Yrittäjägallup: Kesätöitä tarjolla viime vuotta enemmän

Kesätöitä on tarjolla viime vuotta enemmän, Yrittäjägallup kertoo. Useimmin kesätyöntekijöitä palkataan teollisuudessa.

Suomen Yrittäjien asiantuntija Atte Rytkönen-Sandberg. Valokuvaaja: Johanna Erjonsalo

Pk-yrityksistä 26 prosenttia aikoo palkata kesätyöntekijöitä. Viime vuonna vastaava osuus Yrittäjägallupissa oli 24 prosenttia. Kesätyöntekijöitä palkkaavien pk-yritysten osuus on kasvanut tasaisesti vuodesta 2020, jolloin se oli 17 prosenttia.

Pienten ja keskisuurten yritysten näkemyksiä selvittävään Yrittäjägallupiin vastasi helmikuussa 1 339 pk-yritysten edustajaa.

Yli kymmenen työllistävistä yrityksistä kesätyöntekijöitä palkkaa 71 prosenttia ja 5–9 työllistävistä 47 prosenttia.

Useimmin kesätyöntekijöitä otetaan teollisuudessa, jossa 47 prosenttia pk-yrityksistä aikoo palkata kesätyöntekijöitä. Kaupan alan yrityksistä 40 prosenttia palkkaa kesätyöntekijöitä.

Myös kesätyöntekijöiden määrä on kasvamassa. Kesätyöntekijöitä palkkaavat yritykset aikovat palkata keskimäärin 5,6 kesätyöntekijää. Viime vuonna luku oli 2,3.

– Tämä on hyvä viesti kesätöitä hakeville. Kannattaa olla aktiivinen, Suomen Yrittäjien asiantuntija Atte Rytkönen-Sandberg sanoo.

– Yritysten on puolestaan tärkeää vastata jokaiselle hakijalle. Se on työnantajakuvan rakentamista ja investointi tulevaan. Kesätyöntekijät ovat potentiaalisia tulevia työntekijöitä ja ehkä myös yrittäjiä. Heihin pitää suhtautua sen mukaisesti ja panostaa perehdytykseen sekä palautteeseen, Rytkönen-Sandberg jatkaa.

Näin rekrytoit kesätyöntekijän oikein

1. Kartoita työtehtävät
    Kartoita ne työtehtävät, joihin kesätyöntekijöitä tarvitaan. Mieti, mitä työtehtävien tekeminen vaatii ja millaista työntekijää haet. Pohdi jo etukäteen, miten uudet työntekijät saadaan mukaan työyhteisöön ja miten heitä voidaan työssä parhaalla tavalla tukea.

2. Hoida rekrytointiprosessi oikein
    Suhtaudu rekrytointiprosessiin avoimesti ja huolehdi, että jo työpaikkailmoitus houkuttelee työntekijöitä hakemaan ja huomioi mahdolliset hakijat yhdenvertaisesti.
    Tarkista työ- ja elinkeinotoimistosta, onko kesätyöntekijöiden palkkaamiseen mahdollista saada esimerkiksi palkkatukea tai tukeeko kaupunki jollakin tavalla nuorten palkkaamista. TE-toimistoista voi myös saada apua kesätyöntekijöiden hakemiseen. Muista ilmoittaa kesätyöntekijöiden valinnasta myös työnhakijoille, jotka eivät tulleet valituksi.

3. Tee kirjallinen työsopimus
    Työsopimus kannattaa tehdä kirjallisesti. Työsopimukseen on syytä kirjata ainakin palkan määrä, työaika, työtehtävät, työsuhteen kesto ja alkamisajankohta, mahdollisesti sovellettava työehtosopimus sekä määräaikaisuuden peruste. Tarkista lisäksi, onko työehtosopimuksessa esimerkiksi nuoriin työntekijöihin liittyviä velvoitteita tai määräyksiä palkan osalta.

4. Perehdytä työntekijä kunnolla ja huolehdi työsuhdeasioista
    Kesätyöntekijä kannattaa perehdyttää yhtä huolellisesti kuin muutkin työntekijät, vaikka hän on töissä vain määräaikaisesti ja huolehtia siitä, että nuori tietää, kenen puoleen voi kääntyä, mikäli työhön liittyen esiintyy kysymyksiä tai haasteita. Muista, että nuorelle työntekijälle on kustannettava terveystarkastus ennen työn aloittamista tai kuukauden sisällä sen alkamisesta, jos työsuhde kestää yli kolme kuukautta. Tarkastusta ei kuitenkaan tarvita, jos työ on erityisen kevyttä.

5. Muista palkkalaskelma ja työtodistus
    Palkanmaksun yhteydessä tulee antaa myös palkkalaskelma. Kun kesätyöntekijän työsuhde loppuu, muista antaa hänelle työtodistus. Lisäksi palkat tulee ilmoittaa tulorekisteriin myös lyhytaikaisista työsuhteista.

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Näin kysyttiin

Suomen Yrittäjien Verianilla teettämään tutkimukseen vastasi 1 339 pk-yritysten edustajaa.
Kysely tehtiin 7.−13.2.2024.
Tutkimustulosten luottamusväli on 2,7 prosenttiyksikköä suuntaansa.