Vasa Elnät investerar 17 miljoner euro i utvecklingen av elnätet

Under året 2024 kommer Vasa Elnät att investera 17 miljoner euro i att utveckla elnätets kapacitet och förbättra distributionssäkerheten. I de största projekten saneras elnätet, elstationer förnyas och delar av elnätet kommer att grävas ner i marken.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Elnätet saneras på Skärgårdsvägen i Sundom i Vasa samt på Bredskäret i Södra Vallgrund, Korsholm. Elkablar grävs ner i marken i Veikars, Korsholm.

- I Veikars kommer man att gräva ett 21 kilometer långt kabeldike så att luftlinjerna kan ersättas med jordkablar. Under markytan skyddas kablarna från olika väderfenomen så som hårda vindar. I projektet ingår också 13 parktransformatorer, berättar byggchef Jarno Kivioja.

- I Södra Vallgrund förflyttas luftlinjer från skogen till vägkanten. När elledningen placeras vid vägen är det lättare att komma åt den när den behöver repareras och samtidigt ökar väderbeständigheten.

Elstationer förnyas i Korsnäståget och Lillkyro i Vasa.

Smartmätarinstallationerna fortsätter

Smartmätarprojektet som började år 2023 fortsätter till slutet av året. Hittills har ungefär en tredjedel eller 20 000 av mätarna installerats. Sammanlagt kommer nästan 70 000 kunder få en ny elmätare.

- Smartmätarprojektet täcker största delen av årets investeringar, cirka 6,3 miljoner euro, konstaterar Kivioja.

De nya mätarna motsvarar elmarknadslagens nya krav. I samband med de nya mätarna övergår man till en mätningsintervall på femton minuter, något som nyligen har möjliggjorts i branschen. Samtidigt förbättras möjligheterna att hantera mätare på distans.

Tillsynsmodellen påverkar investeringsmängden

Den gröna omställningen förutsätter också investeringar av elnätsbolagen för att förstärka elnätets kapacitet. Energimyndigheten överraskade ändå branschen i oktober med sin nya modell för fastställande av nätverkskapital. Modellen försvagar elnätsbolagens förmåga att svara på investeringsbehov framförallt på lång sikt.

- Modellen kommer i en tid då samhällets elektrifiering och en ren omställning kräver fler investeringar än någonsin tidigare. Tillsynsmodellen hotar inte bara finansieringen för elnätsbolagen utan påverkar även den gröna omställningen negativt, utvecklingen av distributionssäkerheten och energibranschens underhållssäkerhet, tillägger Kivioja.

Vasa Elnät är en del av koncernen Vasa Elektriska