Lamorille tilaus Frøyltä käänteisosmoosiin perustuvasta käsittelyratkaisusta kasvatuslohien loisten poistamiseen

Norjalainen varustamo Frøy on tilannut Lamorilta käänteisosmoosilaitteiston jälkiasennettuna alukselleen, joka kiertää poistamassa kassikasvatetuista lohista loisia. Sopimus merkitsee Lamorin toiminnan laajentamista Norjassa, jossa yritys on palvellut jo vuosikymmeniä tarjoten pääosin teknologiaa ja osaamista öljyntorjunnan vahvistamiseen.

Kuva: Shutterstock

Lamorin käänteisosmoosilaitteisto toimitetaan asennusta varten Norjaan kesäkuussa. Laitteisto tuottaa 125 kuutiota makeaa vettä tunnissa merivedestä, ja vedentuotanto voidaan aloittaa jo matkalla kalankasvattamolle. Kalojen makeavesikäsittelyyn tarvittava vesimäärä valmistuu 6–8 tunnissa. Kalat lasketaan käsittelyn jälkeen takaisin vuonojen suojiin sijoitettuihin kasvatuskasseihin.

Laitteisto sijoitetaan osin aluksen kannen alle, osin kolmeen kannelle asennettavaan konttiin.

Loiset lohien suurin terveysongelma

Norjan kassikasvatettujen lohien suurimpia terveysongelmia ovat loiset, joiden aiheuttamat ihovauriot altistavat lohen erilaisille infektioille. Norjan lain mukaan kaloja on alettava hoitaa, jos kalalla on yli kymmenen loista. Ongelma on johtanut useisiin toimiin loisten torjumiseksi.

Makeavesikäsittely, joka saa loiset irtoamaan kalasta, on yksi kalalle hellimmistä menetelmistä.

Makeavesikäsittelyä vaivanneet ongelmat ratkottiin

Frøy antoi erityistä painoarvoa järjestelmän luotettavuudelle ja tekniselle edistyneisyydelle. ”Uskomme, että kuuntelemalla asiakkaita tarkkaan saimme kehitettyä optimaalisen ratkaisun asiakkaan tarpeisiin. Suurin osa laitteista sijaitsee kolmessa kannelle asennettavassa kontissa. Osa esisuodatuslaitteista ja pumpuista asennetaan pieneen tilaan kannen alle, mikä vaati todella tarkkaa suunnittelua”, kertoo Petri Vänskä, vesi- ja jäteteknologiasta vastaava johtaja Lamorilla.

Frøy on merkittävä norjalainen varustamoyritys, joka tarjoaa laajan valikoiman merenkulkuun ja vesiviljelyyn liittyviä palveluita, ja vuokraa aluksiaan esimerkiksi kalankasvattamoille.

”Olemme todella iloisia tästä päänavauksesta Norjan markkinoille. Norjan kalankasvatus on hyvin keskittynyt ja varustamot omistavat usein koko toimintaketjun, mikä lisää kehittyneiden järjestelmiemme markkinapotentiaalia”, ennakoi Finn Nilsen, Lamorin myyntipäällikkö Norjassa. ”Makeavesikäsittely on hyvin hellävarainen ja ekologinen tapa poistaa lohen loiset. Sen avulla estetään arvokkaan ravinnonlähteen ja sen kasvatukseen käytettyjen resurssien joutuminen hukkaan.”

Käsittelyn jälkeen vesi suodatetaan ja lasketaan takaisin mereen.

Kaupan arvo ylittää miljoona euroa ja sen merkitty tilauskantaan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

Petri Vänskä, teknologiajohtaja, Lamor
puh. +358 40 352 6623, petri.vanska@lamor.com

Finn Nilsen, myyntipäällikkö, Lamor Norja
puh. +47 915 15780 / +65 961 70770, finn.nilsen@lamor.com

Ympäristönsuojelua, maan ennallistamista ja materiaalinkierrätystä: Innovatiiviset teknologiamme, palvelumme ja räätälöitävät ratkaisumme – öljyntorjunnasta jätteen- ja vedenkäsittelyyn, maanpuhdistuksesta muovinkierrätykseen – hyödyttävät asiakkaita ja ympäristöjä joka puolella maailmaa.

Pystymme isoihin ja nopeisiin operaatioihin toimimalla verkottuneessa ekosysteemissä paikallisten kumppaneidemme kanssa, omien asiantuntijoidemme johdolla. Meillä on yli 60 työntekijää yli 20 maassa. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 123 miljoonaa euroa. Lamorin osake (LAMOR) on listattu Nasdaq Helsinki -markkinapaikalla. Lisätietoja: www.lamor.com

Lamorille viiden öljyntorjuntapuomikontin tilaus Kroatiasta14.5.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

Lamor Corporation Oyj Lehdistötiedote 14.5.2024 klo 11.00 Lamorille viiden öljyntorjuntapuomikontin tilaus Kroatiasta Kroatian meri-, liikenne- ja infrastruktuuriministeriö on tilannut Lamorilta viisi puomikonttia, joiden arvo on yhteensä noin miljoona euroa. Lamor on jo aiemmin toimittanut Kroatiaan kolme puomikonttia, joiden kanssa puomikokonaisuus yltää neljän kilometrin pituuteen. Puomeja käytetään merellä vahinkotilanteissa, joissa vuotaa öljyä. Ne suojaavat Kroatian meri- ja ranta-alueita saastumiselta, sillä ne estävät öljyn leviämisen ja helpottavat sen korjaamista merestä. Kroatia sijaitsee Adrianmeren itärannikolla. Alue on etenkin kesäaikaan suosittu kohde veneille ja risteilyaluksille. Merellä havereihin liittyy aina öljyvahingon riski. Jos öljy pääsisi leviämään rajoittamatta, se voisi aiheuttaa vakavaa vahinkoa Kroatian vesialueille ja ympäristölle sekä alueen turismille. Sen tähden Kroatian valtio kehittää valmiuttaan uusilla öljyntorjuntavälineillä. ”Lamorilla on vuosik

Lamor wins a contract for five Oil Spill Response Boom containers to Croatia14.5.2024 11:00:00 EEST | Press release