Työeläke-lehti alustataloudesta: yrittäjän vai rengin työtä?

"Aina on joku, joka hyötyy siitä, että toinen tekee halvemmalla duunia”, sanoo PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen. Alustatalous kasvaa ilmiömäisesti. Ovatko ruokalähetit yrittäjiä vai työntekijöitä?

Katukuvassa kaksi henkilöä Helsingin Hakaniemessä.
Ruokalähetti Felix Okany ja PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen. Milka Alanen

Ruokalähetit ovat järjestäytyneet ammattiyhdistysliike PAMin siipien suojaan. Ay-johtaja Annika Rönni-Sällisen mukaan parasta olisi, jos lähetit olisivat työsuhteessa ja saisivat siihen kuuluvat edut.

– Se on henkilökohtainen mielipiteeni, mutta PAM ajaa lähettien haluamia asioita, ja osa läheteistä haluaa olla yrittäjiä, hän toteaa uusimmassa Työeläke-lehdessä.

EU-mittakaavassa alustataloudessa on kyse valtavasta ilmiöstä, jonka käytäntöihin ja työn tekemisen ehtoihin koetetaan saada selkeyttä.

Eläkkeen ja palkan hybridimallilla kevyempi verotus

Työeläke-lehti kertoo myös eläkkeen ja palkan verotuksesta. Työnteko kannattaa työuravuosina, ja yhä useampi eläkkeellä oleva valitsee hybridimallin ja jatkaa tienaamista eläkkeellä. Eläkkeen ja palkan yhdistelmän verotus onkin kevyempää kuin jos vastaava tulo olisi pelkkää palkkaa tai pelkkää eläkettä.

Eläketurvakeskuksen erityisasiantuntija Suvi Ritola tarkastelee artikkelissaan eläke-etuuksien ja verotuksen yhteyttä havainnollisten esimerkkitaulukoiden avulla.

Kenellä on oikeus työeläkekuntoutukseen?

Ohjenuorana lehti kertoo  myös työeläkekuntoutuksesta ja kuinka sitä voi hakea. Hyvinkääläinen Markku Hotakainen on kävelevä esimerkki onnistuneesta kuntoutuksesta. Pitkään kirvesmiehenä työskennellyt ammattimies suoritti 56-vuotiaana työn ohessa työjohtajaopinnot – ja toimeentulon turvasi kuntoutusraha.

Raskaan rakennustyön vaihtuminen työnjohtotehtäviin pitää hänet työkykyisenä vielä vuosia. Hotakainen kertoo kuntoutustarinansa lehdessä, lisäksi kokosimme lehteen seikkaperäiset vinkit työeläkekuntoutuksesta.

Elinaikakerroin vaikuttaa säätöruuvina konepellin alla

Lehden keskiaukeamalla autoratavertauksen tapaan toteutettu visualisointi auttaa hahmottamaan eläkejärjestelmän nerokkaan ruuvin, elinaikakertoimen, olemusta.

Elinaikakertoimen avulla eläkettä annostellaan, jotta työuran aikana kerrytetty eläketurva riittää koko loppuelämän ajalle. Sitä voi ajatella myös leikkuriksi tai nopeudenrajoittimeksi työeläkejärjestelmän konepellin alla.

Verkkolehti Työeläkelehti.fi-palvelussa
Näköislehti pdf:nä Julkari.fi-palvelussa

Eläketurvakeskuksen Työeläke-lehti on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti.

Tilaa Työeläke-lehden uutiskirje – ja saat lehden käsiisi ensimmäisten joukossa.

toimituspäällikkö Anne Iivonen, 050 575 7134, anne.iivonen(at)etk.fi

päätoimittaja Tuovi Rautjoki, 045 138 6123, tuovi.rautjoki(at)etk.fi

Katukuvassa kaksi henkilöä Helsingin Hakaniemessä.
Kuvassa ruokalähetti Felix Okany ja PAMin pj. Annika Rönni-Sällinen.
Katukuvassa kaksi henkilöä Helsingin Hakaniemessä.
Ruokalähetti Felix Okany ja PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.