Miljökonsekvenserna av utvidgningen av Västra hamnen och hamntunneln har bedömts – i den fortsatta planeringen är det viktigt att säkerställa att skadliga konsekvenser förebyggs och lindras
Miljökonsekvenserna av utvidgningen av Helsingfors Hamn Ab:s Västra hamn och hamntunneln har bedömts i förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB-förfarandet). MKB producerar information för projektets fortsatta planering och planläggning och dess resultat ska beaktas i planeringen av projektet och tillståndsprövningen. NTM-centralen anser att projektets betydande miljökonsekvenser orsakas främst av byggandet av hamntunneln. Projektalternativ D har de minsta miljökonsekvenserna.
Man har planerat att koncentrera fartygstrafiken mellan Helsingfors och Tallinn till Västra hamnen, vilken är orsaken till att hamnens kajområde utvidgas och i sydspetsen byggs ett nytt område genom att delvis fylla på vattenområden. I projektet ingår byggandet av en hamntunnel från Västra hamnen till Västerleden. Tre alternativa sträckningar har granskats för tunneln. I alla tre alternativ finns hamntunnelns södra mynning i hamnområdet på Busholmen i Helsingfors. Hamntunnelns markyta i hamnområdet sträcker sig från Stillahavsgatan till kajområdet. Hamntunneln ansluter till Västerleden i Gräsviken på Sundholmen. På Sundholmen ligger hamntunnelns markyta huvudsakligen i trafik- och rekreationsområdet. I alternativ A finns Sundholmens mynning i södra kanten av Lappvikens park, norr om Ilmarisen talo. I alternativen C och D finns Sundholmens mynning på Västerleden i området mellan udden Bruden och ön Brudgummen.
I förfarandet vid miljökonsekvensbedömning, dvs. MKB-förfarandet, har man bedömt miljökonsekvenserna av projektet och dess alternativ, samt presenterat metoder för att lindra de skadliga konsekvenserna. MKB-förfarandet producerar information för den fortsatta planeringen och planläggning av projektet. Resultaten ska också beaktas i planering av projektet och i tillståndsprövningen.
I sin motiverade slutsats om miljökonsekvensbeskrivningen framför NTM-centralen i Nyland sin syn på huruvida utvidgningen av Helsingfors Hamn Ab:s Västra hamn och miljökonsekvensbedömningen av hamntunneln är tillräcklig samt projektets betydande miljökonsekvenser.
Betydande miljökonsekvenser koncentreras till projektets byggskede
Utvidgningen av Västra hamnen är ett långvarigt projekt, vars mest betydande konsekvenser orsakas av byggandet av hamntunneln. Byggarbetena orsakar skadliga konsekvenser för människors levnadsförhållanden och trivsel, markanvändningen, klimatet och trafiken. Dessutom bedöms projektalternativ A ha betydande negativa konsekvenser för naturen, landskapet samt kulturmiljön under byggtiden. Alternativ A äventyrar förekomsten av den starkt utrotningshotade hårflokeplattmalen i Finland och dessutom drabbas den nationellt viktiga parken i Lappviken av alternativets skadliga konsekvenser, särskilt i byggnadsskedet. I projektalternativ C försvinner även delar av rotkörvelbestånd, men de största och viktigaste bestånden för hårflokeplattmalen bevaras. I alternativen C och D skulle hamntunneln delvis placeras i området, där finns underjordiska oljegrottor, vilket påverkar tidtabellen för genomförandet och förutsätter noggrann riskhantering. Utvidgningen av Västra hamnen har stora konsekvenser för planeringen av områdesanvändningen även utanför projektområdet. I projektet ingår många ärenden som ska samordnas i fråga om marknadsanvändning, trafik, rekreationsanvändning, naturskydd samt kulturarv och de ska lösas i nästa planeringsskede. I den fortsatta planeringen och genomförandet av projektet ska särskild uppmärksamhet fästas vid förebyggande, lindring och uppföljning av skadliga konsekvenser.
Den motiverade slutsatsen samt konsekvensbeskrivningen, åsikterna och utlåtandena finns i sin helhet på miljöförvaltningens webbplats på adressen www.miljo.fi/vastrahamnenMKB. I den motiverade slutsatsen har utlåtandena och åsikterna om konsekvensbeskrivningen beaktats.
Nyckelord
Kontakter
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland
Liisa Nyrölä, utvecklingschef, liisa.nyrola(a)ely-keskus.fi, tfn +358 29 5021064
enhetschef Timo Kinnunen, timo.kinnunen(a)ely-keskus.fi, tfn +358 295 021 405
Länkar
Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Riksväg 2 stängs tillfälligt av i Vichtis vid Olkkala bergskärningar 21.11–24.11.2025 och 28.11 –1.12.202519.11.2025 14:45:00 EET | Pressmeddelande
Vägen stängs av på grund av förstärkningsarbeten i bergskärningarna.
Valtatie 2 katkaistaan tilapäisesti Vihdissä Olkkalan kallioleikkausten kohdalla 21.11.–24.11.2025 sekä 28.11. –1.12.202519.11.2025 10:07:00 EET | Tiedote
Tien katkaisu johtuu kallioleikkausten lujitustöistä.
Väganvändarna allt mer nöjda med landsvägarnas skick sommaren 202517.11.2025 08:30:00 EET | Pressmeddelande
Resultaten från undersökningen om väganvändarnas nöjdhet sommaren 2025 visar att nöjdheten med landsvägarnas skick inom området för NTM-centralen i Nyland har ökat avsevärt jämfört med föregående år. Ökningen i nöjdhet var särskilt tydlig bland privatpersoner, men även yrkesförare var något mer nöjda än tidigare. Beläggningarnas skick är den viktigaste faktorn som påverkar kundupplevelsen.
Tienkäyttäjät entistä tyytyväisempiä maanteiden tilaan kesällä 202517.11.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Kesän 2025 tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimuksen tulokset osoittavat, että Uudenmaan ELY-keskuksen alueella tyytyväisyys maanteiden kuntoon on noussut selvästi edellisvuodesta. Tyytyväisyyden kasvu oli erityisen merkittävää yksityishenkilöillä, mutta myös ammattikuljettajien tyytyväisyys kasvoi hieman. Päällysteiden kunto on merkittävin asiakaskokemukseen vaikuttava tekijä.
Jättebergstunneln (Hiidenkallion tunneli) på Ring II i Esbo är stängd för trafik nattetid 19.11.–20.11.202513.11.2025 08:16:00 EET | Pressmeddelande
Tunneln kommer att vara stängd i båda riktningarna nattetid mellan 19.11.–20.11.2025 från kl. 22.00 till 05.00.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum