KIASMA

Kutsu medialle: Nina Beier on kansainvälisesti arvostettu taiteilija, jonka readymade-teoksia nähdään pian Kiasmassa – näyttelyn esittely medialle 21.3.

Jaa

Taiteilija Nina Beierin veistokset perustuvat usein olemassa oleviin esineisiin, joita hän etsii verkon kauppapaikoista ja käytetyn tavaran myymälöistä. Teoksissaan Beier rinnastaa esineitä ja materiaaleja toisiinsa. Uusissa asiayhteyksissä ne saavat jälleen uusia merkityksiä. Osat-näyttely on laajin Pohjoismaissa nähty katsaus Beierin tuotantoon. Tervetuloa näyttelyn lehdistötilaisuuteen 21.3. Kiasmaan (5. krs). Ilmoittauduthan: kiira.koskela@kiasma.fi

Nina Beier, China, 2015. Kuva: Vegard Kleven
Nina Beier, China, 2015. Kuva: Vegard Kleven

Tiedotustilaisuus alkaa klo 11. Sitä ennen median edustajilla on mahdollisuus tutustua näyttelyyn omatoimisesti klo 10 alkaen. Näyttelyyn on aikaa tutustua klo 13 asti. 

Taiteilija on paikalla tilaisuudessa. Klo 11.30 jälkeen näyttelytilassa esitetään Draama-niminen performanssi.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: tiedottaja Kiira Koskela, 050 4786 861, kiira.koskela@kiasma.fi 

Näyttelyssä esillä ihmisen suhde muihin lajeihin

Nina Beier (s. 1975, Tanska) tuo valokeilaan taustatarinat ja historiallisen painolastin, joita monet arkiset tavarat kantavat mukanaan. Hänen veistoksissaan esineet heijastavat ympäröivää maailmaa, sen valta-asetelmia, materian ja rahan virtoja, kysymyksiä aitoudesta ja loputtomia merkityksiä, joita tavaroihin liittyy.

Kiasmassa nähtävän Osat-näyttelyn teoksissa toistuvia teemoja ovat sukupuoleen liittyvät roolit ja ihmisen suhde muihin lajeihin. Näyttelyn teoksissa Beier on käyttänyt muun muassa mekaanisia härkiä ja äidinmaidonkorviketta (Beast, 2018), aidoista hiuksista valmistettuja peruukkeja ja kauko-ohjattavia autoja (Auto, 2017) sekä hierovia tuoleja ja elektroniikkajätteestä kerättyjä arvometalleja (Manual Therapy, 2016). 

Veistosten lisäksi Beier on toteuttanut urallaan monia performansseja. Niistä Draama-niminen teos nähdään Kiasmassa. Esityksessä näyttelijät kyynelehtivät näyttelytilassa kädessään tyhjä juomalasi. Näyttelyn auettua esitys on käynnissä perjantaisin ja lauantaisin, tarkemmat kellonajat ilmoitetaan museon verkkosivuilla.

Toukokuun lopussa Beierin suihkulähdeteos Women & Children (2022) tulee esille altaaseen Kiasman edustalle. Teos on hankittu Kansallisgallerian kokoelmiin New Carlsberg Foundationin tuella, ja se jää museon kahvilaterassin altaaseen esille pysyvästi.

Osat-näyttelyn on kuratoinut Kiasman amanuenssi Piia Oksanen.

Maaliskuussa 2024 Nina Beierilla avautuu Kiasman lisäksi yksityisnäyttely nykytaiteen museo Capc:ssä Bordeaux’ssa, Ranskassa. Itsenäisinä kokonaisuuksina toimivat näyttelyt täydentävät toisiaan ja kattavat yhdessä Beierin 20 vuotta jatkuneen taiteellisen uran. Myöhemmin tänä vuonna hänellä avautuu yksityisnäyttely nykytaiteen museo Tamayossa Meksikon pääkaupungissa.

Nina Beier: Osat
22.3.–8.9.2024

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kiasman viestintä:

Kiira Koskela, tiedottaja, 050 47 86 861, kiira.koskela@kiasma.fi

Kuvat

Nina Beier, China, 2015. Kuva: Vegard Kleven
Nina Beier, China, 2015. Kuva: Vegard Kleven
Lataa
Nina Beier, China, 2015. Kuva: Vegard Kleven
Nina Beier, China, 2015. Kuva: Vegard Kleven
Lataa
Nina Beier, Auto, 2017
Nina Beier, Auto, 2017
Lataa

Linkit

Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä. www.kansallisgalleria.fi

Nykytaiteen museo Kiasma
Mannerheiminaukio 2
00100 Helsinki

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta KIASMA

Nina Beier visar på pinsamheter med våra vardagliga föremål och seder21.3.2024 09:38:00 EET | Tiedote

Då ett föremåls status stiger eller sjunker i samhället väcks konstnären Nina Beiers intresse. Det kan handla om en handrullad cigarr eller ett vintagehandfat vars färger på sin tid fick imperialistiska namn som Indian ivory eller Bali brown. I sina skulpturer drar Beier paralleller mellan olika föremål och material som får nya innebörder i sina nya kontexter; i verket Plug (2018) sticker till exempel en tjock cigarr upp ur avloppet i ett handfat. Beiers utställning Delar öppnar på Kiasma den 22 mars.

Taiteilija Nina Beier osoittaa kiusallisuuksia, joita arkisiin esineisiin ja tapoihimme sisältyy21.3.2024 09:38:00 EET | Tiedote

Kun esineen arvostus yhteiskunnassa nousee tai laskee, taiteilija Nina Beierin kiinnostus herää. Kyseessä voi olla vaikkapa käsin kääritty sikari tai vintage-lavuaari, joiden väreille annettiin aikanaan imperialistisia nimiä, kuten Indian ivory tai Bali brown. Veistoksissaan Beier rinnastaa esineitä ja materiaaleja toisiinsa. Uusissa asiayhteyksissä ne saavat jälleen uusia merkityksiä; esimerkiksi teoksessa Plug (2018) paksu sikari sojottaa pastellisen pesualtaan viemäriaukosta. Beierin Osat-niminen näyttely avautuu Kiasmassa perjantaina 22. maaliskuuta.

Nina Beier points to unsettling aspects of everyday objects and habits21.3.2024 09:38:00 EET | Press release

When society’s appreciation for an object rises or falls, the artist Nina Beier gets interested. It might be a hand-rolled cigar or a vintage sink, its colour once given an imperialist name, such as “Indian ivory” or “Bali brown”. Her sculptures juxtapose objects and materials. In their new contexts they again take on new meanings, for example, in Plug (2018) a thick cigar protrudes out of the drain hole beneath a pastel-toned sink. Beier’s Parts exhibition opens at Kiasma on 22 March.

Den finska konstens och designens klassiker får nya tolkningar på Simon Fujiwaras utställning på Kiasma29.2.2024 09:56:00 EET | Tiedote

Vad innebär det att genuint vara jag på 2000-talet? Den frågan finns i kärnan av brittisk-japanska Simon Fujiwaras verk. Utställningen Världen är liten omfattar konstnärens viktigaste verk ända från karriärens tidigaste skeden. Med finns också Fujiwaras nyaste projekt Who the Bær. Den sympatiska seriebjörnen Who söker sig själv och förvandlas under processen till allt från en stilriktning inom konsten till vilken som helst människa eller vilket som helst föremål – även till en Aalto-vas eller ett Unikko-tyg.

Suomalaisen taiteen ja designin klassikot saavat uusia tulkintoja Simon Fujiwaran näyttelyssä Kiasmassa29.2.2024 09:56:00 EET | Tiedote

Mitä tarkoittaa olla aito minä 2000-luvulla? Tämä kysymys on brittiläis-japanilaisen Simon Fujiwaran teosten ytimessä. Pieni maailma -näyttely kattaa taiteilijan keskeiset teokset uran varhaisista vaiheista lähtien. Mukana on myös Fujiwaran uusin projekti Who the Bær. Sympaattinen sarjakuvakarhu Who muuntautuu todellista itseään etsiessään vaikkapa taiteen tyylilajiksi tai miksi tahansa ihmiseksi tai esineeksi – myös Aalto-maljakoksi tai Unikko-kuosiksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye