Lappset-konsernin tulostiedote vuodelta 2023

Memo leikittää, liikuttaa ja tukee oppimista.
Lappsetin tuotevalikoimassa on useita digitaalista teknologiaa sisältäviä oppimis- ja liikuntapelejä, kuten kuvassa oleva Memo-muisti- ja oppimispeli.

Liikevaihto pysyi edellisen vuoden tasolla, mutta kannattavuus heikkeni

Konsernin liikevaihto oli 66,3 m€. Suomen, tytäryhtiöiden ja jälleenmyynnin liikevaihto kasvoi hieman, mutta teemapuistotoiminnan liikevaihto laski johtuen toimialalla koronavuonna tapahtuneesta muutoksesta. Tehdyt strategiset investoinnit prosesseihin ja järjestelmiin eivät vielä kyenneet kompensoimaan myyntikatteen heikkenemistä, mikä johti liikevoiton supistumiseen.

Liikevaihto (milj.€)

66,3

65,9

62,0

57,1

73,0

Liikevoitto (EBITA) (milj.€)

1,0

3,5

2,6

3,9

Liikevoitto %:ia liikevaihdosta

-1,3 %

Sijoitetun pääoman tuotto

-2,4 %

Omavaraisuusaste

Nettovelkaantumisaste

-5,2 %

Henkilöstön lukumäärä

Henkilöstön työhyvinvointi keskiössä

Vuoden aikana panostettiin edelleen työhyvinvoinnin edistämiseen ja tuettiin prosessien dokumentointia. Pyrkimyksenä on helpottaa ja tehostaa kansainvälisten tiimien yhteistyötä yhtenäisillä käytännöillä, parantuneella viestinnällä ja tehokkaammalla resurssienhallinnalla.

Investoinnit digitaalisiin järjestelmiin ja tehtaan energiatehokkuuteen

Tilikauden aikana otettiin käyttöön useita toimintoja tukevia ICT-järjestelmiä, joista merkittävimmät olivat uudistetut verkkosivut, verkkotilaus- ja extranet alustat sekä konsernin henkilöstöhallintoa tukeva järjestelmä. Lisäksi Lappset investoi noin 1 miljoonaa euroa energiatehokkuuteen uudistamalla Rovaniemen tehtaan ilmanvaihtojärjestelmän.

Tilikauden jälkeen tapahtuneet olennaiset muutokset

Yhtiön uusi toimitusjohtaja Arto Lahtela aloitti tehtävässään 29. tammikuuta.

Työmarkkinoiden ja maailmantilanteen epävakaudet vaikuttavat

Alkuvuoden 2024 talouden kehitystä leimaavat työmarkkinoiden kiristyminen ja lakot Suomessa. Vuoden 2024 aikana talouden odotetaan kuitenkin kääntyvän parempaan suuntaan vuoden loppua kohti inflaation hidastuessa ja korkojen nousupaineiden hellittäessä. Kansainväliset tekijät, kuten vaalit ja erilaisten konfliktien uhka, tuovat edelleen epävarmuutta taloustilanteen kehitykseen.

Memo leikittää, liikuttaa ja tukee oppimista.

Lappset Group Oy on yli 50 vuoden ajan omistautunut leikin ja liikkumisen edistämiseen. Lappset suunnittelee ja valmistaa innovatiivisia, inklusiivisia ja kestäviä leikki- ja liikuntapaikkavälineitä, teemapuistoja sekä puisto- ja kadunkalusteita. Rovaniemeläinen perheyritys työllistää lähes 400 eri alojen asiantuntijaa kahdeksassa eri maassa. Tuotantoa sillä on Suomessa, Virossa ja Alankomaissa, ja sen kansainvälinen jakeluverkosto ulottuu yli 60 maahan. Lappset-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli noin 66,3 miljoonaa euroa, ja liikevoitto 1 miljoonaa euroa.

Tehtaita on kolmessa maassa, joista Suomessa Rovaniemellä valmistetaan leikki- ja liikuntapaikkavälineitä puusta, Viron tehtaalla Tallinnassa tuotetaan metallisia tuotesarjoja ja metalliosia sekä Alankomaissa valmistetaan interaktiiviset leikki- ja liikuntapaikkatuotteet.

Lappsetin pääkonttori ja Suomen tehdas sijaitsevat Rovaniemellä. Kuva: Esa Junttila.

Finns donate two children’s playgrounds to Ukraine13.4.2023 10:22:07 EEST | Press release

Finnish companies and individuals are teaming up to build kids’ playgrounds in Lviv and Kyiv, Ukraine. The Hartwall family is the driving force behind this “Joy of Play” cooperation. The key partners in the project are kids’ wear brand Reima and play and sports facilities producer Lappset Group. Additionally, donations from dozens of other corporations and private individuals through the Ukrainaid initiative are enabling the building of the two playgrounds.