Sprinkleriasiantuntija Operio liittyy QMG-konserniin pääkaupunkiseudulla

Talotekniikkakonserni QMG:n suurin tytäryhtiö Quattroservices Oy vahvistuu merkittävällä sprinkleriosaamisella, kun se ostaa Operio Oy:n liiketoiminnan.

Operion Antti Jokinen (vas.), Quattroservicesin Kimmo Lehtonen ja Mikael Forsblom sekä Operion Ville Jokinen (oik.) ovat tyytyväisiä toteutuneeseen liiketoimintakauppaan.

Quattroservices tunnetaan pääkaupunkiseudun ja Etelä-Suomen alueella vaativien talotekniikkaprojektien toteuttajana. Tällä hetkellä yhtiö vastaa laajoista kokonaisuuksista muun muassa HUS:n Laakson ja Jorvin sairaaloiden sekä Hämeenlinnan Assi-sairaalan talotekniikkaprojekteissa. Sairaaloiden lisäksi Quattroservicesin viime vuosien pääkohteita ovat olleet esimerkiksi Metropolian Myllypuron kampus, Helsinki-Vantaan lentoaseman T2-terminaali, Länsimetro sekä Scandic Grand Central -hotelli.

– Laadukkaat sammutusjärjestelmät ovat tärkeä osa rakennusten laatua ja turvallisuutta sekä omistajille että käyttäjille. Halusimme kasvattaa palveluitamme sprinklerijärjestelmillä, jotta voimme tarjota tilaajille entistä laajempaa palveluvalikoimaa ja saumattomia kokonaisuuksia. Olemme oppineet tuntemaan Operion vastuullisena ja aikaansaavana yrityksenä. Liiketoimintakaupan kautta operiolaiset liittyvät Quattroservicesin LVI-tiimiin, ja lähdemme kehittämään sprinkleripalvelua yhdessä, Quattroservicesin toimitusjohtaja Kimmo Lehtonen kertoo.

Kunnianhimoinen kapean segmentin osaaja

Operio on yritys, jolla on kovan tason osaamista. Toimitusjohtaja Ville Jokisen isä, kokenut sprinklerialan ammattilainen Antti Jokinen oli perustamassa yhtiötä vuonna 2011. Ville tuli yhtiöön mukaan vuonna 2015.

Viime vuosina Operion keskeisiä sprinklerijärjestelmäkohteita Helsingissä ovat olleet muun muassa Amos Rex -taidemuseo, Maatullin koulu ja Itäkeskuksen ravintolamaailma.

– Tarjoamme asiakkaillemme sprinklerijärjestelmien kokonaispalvelua suunnittelusta asennuksiin ja huoltoihin. Olemme tottuneet toimimaan erilaisissa urakoissa niin toimitila-, teollisuus- kuin palvelurakennuksissakin, Ville Jokinen kertoo.

– Teimme pari vuotta sitten sukupolvenvaihdoksen, koska isäni halusi pitää pidempään vapaata. Olemme siitä lähtien Sakke Janssonin kanssa kehittäneet yritystä kunnianhimoisesti, ja visiomme oli päästä kiinni suuriin projekteihin. Tämä liiketoimintakauppa luo meille mahdollisuuden siihen osana Quattroservicesin organisaatiota. Nyt Anttikin on palannut tiimiin, Jokinen toteaa.

Quattroservices Oy lyhyesti

LVIS-urakointia toteuttava Quattroservices on QMG-konsernin suurin tytäryhtiö. Vuonna 2023 sen liikevaihto oli 42 miljoonaa euroa. Yhtiö työllistää 170 talotekniikka-ammattilaista ja sen projekteissa työskentelee noin 80 alihankkijoiden työntekijää.

QMG-konsernin pro forma -liikevaihto oli vuonna 2023 noin 270 miljoonaan euroa, ja sen palveluksessa on noin 1500 talotekniikka-ammattilaista. QMG kuuluu pohjoismaiseen Nimlas Group -konserniin, joka toimii Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa. Nimlaksen liikevaihto vuonna 2023 oli noin 8 miljardia Ruotsin kruunua ja sen palveluksessa on noin 3800 ammattilaista. Nimlaksen pääomistaja on KLAR Partners, minkä lisäksi omistajina on yli 500 henkilöstön edustajaa.