Kela/FPAKela/FPA

Den som anlitar socialservicen i Päijänne-Tavastlands välfärdsområde ser sina klientuppgifter i MittKanta

Dela

Klienterna hos Päijänne-Tavastlands välfärdsområde ser från och med mars i MittKanta uppgifter som registrerats om dem i socialservicen. Uppgifterna visas i MittKanta stegvis.

Från och med mars ser invånarna i Päijänne-Tavastlands välfärdsområde i webbtjänsten MittKanta uppgifter som registrerats om dem i socialservicen. Hittills har kunderna sett endast sina hälso- och sjukvårdsuppgifter och sina uppgifter om välbefinnande i MittKanta.

– I MittKanta ser klienten från och med den 11 mars de uppgifter som registrerats om hen i socialservicen. Uppgifter som registrerats tidigare visas inte, berättar ICT-produktchef Sanna Hämäläinen vid Päijänne-Tavastlands välfärdsområde.

Det är lätt att kontrollera uppgifterna i MittKanta

I MittKanta kan klienten läsa socialvårdshandlingar som gäller hen själv, såsom beslut och planer. Dessutom kan hen i MittKanta kontrollera till exempel när klientrelationen börjat samt kontaktinformationen till den egna kontaktpersonen.

Uppgifterna finns under Uppgifter om socialservice i MittKanta. Uppgifter som registrerats i olika tjänster, såsom tjänster för personer med funktionsnedsättning och tjänster för personer i arbetsför ålder, finns under sina egna rubriker. Avsnittet Uppgifter om socialservice visas även för den som inte är klient inom socialservicen. Då står det i avsnittet att det inte finns några uppgifter.

– Om klienten inte själv använder digitala tjänster kan hen ge en närstående fullmakt att sköta ärenden för sin räkning. Då visas uppgifterna i MittKanta även för fullmaktshavaren, påminner Marjo Hirvonen, som är specialist på Kanta-tjänsterna vid FPA.

Alla uppgifter visas inte i det första skedet

Uppgifterna visas i MittKanta stegvis. Där syns ännu inte till exempel klientjournaler och inte heller uppgifter som registrerats inom boendetjänster och hemvård för äldre, inom kuratorstjänster och av barnatillsyningsmän. Inte heller alla barnskyddsanmälningar och så kallade anmälningar om oro visas ännu för klienten.

Vissa uppgifter kommer inte alls att visas i MittKanta. Sådana är exempelvis handlingar och betalningstransaktioner som gäller skyddshemstjänster eller förebyggande arbete i anslutning till våld i nära relationer eller i hemmet.

I MittKanta kan man hantera användningen av sina egna uppgifter

I framtiden kommer även uppgifter om socialservice att överföras med hjälp av Kanta-tjänsterna till exempel mellan olika välfärdsområden, om klienten har gett sitt tillstånd för det. På så sätt följer informationen med klienten till exempel om hen flyttar från en ort till en annan.

Mellan Päijänne-Tavastland och andra välfärdsområden börjar uppgifterna överföras i slutet av året när nödvändiga ändringar i klientdataystemen har gjorts i området. Även om uppgifterna ännu inte överförs kan en klient som så önskar redan nu i MittKanta ge tillstånd för utlämnande av sina klientuppgifter inom socialservicen. Senare kan tillstånd för utlämnande också ges i samband med besök inom socialservicen.

Mer information

Kontakter

FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

FPA svarar också för de digitala Kanta-tjänsterna inom social- och hälsovården. I MittKanta ser medborgare sina egna hälso- och sjukvårdsuppgifter och recept.

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye