Kauan odotettu historiallinen romaani on viimein ilmestynyt!

Jaakko Aarnialan esikoisromaani, Helsingejoen lapset, ilmestyy 12.4.2024. (Basam Books). Teos kertoo myöhäiskeskiajan Helsingen pitäjän ihmisten elämästä tavalla, joka hakee vertaistaan kotimaisessa kaunokirjallisuudessa. Keskiaikainen kyläyhteisön koko kirjo herää eloon.

Eletään kesää 1495. Venäläisjoukot piirittävät Viipuria.

Toisaalla, Helsingen pitäjän laidalla, Toukolan lasten elämä on raskasta. Edes heidän maailmalla matkanneen setänsä tarinat eivät helpota sitä - päinvastoin ne saavat heidät haaveilemaan mahdottomuuksista.

Kirjoittaja on tehnyt kotiläksynsä, ja tarkkaan tutkittu paikallishistoria esittelee lukijalle monia nykypäivänäkin tuttuja paikannimiä, joiden sekaan fiktiivinen Toukola soljahtaa kuin itsestään. Jokivarren asukkaiden arkeen antaa kansainvälisen mausteensa vauraimpien talonpoikien kaupankäynti Tallinnan porvareiden kanssa.

Kaiken taustalla kohoaa mahtava kivikirkko, joka kätkee salaisuutensa ja sen voima sinkoilee ympäriinsä – Pyhän Laurin nimeen.

Kun suuren venäläissodan vaikutukset viimein ulottuvat aina Länsi-Uudellemaalle asti, Helsingejoen lapset eivät voi muuta kuin heittäytyä virran vietäväksi.

Jaakko Aarniala (s. 1980) on helsinkiläinen opettaja ja matkaopas.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt:

Anita Salo

anita@basambooks.fi

Anita SaloViestintävastaavaBasam Books Oy

Viestintä, sosiaalinen media, tiedotteet, arvostelukappaleet

anita@basambooks.fi

Tietoa julkaisijasta

"Huikea elämäkerta paljastaa Jiddu Krishnamurtin syvällisen ajattelun ja ainutlaatuisen elämänpolun"4.7.2024 08:22:00 EEST | Tiedote

"Krishnamurtin elämäkerta" on nyt saatavilla ensimmäistä kertaa Suomeksi. Teos kuvaa tarkkaan Jiddu Krishnamurtin elämää ja ajatuksia. Teos on ainoa "virallinen" elämäkerta; tiivistelmä kolmesta teoksesta, joista kaksi ilmestyi Krishnamurtin vielä eläessä. Kirjan on kirjoittanut Mary Lutyens, joka tunsi Krishnamurtin yli 70 vuoden ajan. Hän valottaa teoksessa myös Krishnamurtin yksityiselämää. Teoksen on suomentanut Antti Immonen.

"Leonhard Eulerin elämäkerta suomeksi: Matemaattisen neron perintö jatkuu"25.6.2024 08:40:00 EEST | Tiedote

Eksaktin luonnontieteen edelläkävijä 1700-luvulla oli sokea matemaatikko. Sveitsiläisen Leonhard Eulerin vaikutus luonnontieteissä tuntuu yhä. Yli 800 julkaisullaan Euler loi perustan tämän päivän matematiikalle ja fysiikalle. Hän vaikutti aikansa mammuttiakatemioissa Pietarissa ja Berliinissä itsevaltaisten monarkkien palveluksessa. Hän oli maltillisen valistuksen näkyvin ja kunnioitetuin hahmo, jonka saavutuksia ja löytöjä tutkitaan yhä. Emil A. Fellmannin pienoiselämäkerrassa kerrotaan Eulerin tarina monipuolisesti ilman ainoata matemaattista kaavaa.