Jo lähes miljoona liikutettua nuorta! Hesburgerin koululaisurheilutapahtuma täyttää 20 vuotta

Hesburgerin ja Suomen Urheiluliiton yhteistyö on liikuttanut suomalaisia alakoululaisia jo 20 vuotta. Juhlavuottaan viettävien Hese-kisojen finaali järjestetään tänä vuonna Tampereen Ratinan stadionilla 21.5.2024.

Hese-kisat järjestetään tänä vuonna jo 20. kertaa. Kyseessä on 5.–6.-luokkalaisille järjestettävä yleisurheilun joukkuekilpailu, johon osallistutaan oman luokan kanssa. Kyseessä on Suomen suurin koululiikuntakilpailu.

Hesburgerin ja Suomen Urheiluliiton H-hetki-koululaisliikuntaohjelma ja Hese-kisat liikuttavat vuosittain 85 000 alakoululaista. Suosio on kasvanut vuosi vuodelta.

– Hese-kisat ovat meille tärkeä perinne ja merkittävä tapa tukea lasten ja nuorten liikkumista kannustamalla heitä juoksemaan, hyppäämään ja heittämään, kertoo Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti.

Hese-kisat ovat osa vuonna 2004 käynnistynyttä Suomen Urheiluliiton ja Hesburgerin kouluyleisurheilun H-hetki-yhteistyöohjelmaa, joka tarjoaa tukea ja opetusmateriaaleja liikunnanopettajille.

– Yhdessä Hesburgerin kanssa pystymme viemään liikunnan iloa suomalaiskouluihin ja oppilaiden arkeen – ympäri vuoden, kertoo SUL ry:n toimitusjohtaja Harri Aalto.

Huippu-urheilijat harjoittelun tukena

Hese-piirikisat järjestetään 2.4.–10.5.2024. Piirikisoja järjestetään 17 eri paikkakunnalla ympäri Suomen, minkä lisäksi luokat voivat osallistua karsintaan etänä omalla liikuntatunnilla. Osallistuminen on täysin maksutonta.

– Hese-kisoissa kynnys kilpaurheilun kokeilemiseen ja liikunnan ilon löytämiseen on mahdollisimman matala, Vuoti avaa.

Tänä vuonna Hese-kisat huipentuvat Tampereen Ratinan stadionilla 21.5.2024. Kisoihin valmistautuvia nuoria kannustavat kummiurheilijat Elmo Lakka ja Camilla Richardsson.

– Hese-kisat ovat monelle nuorelle ensikosketus kansallisen tason kilpaurheiluun ja kannustavat liikuntaharrastuksen jatkamiseen. Uskon, että monet näistä nuorista tulemme näkemään vielä kansainvälisillä kisakentillä, Lakka kertoo.

Hese-kisojen faktat:

• Järjestetty vuodesta 2004 lähtien.
  • H-hetki-ohjelma ja Hese-kisat liikuttavat vuosittain 85 000 alakoululaista.
  • Tänä vuonna Ratinan stadionilla kisattavaan finaaliin pääsee 22 luokkaa.

Viime vuonna finaalin voitti Tampereen Tesoman koulun 6 A. Luokan opettaja Markku Köykkä (takana vasemmalla). H-hetki -ohjelman kummiurheilijoina toimivat kestävyysjuoksija Camilla Richardsson (vas.) ja aitajuoksija Elmo Lakka (oik.).
Kuva viime vuoden Hese-kisojen finaalista. Hese-kisoissa kilpaillaan pituushypyssä, sukkula- ja kierrosviestissä sekä junnukeihäässä.
Kuva viime vuoden Hese-kisojen finaalista. Hese-kisoissa kilpaillaan sukkula- ja kierrosviestissä, pituushypyssä ja junnukeihäässä.

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy seitsemästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Saksasta, Ukrainasta ja Bulgariasta. Hesburger työllistää Suomessa noin 6000 työntekijää ja ulkomailla 2700 työntekijää. Vuoden 2023 verollinen myynti Suomessa oli 286 miljoonaa euroa ja ulkomailla 172 miljoonaa euroa.