Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sosiaalipalveluissa asioivat näkevät asiakastietonsa OmaKannasta
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asiakkaat voivat katsoa sosiaalipalveluissa kirjattuja tietojaan OmaKannasta maaliskuusta lähtien. Tiedot tulevat näkyviin OmaKantaan vaiheittain.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asukkaat voivat nähdä OmaKanta-verkkopalvelusta sosiaalipalveluissa kirjattuja tietojaan maaliskuusta lähtien. Tähän asti asiakkaat ovat voineet nähdä OmaKannasta vain terveys- ja hyvinvointitietojaan.
– Asiakkaalle näkyy OmaKannasta tietoja, jotka hänestä on kirjattu sosiaalipalveluissa 11. maaliskuuta lähtien. Tätä aikaisemmin kirjatut tiedot eivät tule näkyviin, kertoo ICT-tuotepäällikkö Sanna Hämäläinen Päijät-Hämeen hyvinvointialueelta.
OmaKannasta tiedot on helppo tarkistaa
Asiakas voi lukea OmaKannasta itseään koskevat sosiaalipalvelujen asiakirjat, kuten päätökset ja suunnitelmat. Lisäksi OmaKannasta voi tarkistaa asiakkuutensa alkamisajankohdan sekä omatyöntekijänsä yhteystiedot.
Tiedot löytyvät OmaKannassa Sosiaalipalvelujen tiedot -osiosta. Eri palveluissa, kuten vammaispalveluissa ja työikäisten palveluissa, kirjatut tiedot ovat omien otsikoidensa alla. Sosiaalipalvelujen tiedot -osio näkyy, vaikka ei olisi asiakkaana sosiaalipalveluissa. Tällöin osiossa kerrotaan, että tietoja ei ole.
– Jos asiakas ei itse käytä digipalveluja, hän voi valtuuttaa läheisensä hoitamaan asioita puolestaan, jolloin tiedot näkyvät OmaKannassa myös valtuutetulle henkilölle, muistuttaa liiketoiminnan asiantuntija Marjo Hirvonen Kelan Kanta-palveluista.
Kaikki tiedot eivät tule näkyviin ensivaiheessa
Tiedot tulevat näkyviin OmaKantaan vaiheittain. Siellä eivät vielä näy esimerkiksi asiakaskertomukset, iäkkäiden asumispalvelujen ja kotihoidon, eivätkä kuraattoripalvelujen ja lastenvalvojien kirjaamat tiedot. Myöskään kaikki lastensuojeluilmoitukset ja niin sanotut huoli-ilmoitukset eivät vielä näy asiakkaalle.
Kaikki tiedot eivät tule ollenkaan näkyviin OmaKantaan. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi turvakotipalveluun tai lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisytyöhön liittyvät asiakirjat ja maksutapahtumat.
OmaKannassa voi hallita omien tietojensa käyttöä
Tulevaisuudessa myös sosiaalipalvelujen tiedot liikkuvat Kanta-palvelujen avulla esimerkiksi eri hyvinvointialueiden välillä, jos asiakas on antanut siihen luvan. Näin tiedot kulkevat asiakkaan mukana, jos hän esimerkiksi muuttaa paikkakunnalta toiselle.
Päijät-Hämeen ja muiden hyvinvointialueiden välillä tiedot alkavat liikkua loppuvuonna, kun alueella on tehty tarvittavat muutokset asiakastietojärjestelmiin. Asiakas voi halutessaan antaa sosiaalipalvelujen asiakastietojensa luovutusluvan OmaKannassa jo nyt, vaikka tiedot eivät vielä liiku. Myöhemmin luovutusluvan voi antaa myös sosiaalipalveluissa asioinnin yhteydessä.
Lisätietoja
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiMarjo HirvonenKanta-palvelujen liiketoiminnan asiantuntijaKela
Puh:050 551 8585marjo.hirvonen@kela.fiSanna HämäläinenICT-tuotepäällikköPäijät-Hämeen hyvinvointialue
sanna.hamalainen@paijatha.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
Lisäksi Kela vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon Kanta-palveluista. OmaKannasta kansalainen näkee esimerkiksi terveystietonsa ja reseptinsä.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme