FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?

Jaa

Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.

Oppaassa on tietoa FINEen saapuneiden yhteydenottojen syistä, neuvonnasta ja riidanratkaisusta. Lisäksi oppaassa selvitetään pankin ja asiakkaan välistä vastuunjakoa menetetyistä varoista sekä annetaan ohjeita muutoksenhakuun pankin päätöksestä.

Huijaukset, joita FINEssä on käsitelty, liittyvät usein hyvin erilaisiin tapahtumiin ja huijaustilanteisiin. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi tekstiviestihuijaukset, erilaiset myynti- ja ostotilanteisiin liittyvät huijaukset, sijoitushuijaukset, Facebook-huijaukset ja rakkaushuijaukset.

Oppaassa esitellään myös tapausesimerkkejä ja Pankkilautakunnan linjauksia asiakkaan ja pankin välisestä vastuunjaosta.

”Tietojenkalastelun tai huijauksen kohteeksi joutunut pankin asiakas on epäilemättä rikoksen uhri. Asiakasta on tarkoituksella ja suunnitelmallisesti johdettu harhaan. Tapahtumien rikosoikeudellinen luonne ei kuitenkaan suoraan vaikuta pankin vastuuseen menetetyistä varoista. Ensisijaisesti vastuussa rikoksesta on rikoksentekijä”, FINEn jaostopäällikkö Tuomas Hidén sanoo.

”Pankin ja asiakkaan välinen vastuunjako menetetyistä varoista määräytyy maksupalvelulain ja pankin ja asiakkaan välisessä suhteessa sovellettavien sopimusehtojen mukaan. Lain mukaan vastuu oikeudettomista maksutapahtumista määräytyy pitkälti asiakkaan menettelyn perusteella”, Hidén jatkaa.

Ratkaisevaa tapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on pääsääntöisesti asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä.

Huijauksista kysytään yhä enemmän

Huijauksiin liittyvät yhteydenotot ovat lisääntyneet vuosi vuodelta FINEssä. Yhteydenottoja tämän tyyppisissä tapauksissa oli vuonna 2020 alle 200 ja vuonna 2023 jo yli 500.

"Pankkilautakunnan tekemät linjaukset ovat kuitenkin tuoneet apua ja selkeyttä neuvontaamme, minkä seurauksena riita-asioina FINEssä käsiteltävien tapausten määrä on vähentynyt”, Hidén sanoo.

Riidoiksi edenneitä tapauksia asiakkaan ja pankin välillä ratkotaan FINEn Pankkilautakunnassa. Se on päätöksenteossaan riippumaton, tuomioistuimelle vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin. Lautakunnan antamat ratkaisusuositukset ovat suositusluonteisia ja niihin voi tutustua FINEn verkkosivuilla. Palvelu on asiakkaalle maksutonta.

Tutustu uusiin oppaisiin:

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.

FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.

FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote

Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye