Snellman-konsernin kasvu jatkui vahvoilla brändeillä
Vuosi 2023 oli Snellmanille neljäs peräkkäinen kasvun vuosi. Konsernin liikevaihto oli 454 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoteen oli 7,7 %. Liikevaihdon kasvu perustui sekä volyymin kasvuun että hintojen nousuun. Liiketulos oli 9,4 miljoonaa euroa. Tulosta rasittivat voimakkaasti nousseet toimintakustannukset.
Katsauskausi, jota väritti epävakaa maailmantilanne ja sen aiheuttamat voimakkaat ja nopeat kustannusnousut kaikissa tuotannontekijöissä, oli haastava. Myös tuottajien tilanne jatkui vaikeana ja kannattavuuskriisi haastoi koko arvoketjua.
Meat Processing. Lihanjalostuksessa inflaatio ja kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos näkyi etenkin naudanlihatuotteiden kulutuksen laskuna. Brandmaster 2023 tutkimuksen mukaan Herra Snellman tuotemerkki on kuitenkin edelleen Suomen suosituin lihatuotemerkki. Ruotsissa myynnin kehitys oli myönteistä Familjen Snellman tuotemerkin saavutettua useita myyntiennätyksiä. Eläinruuan myynti kasvoi MUSH tuotemerkin osalta Suomessa ja Fodax tuotemerkillä Ruotsissa.
Ready Meals. Valmisruuan myynti kehittyi hyvin ja useissa yksiköissä tehtiin myyntiennätyksiä. Kokkikartano vahvisti asemaansa kuluttajien eniten suosimana eli preferoiduimpana valmisruokabrändinä 43 % kannatuksella vuosittaisessa TNS Kantarin Valmisruokatutkimuksessa. Vuoden suurin onnistuja oli valmisruokaliiketoiminta Ruotsissa, jossa Carolines Kök tuotemerkillä tehtiin hyvä tulosparannus ja myynti kehittyi yli odotusten.
Vuoden 2023 kokonaisinvestoinnit olivat 20 miljoonaa euroa. Yksittäisiä suurinvestointeja ei menneellä kaudella käynnistetty, vaan ne koostuivat pääosin Lihanjalostuksen korvaavista- ja Valmisruuan laajennusinvestoinneista.
Yksi menneen vuoden merkittävimmistä projekteista oli Konsernistrategia 2028+, joka määrittää Snellman-konsernin yhteisen suunnan ja ohjaa päätöksentekoa valintatilanteissa. Pyrkimyksenä on myös tehdä arjen vastuullisuustyö vielä näkyvämmäksi kuluttajille, jotta he voivat tehdä valintojaan entistä tiedostavampina.
– Haluamme olla menestyvä ja uudistuva perheyritys, joka tarjoaa parhaita makuelämyksiä ruokahetkiin markkinan luotetuimmilla brändeillä. Meillä on vahvat brändit, korkealaatuiset tuotteet, joita sekä kuluttajat, että asiakkaamme arvostavat. Olemme tehneet mittavia investointeja, jotka ovat edellytyksenä yrityksen tehokkaan toiminnan turvaamiseksi. Meillä on osaava ja sitoutunut henkilöstö. Olen vakuuttunut, että yhteistyöllä voimme vahvistaa asemiamme markkinoilla entisestään, toteaa konsernijohtaja Markus Hellström.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Markus HellströmSnellman-konserni, konsernijohtaja
Puh:040 7320057markus.hellstrom@snellman.fiLinkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oy Snellman Ab
Snellman beviljas sällsynt färgvarumärke - välkänd grön färg bekant för nästan alla finländare7.7.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Oy Snellman Ab har beviljats ett, i Finland och Europa sällsynt, färgvarumärke för sin karakteristiska mörkgröna färg. Färgen har varit en central del av Snellmans visuella identitet i nästan tre decennier. Patent- och registerstyrelsen har registrerat färgen för Snellman att använda i stor utsträckning i samband med olika köttprodukter, främst tack vare färgens etablerade position och distinkta karaktär på marknaden.
Snellmanille harvinainen väritavaramerkki – vihreä, jonka lähes kaikki suomalaiset tunnistavat7.7.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Oy Snellman Ab:n tunnusomaiselle tummanvihreälle brändivärille on myönnetty Suomessa ja Euroopassa harvinainen väritavaramerkki. Väri on ollut keskeinen osa Snellmanin visuaalista identiteettiä jo lähes 30 vuoden ajan. Patentti- ja rekisterihallitus on rekisteröinyt värin laajasti Snellmanin käyttöön erilaisille lihatuotteille, johtuen värin vakiintuneesta asemasta ja erottuvuudesta markkinoilla.
Snellman granted rare colour trademark – a green colour, which almost all Finns recognize7.7.2025 09:00:00 EEST | Press release
Oy Snellman Ab's distinctive dark green brand colour has been granted a colour trademark, that is rare in Finland and Europe. The colour has been a central part of the company’s visual identity for nearly 30 years. The Finnish Patent and Registration Office has registered the colour for Snellman's wide use with various meat products, due to the colour's established position and distinctiveness in the market.
Snellmankoncernens år 2024: Framgångar inom varje affärsenhet möjliggjorde ökad lönsamhet27.3.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Snellmankoncernen satsade på att förbättra lönsamheten under 2024 med riktlinjer från den nya koncernstrategin 2028+. Vi var framgångsrika på flera fronter och vår ekonomiska utveckling under 2024 var utmärkt.
Snellman-konsernin vuosi 2024: Onnistumiset jokaisessa liiketoimintayksikössä mahdollistivat kannattavuuden kasvun27.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Snellman-konserni keskittyi vuonna 2024 kannattavuuden parantamiseen. Tässä työssä punaisena lankana toimi konsernistrategia 2028+. Onnistuimme usealla rintamalla ja liiketoimintamme taloudellinen kehitys vuonna 2024 oli erinomaista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme