Yleinen asumistuki pienenee vuonna 2024 – myös työttömyysturvan ehtoja kiristetään

Kelan työttömyystukeen ja yleiseen asumistukeen tulee useita leikkauksia ja muita muutoksia vuonna 2024. Myös toimeentulotuessa hyväksyttäviin asumismenoihin tulee muutos. Asiakkaat voivat arvioida Kelan laskureilla, miten muutokset vaikuttavat omaan tilanteeseen.

Eduskunta on tehnyt leikkauksia ja muita muutoksia Kelan maksamaan sosiaaliturvaan. Suurin osa muutoksista tulee voimaan 1.4.2024.

Kaikki muutokset tulevat voimaan automaattisesti, eikä asiakkaiden tarvitse olla yhteydessä Kelaan niiden vuoksi.

Työttömyystuen ehtoja kiristetään

Työttömyystukeen tuli 1.1.2024 muutoksia, jotka vaikuttavat työttömyystuen alkamisaikaan. Oikeus työttömyystukeen alkaa nyt aiempaa myöhemmin, koska työttömyystuen omavastuuaika piteni 5 päivästä 7 päivään. Työttömyystuessa otettiin käyttöön myös lomakorvauksen jaksotus.

Kuvassa%20on%20esitetty%20ty%F6tt%F6myysturvan%20omavastuuajan%20muutoksen%20ja%20lomakorvauksen%20jaksotuksen%20vaikutus%20esimerkkihenkil%F6n%20saaman%20ty%F6tt%F6myysturvan%20alkamisaikaan.%20Kuvan%20tiedot%20on%20esitetty%20alla%20olevassa%20taulukossa.

Pian työttömyystuesta poistuvat 300 euron suojaosa ja lapsikorotukset. Nämä muutokset tulevat voimaan 1.4.2024. Kela maksaa lapsikorotukset siis vielä maaliskuun työttömyyspäivistä.

Taulukkokuvassa%20on%20esitetty%20ty%F6tt%F6myysturvan%20suojaosan%20poistumisen%20vaikutus%20esimerkkihenkil%F6n%20saaman%20ty%F6tt%F6myysturvan%20m%E4%E4r%E4%E4n.%20Kuvan%20tiedot%20on%20esitetty%20alla%20olevassa%20taulukossa.
Taulukkokuvassa%20on%20esitetty%20ty%F6tt%F6myysturvan%20lapsikorotusten%20poistumisen%20vaikutus%20esimerkkihenkil%F6n%20saaman%20ty%F6tt%F6myysturvan%20m%E4%E4r%E4%E4n.%20Kuvan%20tiedot%20on%20esitetty%20alla%20olevassa%20taulukossa.

Myös palkansaajan työssäoloehtoon tulee muutoksia. Työssäoloehto pitenee nykyisestä noin 6 kuukaudesta 12 kuukauteen, ja työssäoloehto lasketaan palkan määrän perusteella viikkotuntimäärän sijaan. Työssäoloehdon muutokset tulevat voimaan 2.9.2024.

Lue lisää työttömyystuen muutoksista ja tutustu esimerkkeihin.

Työttömyystuen lapsikorotusten poisto koskee vuositasolla noin 100 000:ta henkilöä. Työttömyystuen suojaosan poistuminen vaikuttaa puolestaan osa-aikatyötä tai keikkatyötä tekeviin työttömiin, jotka saavat soviteltua työttömyystukea. Viime vuonna noin 76 000 työttömyystuen saajaa ansaitsi yli 300 e/kk.

Asiakkaat voivat arvioida työttömyystuen laskureilla leikkausten vaikutusta omaan tilanteeseensa. 1.4.2024 voimaan tulevat muutokset päivitetään laskureihin maaliskuun aikana. Laskuri arvioi tuen uuden määrän, kun alkupäivämääräksi valitsee 1.4.2024 tai myöhemmin.

Yleinen asumistuki pienenee

Yleiseen asumistukeen tulee leikkauksia. Yleisen asumistuen korvausprosentti pienenee ja perusomavastuu suurenee, mikä pienentää yleisen asumistuen määrää.

Yleisestä asumistuesta poistuu myös ansiotulovähennys, joka on ollut 300 e/kk.

Helsingissä huomioon otettavien asumismenojen enimmäismäärä pienenee, kun yleisessä asumistuessa huomioon otettavien enimmäisasumismenojen kuntaryhmät 1 ja 2 yhdistetään ja enimmäisasumismenot otetaan huomioon nykyisen kuntaryhmä 2:n mukaisesti. Helsinki siis yhdistetään samaan kuntaryhmään muun pääkaupunkiseudun kanssa. Muutos pienentää lähes kaikkien yleistä asumistukea saavien helsinkiläisten ruokakuntien asumistukea.

Lisäksi omistusasuntoon ei saa enää yleistä asumistukea vuoden 2025 alusta alkaen. Muutos ei koske asumisoikeusasuntoja eikä osaomistusasuntoja. Näihin asuntoihin voi jatkossakin saada yleistä asumistukea.

Asumisoikeusasunnon asumismenoiksi ei kuitenkaan jatkossa enää hyväksytä asuntolainan korkoja. Muutos tulee voimaan vuoden 2025 alusta alkaen.

Muutokset eivät koske eläkkeensaajan asumistukea.

Lue lisää yleisen asumistuen muutoksista ja tutustu esimerkkeihin.

Suurin osa yleisen asumistuen muutoksista tulee voimaan 1.4.2024. Riippuu ruokakunnan tilanteesta, milloin muutokset pienentävät ruokakuntien saaman asumistuen määrää.

Jos yleinen asumistuki myönnetään ruokakunnalle ensimmäistä kertaa, muutokset pienentävät ruokakunnan asumistuen määrää 1.4.2024 alkaen.

Jos yleinen asumistuki on myönnetty ennen 1.4.2024, muutokset pienentävät ruokakunnan asumistuen määrää vasta silloin, kun ruokakunnan täytyy seuraavan kerran hakea asumistuen tarkistusta.

Kuvassa%20on%20esitetty%20yleisen%20asumistuen%20muutosten%20vaikutus%20kolmen%20esimerkkihenkil%F6n%20saaman%20yleisen%20asumistuen%20m%E4%E4r%E4%E4n.%20Kuvan%20tiedot%20on%20esitetty%20alla%20olevassa%20taulukossa.

Lue tästä, milloin yleisen asumistuen tarkistusta täytyy hakea.

Lue esimerkit siitä, milloin yleisen asumistuen muutokset vaikuttavat ruokakunnan saamaan yleiseen asumistukeen.

Yleisen asumistuen lainmuutokset koskevat kaikkia yleisen asumistuen saajia. Yleistä asumistukea sai vuoden 2023 lopussa 404 662 ruokakuntaa. Näistä oli opiskelijoita 41 prosenttia eli 167 740 ruokakuntaa.

Asiakkaat voivat arvioida yleisen asumistuen laskurilla leikkausten vaikutusta omaan tilanteeseensa. 1.4.2024 voimaan tulevat muutokset on päivitetty laskuriin. Laskuri arvioi tuen uuden määrän, kun alkupäivämääräksi valitsee 1.4.2024 tai myöhemmin.

Perustoimeentulotuki korvaa yleisen asumistuen ja työttömyystuen leikkaukset kaikkein pienituloisimmille. Kelan laskelmien mukaan perustoimeentulotukea saavien kotitalouksien määrä kasvaa noin 25 000 kotitaloudella vuoden 2024 aikana.

Asiakkaat voivat arvioida toimeentulotuen laskurilla, olisiko heillä oikeus perustoimeentulotukeen.

Perustoimeentulotuessa hyväksyttäviin asumismenoihin muutos

Myös perustoimeentulotukeen on tulossa asumismenoihin liittyvä muutos 1.4.2024. Toimeentulotuessa hyväksyttäville asumismenoille on asetettu kuntakohtaiset enimmäisrajat. Jatkossa Kela ei voi hyväksyä vähäistäkään enimmäisrajojen ylitystä ilman erityistä perustetta. Nämä erityiset perusteet kirjataan nyt lakiin.

Jos asiakkaalla ei ole erityistä perustetta, Kela antaa 3 kuukautta aikaa edullisemman asunnon etsimiseen. Määräaikaa voidaan pidentää, jos asiakas ei yrityksestä huolimatta kykene löytämään edullisempaa asuntoa asuinpaikkakunnaltaan. Asiakas voi aina jatkaa asumista asunnossaan, jos hän maksaa asumismenojen enimmäisrajan ylittävän osan itse.

Lue lisää toimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen muutoksesta.

Lisätietoja medialle

Kelan sosiaaliturvan muutokset yleisesti:

Osaamiskeskuksen päällikkö Pasi Pajula, puh. 020 634 4218

pasi.pajula@kela.fi

Etuuksien ja palvelujen suunnitteluyksikön päällikkö Mia Helle, puh. 020 634 3480

mia.helle@kela.fi

Työttömyystuki: