Suomen Setlementtiliitto ry

Median käyttöön kompakti käsikirja: kunniaan liittyvän väkivallan termit

Kunniaan liittyvä väkivalta on ilmiö, joka jakaa mielipiteitä. Loisto setlementti on tehnyt yhteistyössä alan asiantuntijoiden kanssa ilmiöön liittyvän käsikirjan, josta löytyvät keskeiset suositeltavat ja vältettävät termit.

Kunniaan liittyvä väkivalta on aina lähisuhdeväkivaltaa riippumatta henkilöiden uskonnosta, etnisyydestään tai kulttuurista. iStock

–  Vaikeista ilmiöistä on tärkeätä käyttää oikeita termejä ja ilmaisuja. Väärät termit, ilmaisut ja sanat voivat johtaa ennakkoluulojen, polarisaation ja rasismin lisääntymiseen, korostaa käsikirjan koonnut Johanna Aapakallio Loisto setlementin kunniaan liittyvän väkivallan vastaisen asiantuntijatyön yksiköstä.

Median käyttöön tuotettu käsikirja on suunnattu aiheesta uutisoivien toimittajien työkaluksi. Selkeä opas perustelee miksi ja miten termejä olisi hyvä käyttää.

–  Kunniaan liittyvä väkivalta on aina lähisuhdeväkivaltaa riippumatta henkilöiden uskonnosta, etnisyydestään tai kulttuurista. Ilmiön selittäminen kulttuurilla ei ole perusteltavaa. Jopa osa ammattilaisista kokee aiheen kuitenkin niin vieraaksi, ettei siihen osata tai uskalleta puuttua, sanoo Aapakallio.

Termistö syntyi ministeriöiden, järjestöjen ja tutkijoiden yhteistyönä

Loisto setlementin kunniaan liittyvän väkivallan vastainen asiantuntijatyön yksikkö (Sopu-työ) on tehnyt työtä kunniaan liittyvän väkivallan parissa yli kymmenen vuotta. Se kutsui koolle eri ministeriöiden, järjestöjen, toimijoiden ja tutkijoiden edustajia kunniaan liittyvän väkivallan termistön työpajoihin.

Yhteistyön tuloksena syntyi lista termeistä, joita suositellaan käytettävän, ja termeistä, joita olisi hyvä välttää.

–  Moni ei tule esimerkiksi ajatelleeksi, että kunniamurha-sanan käyttäminen antaa tavallaan luvan ajatella, että kunnian palauttamiseksi tehty murha olisi hyväksyttävä, Aapakallio kertoo.

Lataa käsikirja käyttöösi - tiedosto liitteenä.

Suomen Setlementtiliitto

Suomen Setlementtiliitto on setlementtiliikkeen keskusjärjestö sekä kansalaisjärjestö, jonka toiminta-alue kattaa koko elämän kirjon sivistystyöstä sosiaalisiin palveluihin. Jäseninä on 32 paikallista setlementtiä. Toiminta on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumatonta sekä voittoa tavoittelematonta.

Suomen Setlementtiliitto ry
Sturenkatu 11 A