Katariina Pontevan omintakeinen kasvisruokareseptikirja nyt E-kirjana

Mansikkaa & rosmariinia toscanalaista jäätelöterapiaa tarjoaa sekä italialaisia reseptejä että aisteja helliviä tarinoita niiden taustalla. Kaikki kirjan reseptit ovat kasvisruokia ja iso osa vegaanisia tai helposti sellaiseksi muuntuvia. Tämä veden kielelle tuova teos on kaikille, jotka rakastavat jäätelöä, yrttejä ja ennen kaikkea Italiaa.

KANNEN KUVITUS Raita Ampuja

Katariina Pontevan tietokirja Mansikkaa & rosmariinia – toscanalaista jäätelöterapiaa on julkaistu Momentum Kirjojen kustantamana.

Teoksen tarina kertoo gelateriaa pitävästä herrasmiehestä Domenicosta kuvitteellisessa pikkukaupungissa, Toscanan maakunnassa. Ihmiset eivät käy hänen luonaan vain jäätelön takia, vaan myös jutellakseen elämää ja ihmisiä laajasti ymmärtävän miehen kanssa. Domenico on aina ollut innostunut erilaisista yrteistä ja mausteista. Hän on kiinnostunut niiden vaikutuksesta ihmiskehoon ja onkin hyödyntänyt yrttejä monipuolisesti jäätelöissään. Domenicon jäätelöt eivät ole pelkästään maistuvia, vaan lisäävät myös hyvinvointia.

Katariina Ponteva on peruskoulutukseltaan äidinkieleen erikoistunut luokanopettaja. Sen jälkeen hän on tehnyt henkilöstönkehittämistyötä eri organisaatioissa sekä työntekijänä että konsulttina. 2000-luvun alussa Ponteva jatkoi opintojaan ymmärtääkseen enemmän organisaatioita ja niiden muutoksia sekä ihmisten toimintaa niissä. Väitöskirjassaan hän hyödynsi narratiivista analyysiä. Ponteva on kirjoittanut kaksi ammatillista tietokirjaa organisaatiomuutoksesta ja kaksi pakkokeräilystä.

Kirjoittaja on asunut 10 vuotta noin puolet vuodesta Italiassa, Toscanan Luccassa. Hän tuntee hyvin italialaisen elämänmenon ja puhuu kieltä sujuvasti. Mansikkaa ja rosmariinia yhdistelee tietoa ja fiktiota, ja se onkin kirjoitettu Pontevan ”italialaisella identiteetillä” Caterina Vigorosa.

PONTEVA, KATARIINA : Mansikkaa & rosmariinia – toscanalaista jäätelöterapiaa
ISBN 978-952-755-378-7
Ilmestymisaika: Helmikuu 2024

Teos on saatavilla E-kirjapalveluista.

Esikoisromaani ihmisyyden ihastuttavasta arvaamattomuudesta11.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Tuuli Jokivartion romaani Ellen olisi Ellen on julkaistu Momentum Kirjojen kustantamana. Minä olen Ellen, Ennin ja Eeliksen äiti, nelikymppinen, eronnut, tytär tai oikeastaan orpo ja pikkusisko. Olen myös lasteni ja ex-appiukkoni sekä jackrusselinterrieri Jaskan yksinhuoltaja. Koetan toimia oikein ja yhteiskuntakelpoisesti, mutta se ei ole aina helppoa. Vaikka kuinka yritän, en pysty pitämään kotiani siistinä ja vaatteita rypyttöminä. Olen psykologi ja tapaan vastaanotollani monenlaisia asiakkaita, joita yritän auttaa niin kuin parhaaksi näen, vaikka omissakin haasteissani – ihmissuhteistani puhumattakaan – on tekemistä. Ex-miehelläni on tapana sanoa, että minä olen kuin hajamielisen kokin keittämä kaurapuuro: hajuton ja mauton, pohjaan tarttunut ja suolakin on unohtunut. Joskus minusta tuntuu, että elämäni olisi paljon yksinkertaisempaa, ellen olisi Ellen. Tuuli Jokivartion mukaansatempaava esikoisromaani on täynnä naurua ja hullunkurisuutta, tuiki tavallisen ihmisyyden ihastuttavaa a

Elämäkerrallinen teos kertoo Suomen itsenäisyyden alkuajoista ja elämästä sodan aikaan9.2.2024 12:00:00 EET | Tiedote

Liisa Mahlamäen elämäkerrallinen teos Rakas kotiväki on julkaistu Momentum Kirjojen kustantamana. Mitä kotipuutarhassa kasvoi? Mikä oli raittiuslupaus? Milloin kotiin tuli pesukone? Liisa Mahlamäen esikoisteos piirtää tarkkaa dokumentaarista kuvaa kirjailijan äidistä ja hänen aikalaisistaan. Sata vuotta sitten syntynyt Liisi kirjoitti kirjeitä lähes koko elämänsä. Kirja avaa lukijalle kirjeiden ja tarinoiden kautta elämää Suomen itsenäisyyden alkuaikojen Raahessa. Liisan tarina kertoo myös sota-ajasta, opiskelusta ja perhe-elämästä Helsingissä. Päähenkilö on kirjailijan äiti, jonka elämänvaiheita teos seuraa. MAHLAMÄKI, LIISA : Rakas kotiväki 266 sivua Sidottu, kovakantinen ISBN 978-952-755-344-2 Ilmestymisaika: Marraskuu 2023 Arvostelukappaleet, pressikuvat ja haastattelupyynnöt Lähetämme pyynnöstä arvostelukappaleen teoksesta joko painettuna tai sähköpostitse. Arvostelukappalepyynnöt, haastattelupyynnöt sekä tiedustelut pressikuvista voi lähettää osoitteeseen info@momentumkirjat.fi.