Nrepin Juli Herttoniemen Paratiisilintu saavutti asuinrakennuksen LEED Platinum-sertifikaatin korkeimmilla pisteillä

Nrepin Juli Herttoniemen Paratiisilintu on saanut asuinrakennuksen LEED Platinum-sertifikaatin korkeimmilla pisteillä Suomessa. Tämä saavutus tekee Paratiisilinnusta toisen Suomen asuinrakennuksen, joka on saavuttanut Platinum-sertifioinnin, ensimmäisenä Platinum-sertifikaatin sai Nrepin Juli Friisilän Heinätähti Espoossa.

Paratiisilintu sai Suomen asuinrakennuksista tähän mennessä korkeimmat pisteet, 85 pistettä. Platinum on LEED-sertifioinnin korkein taso, joka edellyttää mittavia panostuksia energiatehokkuuteen, ympäristöystävällisyyteen ja vastuulliseen niin suunnittelussa kuin toteutuksessa. Sertifikaatti ohjaa myös asumisympäristöön liittyviä tekijöitä, kuten luonnonvalon määrää kodeissa ja asuntojen materiaalivalintoja. Paratiisilinnussa testattiin vähähiilistä betonia ja kohteeseen on asennettu aurinkopaneelit.

”Herttoniemen Paratiisilintu on erinomainen esimerkki, kuinka Nrepin panostus vastuullisuuteen näkyy käytännön tasolla. Vastuullisuustavoitteemme ohjaavat vahvasti suunnittelu- ja toteutusratkaisuja, mitä tulee esimerkiksi energiatehokkuuteen ja tuotevalintoihin, sekä rakentamisen että käytönaikaista toimintaa kohteessa”, kommentoi Nrepin rakennuttajapäällikkö Julius Hemmilä.

Juli Herttoniemen Paratiisilintu sijaitsee hyvin julkisten liikenneyhteyksien varrella, kohteessa on kolme liiketilaa ja yhteensä 128 vuokra-asuntoa niin perheille kuin yksinasuville. Kohde valmistui joulukuussa 2023, ja kohteen urakasta ja rakentamisesta vastasi JM Suomi Oy ja LEED-luokituksen neuvonantajana toimi Raksystems.

”Kehitämme jatkuvasti Julin vastuullisuusprofiilia, jotta voimme tarjota asukkaillemme kodin, jossa vastuullisuus on otettu huomioon alusta asti. On ilo nähdä kuinka työ kantaa hedelmää” kertoo Juli Livingin maajohtaja Milla Kettunen.

Nrepin tavoitteena on hakea kaikille kiinteistöilleen alan johtavia vastuullisuussertifiointeja. LEED-sertifiointi on maailmanlaajuisesti tunnettu järjestelmä, joka asettaa tiukat kriteerit kiinteistöjen energiatehokkuudelle, vedenkulutukselle ja sijainnille. Sertifikaatin myöntää U.S. Green Building Council, ja Suomessa sertifiointeja tekee riippumaton ulkopuolinen taho.