Kela tarvitsee hyvinvointialueelta tiedon asiakkaan osallistumisesta palvelutarpeen arviointiin
Tieto asiakkaan osallistumisesta palvelutarpeen arviointiin on välttämätön, kun Kela harkitsee perustoimeentulotuen perusosan alentamista enintään 40 prosentilla. Hyvinvointialue voi toimittaa tiedon osallistumisesta etuustietopalvelu Kelmussa.
Kela voi joutua alentamaan asiakkaan toimeentulotuen perusosaa, jos toimeentulotukea hakeva asiakas laiminlyö esimerkiksi työnhakuun liittyvät velvoitteensa. Perusosaa voidaan alentaa myös silloin, jos asiakas opiskelee toista tutkintoa, vaikka hän ei pysty turvaamaan toimeentuloaan samalla, tai jos asiakas jatkaa kannattamatonta yritystoimintaa.
Kaikista 18-64-vuotiaista perustoimeentulotuen saajista alle 4 %:lla alennetaan perusosaa kuukausittain. Perusosan alentaminen onkin poikkeuksellinen toimenpide ja vaatii aina erityisen huolellista tapauskohtaista kokonaisharkintaa. Perusosaa voidaan alentaa vain, jos se ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana.
Palvelutarpeen arviointiin osallistuminen vaikuttaa asiakkaan toimeentulotuen määrään
Jos tuenhakijalla ei ole hyväksyttävää syytä esimerkiksi työnhakunsa laiminlyönnille ja kaikki muutkin perusosan alentamisen edellytykset täyttyvät, Kela voi alentaa toimeentulotuen perusosaa ensin enintään 20 %. Hyvinvointialueen sosiaalipalvelut saa tiedon perusosan alentamisen päätöksestä etuustietopalvelu Kelmusta.
Jos asiakas edelleen jatkaa laiminlyöntiään, perusosaa voidaan alentaa myöhemmin enintään 40 %. Kelan täytyy kuitenkin toimeentulotukilain mukaan ohjata asiakas hyvinvointialueen sosiaalipalveluihin palvelutarpeen arviointia varten aina ennen kuin perusosan alentamista harkitaan 40 %:lla.
Kun asiakas osallistuu palvelutarpeen arviointiin tai on varannut ajan siihen, perusosaa ei alenneta yli 20 %:lla. Jos asiakas ei Kelan kehotuksesta huolimatta korjaa toimintaansa eikä osallistu palvelutarpeen arviointiin ja tämän lisäksi kaikki muut toimeentulotukilaissa määritellyt perusosan alentamisedellytykset täyttyvät, Kela harkitsee hänen perusosansa alentamista 40 %:lla. Asiakkaan näkökulmasta palvelutarpeen arviointiin osallistuminen voi siis vaikuttaa hänen saamansa toimeentulotuen määrään.
Tieto palvelutarpeen arvioinnista on välttämätön toimeentulotukiasian ratkaisemiseksi
Kela ei voi alentaa perusosaa 40 %:lla ennen kuin se on selvittänyt, missä vaiheessa palvelutarpeen arviointi on. Tieto siitä, onko asiakas varannut ajan tai jo osallistunut palvelutarpeen arviointiin, on siten välttämätön asian ratkaisemiseksi. Kela pyytää näissä tilanteissa hyvinvointialueilta vain välttämättömät tiedot, ja yleensä vastaukseksi riittää esimerkiksi kyllä tai ei.
Kelalla on toimeentulotukilain mukaan oikeus saada välttämättömät tiedot, ja Kela tarvitsee ne perustoimeentulotukihakemuksen lakisääteisessä 7 arkipäivän käsittelyajassa.
Lisäksi hyvinvointialue voi harkintansa mukaan muutenkin ottaa kantaa perusosan alentamiseen. Se voi esimerkiksi esittää perusteltuja näkemyksiään siitä, onko perusosan alentaminen kohtuullista asiakkaan tilanteessa. Tietoja voi toimittaa missä tahansa vaiheessa perusosan alentamisen prosessia.
Hyvinvointialue voi toimittaa tiedot Kelaan Kelmussa Lähetä asiakirja -toiminnolla tai soittamalla Kelaan. Kun hyvinvointialue toimittaa tarpeelliset tiedot Kelaan oma-aloitteisesti, Kelan tarve erillisille yhteydenotoille vähenee.

Avainsanat
Linkit
- https://www.kela.fi/tietoa-kelasta
- Sosiaali- ja terveysministeriön tiedote Kelalle ja hyvinvointialueille 18.1.2023: Toimeentulotuesta annettuun lakiin muutoksia 1.1.2023 alkaen (stm.fi)
- Kelan tiedote hyvinvointialueille 21.8.2023: Kela ohjaa asiakkaan hyvinvointialueelle palvelutarpeen arviointiin toimeentulotuen perusosan alentamisen yhteydessä (kela.fi)
- Perusosan määrän alentaminen (kela.fi)
- Tilastoja perusosan alentamisesta (Kelan tilastopalvelu Cognos)
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme