Enkelisijoitusten määrä laski 30 % vuonna 2023 - Epävarma rahoitusmarkkina on heijastunut alkuvaiheen startupeihin

Enkelisijoitukset ovat laskeneet 26 miljoonaan euroon edeltävän vuoden 37 miljoonasta eurosta. Bisnesenkeleiden vuosittaiset sijoitusmäärät ovat yleensä pysyneet 30–50 miljoonan välissä. FiBANille raportoidun mukaan vuonna 2023 rahoitusta saaneiden yritysten lukumäärä laski 173 yritykseen. Vastaava luku vuonna 2022 oli 248 yritystä.

Sijoitetut pääomat laskussa - myös rahoitettuja yrityksiä vähemmän vuonna 2023

Suomen enkelisijoittajayhdistys FiBAN kerää vuosittain tilastoja alkuvaiheen startup-sijoituksista ja irtautumisista. Aktiivisten yksityissijoittajien määrä ei ole kuitenkaan laskenut: kyselyyn vastanneista jopa 60 % kertoi sijoittaneensa startup-yrityksiin, joka vastaa aiempien vuosien tasoa.

“Vaikka enkeleiden sijoitusaktiivisuus on pysynyt hyvällä tasolla, uusiin kohteisiin on sijoitettu varovaisesti ja sijoitetut summat ovat hieman laskeneet. Mediaanisijoituksen koko on laskenut noin 20 000 eurosta 17 000 euroon,” FiBANin data-asiantuntija Ivan Helin kertoo.

“Nousseet korot ja epävarma maailmanpoliittinen tilanne ovat heikentäneet rahoitusmarkkinaa. Tämän vuoksi ei todennäköisesti uskalleta ottaa samalla tavalla riskiä. On priorisoitu olemassa olevien yritysten jatkorahoittamista,” toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen vahvistaa.

Suomalaisiin yrityksiin sijoitetaan kuitenkin yhä aktiivisemmin. “Valtaosa enkeleiden tekemistä sijoituksista, 95 %, meni suomalaisiin yrityksiin. Enkeleillä on erittäin merkittävä rooli tässä markkinatilanteessa ja kriittisen alku- ja kasvuvaiheen mahdollistajina,” Laisi-Puheloinen muistuttaa.

Taloustilanne: exiteissä lisää konkursseja ja vähemmän yritysostoja

Raportoitujen exitien eli irtautumisten määrä kasvoi edellisvuodesta 145:een. Erityisesti konkurssien osuus kasvoi. FiBANin luvut ovat linjassa Tilastokeskuksen kanssa, jonka mukaan konkursseja oli vuonna 2023 eniten 25 vuoteen.

Aktiivisten eli yli viisi sijoitusta tehneiden enkeleiden lukumäärä laski edellisvuodesta –  enkelisijoittajalla on nyt keskimäärin 6 portfolioyritystä. Luvut eivät kuitenkaan aiheuta huolta FiBANissa.

“Saattaa olla, että moni seuraa tilannetta aktiivisesti, tekee sijoituksia jos sopivia startuppeja löytyy, mutta myös odottaa exitejä olemassaolevista sijoituksistaan ennen kuin sijoittaa uusiin,” Laisi-Puheloinen sanoo.

Laisi-Puheloisen mukaan uusien yhteissijoittamisen mallien ja rahoitusinstrumenttien uskotaan vaikuttavan positiivisesti kuluvan vuoden startup-sijoituksiin. “Vuoden 2023 lopulla Business Finland VC:n ja Innovestorin julkaisema enkeleiden  Kanssasijoitusrahaston tavoitteena on täydentää enkelisijoituksia jopa 30 miljoonalla eurolla. Uskomme tämän olevan piristysruiske alkuvaiheen startup-yrityksille ja enkelisijoittajille tässä taloustilanteessa,” Laisi-Puheloinen lisää.

Kansainväliset pääomasijoittajat ovat aktivoituneet FiBANin suuntaan ja tulevaisuuden kasvutarinat voivat löytyä uusilta sektoreilta. “Nyt kannattaa pitää silmällä esimerkiksi syväteknologiaa sekä puolustus- ja turvallisuusalan innovaatioita,” Laisi-Puheloinen sanoo.

Milja MäkeläViestintäpäällikköFiBAN – Finnish Business Angels Network ry

FiBANin viestintäpäällikkö, jolta saat FiBANin dataliitteet (sijoitustilastot, jäsentutkimus). Yhteydenotot: email, puhelinsoitto, WhatsApp.

Puh:0405385418milja.makela@fiban.org

Lataa
FiBANin toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen on entinen startup-yrittäjä ja reservin majuri, joka on löytänyt enkelisijoittajan FiBANin verkostona kautta.
Lataa

Nato-jäsenyyys herätti startupit ja sijoittajat: 100 000 euron sijoitusmahdollisuus pitchaustapahtumassa27.3.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Riihimäellä MaanpuolustusAreenan yhteydessä järjestetään 7.6. Pitch Finland DefSec, jossa startup-yritykset kilpailevat 100 000 euron sijoituksesta ja pääsevät esittämään ensi kertaa innovaationsa julkisesti Suomen suurimmille sijoittajatahoille. Kyseessä on startup-kentän ensimmäinen tässä mittakaavassa järjestettävä puolustus- ja turvallisuussektoriin keskittyvä pitchaus-tapahtuma.

FiBANin jäsentutkimus: suomalainen bisnesenkeli etsii kuumeisesti uusia sijoituskohteita23.11.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Suomen enkelisijoittajayhdistys FiBANin jäsentutkimus piirtää tarkan kuvan suomalaisen enkelisijoittajan mielenmaisemasta. Yli 250 vastausta keränneessä tutkimuksessa selvitettiin enkelisijoittajien demografiatietoja, sijoitusaktiivisuutta, kokemusta ja osaamista sekä sitä, millaiset trendit ja sektorit kiinnostavat enkelisijoittajia juuri nyt. Jopa 86% vastanneista kertoo etsivänsä aktiivisesti uusia sijoituskohteita. Vastaavaa jäsentutkimusta ei ole aikaisemmin tehty.