Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse sr

Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö palkitsee tutkijan tai tutkimusryhmän 50 000 eurolla – ehdotuksia otetaan yhä vastaan

Juhlavuotensa kunniaksi Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö myöntää merkittävälle pohjoismaiselle psykosomatiikan tutkijalle tai tutkimusryhmälle 50 000 euron palkinnon. Saajaa voi ehdottaa maaliskuun loppuun saakka, ja palkinto jaetaan syyskuussa.

Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö 75 v.

Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön 75-vuotisjuhlavuoden palkinto on tunnustus merkittävästä työstä psykosomatiikan alalla. Palkinto voidaan antaa elämäntyöstä psykosomaattisen tutkimuksen parissa tai myöntää urallaan varhaisemmassa vaiheessa olevalle lupaavalle tutkijalle.

Säätiö perustettiin vuonna 1949 tukemaan psykosomatiikan alalla tehtävää tutkimusta. Psykosomatiikalla viitataan lääketieteelliseen tutkimukseen, joka selvittää psyykkisten tekijöiden vaikutuksia fyysiseen terveyteen. Palkintosumma, 50 000 euroa, on huomattava palkinto Suomessa melko pienelle tieteenalalle.

“Säätiö on tukenut psykosomaattista tutkimustyötä 1950-luvulta asti. Se on säätiön olemassaolon tarkoitus. Palkinnon avulla juhlistamme tätä saavutusta ja kunnioitamme alalla tehtävää laadukasta tutkimusta”, kertoo säätiön hallituksen puheenjohtaja, sisätautien professori Per-Henrik Groop.

Vaikka säätiön taival on jo 75-vuotinen, sen toiminta ja psykosomatiikan tieteenala ovat tänä päivänä tärkeämpiä kuin koskaan.

“Etenkin nuoret voivat yhä huonommin. Sodat, ympäristökriisit ja työelämän ja opintojen vaatimukset kuormittavat. Samaan aikaan sosiaalisen median käytöllä on tutkittuja vaikutuksia mielenterveyteen. Elämme valtavan stressin keskellä”, Groop sanoo.

Palkinnon saajaa voi ehdottaa säätiölle 31. maaliskuuta asti, ja palkinto jaetaan säätiön 75-vuotisjuhlassa 18. syyskuuta Villa Gyllenbergissä. Palkinnon tuomaristo koostuu Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön lääketieteellisestä asiantuntijalautakunnasta.

Palkintoehdotukset ja lisätietoa palkinnosta

Antonia Laszlo, apuraha- ja viestintävastaava, Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö, antonia.laszlo@gyllenbergs.fi

Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö 75 v.

Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö

Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö tukee apurahoin psykosomaattisen lääketieteen tutkimusta, verentutkimusta ja antroposofista lääketieteellistä tutkimusta. Tuki lääketieteelliselle tutkimustoiminnalle koostuu tutkimusapurahoista sekä jatkokoulutus- ja projektiapurahoista, yliopistojen tukemisesta sekä tieteellisten symposiumien järjestämisestä. Lisäksi säätiö ylläpitää Villa Gyllenbergin taidemuseota Helsingissä.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi