Den som anlitar socialservicen i Päijänne-Tavastlands välfärdsområde ser sina klientuppgifter i MittKanta
Klienterna hos Päijänne-Tavastlands välfärdsområde ser från och med mars i MittKanta uppgifter som registrerats om dem i socialservicen. Uppgifterna visas i MittKanta stegvis.
Från och med mars ser invånarna i Päijänne-Tavastlands välfärdsområde i webbtjänsten MittKanta uppgifter som registrerats om dem i socialservicen. Hittills har kunderna sett endast sina hälso- och sjukvårdsuppgifter och sina uppgifter om välbefinnande i MittKanta.
– I MittKanta ser klienten från och med den 11 mars de uppgifter som registrerats om hen i socialservicen. Uppgifter som registrerats tidigare visas inte, berättar ICT-produktchef Sanna Hämäläinen vid Päijänne-Tavastlands välfärdsområde.
Det är lätt att kontrollera uppgifterna i MittKanta
I MittKanta kan klienten läsa socialvårdshandlingar som gäller hen själv, såsom beslut och planer. Dessutom kan hen i MittKanta kontrollera till exempel när klientrelationen börjat samt kontaktinformationen till den egna kontaktpersonen.
Uppgifterna finns under Uppgifter om socialservice i MittKanta. Uppgifter som registrerats i olika tjänster, såsom tjänster för personer med funktionsnedsättning och tjänster för personer i arbetsför ålder, finns under sina egna rubriker. Avsnittet Uppgifter om socialservice visas även för den som inte är klient inom socialservicen. Då står det i avsnittet att det inte finns några uppgifter.
– Om klienten inte själv använder digitala tjänster kan hen ge en närstående fullmakt att sköta ärenden för sin räkning. Då visas uppgifterna i MittKanta även för fullmaktshavaren, påminner Marjo Hirvonen, som är specialist på Kanta-tjänsterna vid FPA.
Alla uppgifter visas inte i det första skedet
Uppgifterna visas i MittKanta stegvis. Där syns ännu inte till exempel klientjournaler och inte heller uppgifter som registrerats inom boendetjänster och hemvård för äldre, inom kuratorstjänster och av barnatillsyningsmän. Inte heller alla barnskyddsanmälningar och så kallade anmälningar om oro visas ännu för klienten.
Vissa uppgifter kommer inte alls att visas i MittKanta. Sådana är exempelvis handlingar och betalningstransaktioner som gäller skyddshemstjänster eller förebyggande arbete i anslutning till våld i nära relationer eller i hemmet.
I MittKanta kan man hantera användningen av sina egna uppgifter
I framtiden kommer även uppgifter om socialservice att överföras med hjälp av Kanta-tjänsterna till exempel mellan olika välfärdsområden, om klienten har gett sitt tillstånd för det. På så sätt följer informationen med klienten till exempel om hen flyttar från en ort till en annan.
Mellan Päijänne-Tavastland och andra välfärdsområden börjar uppgifterna överföras i slutet av året när nödvändiga ändringar i klientdataystemen har gjorts i området. Även om uppgifterna ännu inte överförs kan en klient som så önskar redan nu i MittKanta ge tillstånd för utlämnande av sina klientuppgifter inom socialservicen. Senare kan tillstånd för utlämnande också ges i samband med besök inom socialservicen.
Mer information
Kontakter
Marjo Hirvonenspecialist på Kanta-tjänsternaFpa
Tel:050 551 8585marjo.hirvonen@kela.fiSanna HämäläinenICT-produktchefPäijänne-Tavastlands välfärdsområde
sanna.hamalainen@paijatha.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.
FPA svarar också för de digitala Kanta-tjänsterna inom social- och hälsovården. I MittKanta ser medborgare sina egna hälso- och sjukvårdsuppgifter och recept.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum