Snellmankoncernens tillväxt fortsatte med starka varumärken
År 2023 var det fjärde tillväxtåret i rad för Snellman. Koncernens omsättning uppgick till 454 miljoner euro, ökningen jämfört med året innan var 7,7 %. Omsättningsökningen var en följd av såväl ökade volymer som högre priser. Rörelseresultatet uppgick till 9,4 miljoner euro. Resultatet belastades av de kraftigt ökade verksamhetskostnaderna.
Redovisningsperioden präglades av det instabila världsläget, och de kraftiga och snabba kostnadsökningarna i alla produktionsfaktorer som följde med det, var utmanande. Producenternas situation var också fortsatt svår, och lönsamhetskrisen var en utmaning för hela värdekedjan.
Meat Processing. Inom köttförädlingen syntes inflationen och konsumenternas förändrade köpbeteende framför allt som en minskning av konsumtionen av nötköttsprodukter. Enligt undersökningen Brandmaster 2023 är varumärket Herr Snellman dock fortfarande Finlands populäraste köttvarumärke. I Sverige var försäljningsutvecklingen positiv, och varumärket Familjen Snellman slog flera försäljningsrekord. Försäljningen av djurmat ökade under varumärket MUSH i Finland och Fodax i Sverige.
Ready Meals. Försäljningen av färdigmat utvecklades väl, och försäljningsrekord slogs vid flera enheter. Kokkikartano stärkte sin ställning som det mest omtyckta dvs. prefererade färdigmatsvarumärket bland konsumenter med ett understöd på 43 % i TNS Kantars årliga undersökning (TNS Kantar Valmisruokatutkimus). Den största framgången under året var affärsverksamheten inom färdigmat i Sverige, där vi med varumärket Carolines Kök åstadkom en god resultatförbättring och försäljningen utvecklades över förväntan.
De totala investeringarna under 2023 uppgick till 20 miljoner euro. Inga enskilda storinvesteringar inleddes under den gångna perioden, utan de bestod i huvudsak av ersättande investeringar inom Köttförädling och expansionsinvesteringar inom Färdigmat.
Ett av de viktigaste projekten under det gångna året var Koncernstrategi 2028+. I den fastställs koncernens gemensamma riktning och den styr beslutsfattande i valsituationer. Målet är också att göra det dagliga arbetet inom hållbarhet ännu synligare för konsumenterna, så att de kan göra ännu mer medvetna val.
- Vi vill vara ett framgångsrikt och nyskapande familjeföretag, som erbjuder de bästa smakupplevelserna vid matstunder med marknadens mest pålitliga varumärken. Vi har starka varumärken, högklassiga produkter som både konsumenterna och våra kunder värdesätter. Vi har gjort omfattande investeringar som är en förutsättning för att trygga en effektiv verksamhet i företaget. Vi har en kompetent och engagerad personal. Jag är övertygad om att vi genom ett samarbete ytterligare kan stärka vår position på marknaden, konstaterar koncerndirektör Markus Hellström.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Markus HellströmSnellman-konserni, konsernijohtaja
Puh:040 7320057markus.hellstrom@snellman.fiLinkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oy Snellman Ab
Konsumentanpassad mat formar sig enligt individuella behov och tar hänsyn till övergripande hållbarhet utan motsättningar17.11.2025 10:00:00 EET | Artikel
Snellman-koncernens konsumentvarumärken svarar på förändrade matvanor genom att erbjuda alternativ för mer individuella livsstilar och dieter samt efterfrågade produktinnovationer, så att alla kan välja efter sina egna behov.
Kuluttajalähtöinen ruoka taipuu yksilöllisiin tarpeisiin ja huomioi kokonaisvaltaisen kestävyyden ilman vastakkainasettelua17.11.2025 10:00:00 EET | Artikkeli
Snellman-konsernin kuluttajatuotemerkit vastaavat muuttuneisiin ruokailutottumuksien tarjoamalla vaihtoehtoja yksilöllisempiin elämäntyyleihin ja ruokavalioihin sekä toivottuja tuoteuutuuksia, jotta jokainen voi valita omien tarpeidensa mukaan.
Snellmans affärsverksamhet inom djurmat fortsätter sin internationella tillväxt - förvärvar en brittisk tillverkare av råfoder för hundar31.10.2025 09:30:00 EET | Pressmeddelande
Snellmans affärsverksamhet inom djurmat växer genom företagsförvärv.
Snellmanin eläinruokaliiketoiminta jatkaa kansainvälistä kasvuaan ostamalla englantilaisen koirien raakaruokaa valmistavan yrityksen31.10.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Snellmanin eläinruokaliiketoiminta kasvaa yritysostolla.
Snellman’s pet food business continues to grow internationally with an acquisition of a premium UK dog raw food manufacturer31.10.2025 09:30:00 EET | Press release
Snellman’s pet food business continues to grow with an acquistion.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme