palvelua, jossa asiakkaaseen otetaan kuva- ja ääniyhteys tablettilaitteen kautta. Vehmaalle avattava etäpalveluyksikkö palvelee laajaa aluetta Varsinais-Suomen luoteisosissa.
Välfärdsområdesstyrelsen avstod från permitteringar7.5.2024 16:16:26 EEST | Tiedote
I det förslag som välfärdsområdesstyrelsen för Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) godkände på tisdagen valde man frivilliga sätt såsom talkoledigheter i stället för samarbetsförhandlingar som syftar till permitteringar. Målet är fortfarande snabba inbesparingar på 14 miljoner euro.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme