SDP: Viivi Järvelä, Emilia Kangaskolkka ja Päivi Niemi-Laine ehdolle eurovaaleihin

SDP on nimennyt kolme uutta ehdokasta kesäkuun eurovaaleihin. Aiemmin puolue on jo julkistanut kahdeksan ehdokasta. SDP tulee jättämään täyden ehdokaslistan kevään aikana.

Viivi Järvelä, Emilia Kangaskolkka ja Päivi Niemi-Laine

Viivi Järvelä työskentelee Oulun yliopistolla väitöskirjatutkijana neurologisten sairauksien solutason mekanismien parissa. Koulutukseltaan Järvelä on biofyysikko. Hän toimii Kemin kaupunginvaltuutettuna ja valtuuston 3. varapuheenjohtajana sekä on toinen SDP:n Lapin piirin puoluevaltuutetuista.

– Euroopan on toimittava rohkeasti ja kunnianhimoisesti ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjunnan puolesta sekä oltava edelläkävijä vihreän ja puhtaan teknologian saralla. Myös Suomella on tässä paljon pelissä, sillä vaikka Suomi on hyvässä vauhdissa kohti fossiilitonta energiatuotantoa ja kansallinen ilmastopolitiikkamme on kunnianhimoista, puhdas luontomme arktisella alueella on mitä suurimmissa määrin vaarassa, mikäli ilmastonmuutoksen vaikutuksia ei kyetä pikaisesti rajoittamaan, Järvelä sanoo.

Emilia Kangaskolkka on Demarinuorten puheenjohtaja ja yhteiskuntatieteiden ylioppilas Liperistä.

– Me elämme maailmassa, jossa ihmisoikeuksia ei voi ottaa itsestäänselvyytenä ja EU-eron perään haihatellaan. Olen ehdolla eurovaaleissa, sillä minun sukupolvelleni Euroopan unioni on ollut aina olemassa – ja entistä vahvemmaksi se on myös rakennettava. Äärioikeistolaisten voimien noustessa Euroopassa, meidän sosialidemokraattien riveissä vastuuntunto yhteisestä Euroopan unionista vahvistuu. Me rakennamme taloudellisesti kestävän ja ihmisille inhimillisen Euroopan unionin, jossa ilmaston ja luonnon kantokyky määrätietoisesti turvataan. Me olemme niitä, jotka edustavat luottamusta tulevaisuuteen pimeiden voimien keskellä, Kangaskolkka kertoo.

Päivi Niemi-Laine työskentelee JHL:n yhteiskuntasuhteiden johtajana. Koulutukseltaan hän on filosofian maisteri ja asuu Helsingissä.

– Työntekijöiden ja yritysten asema Euroopassa on saatava vakautettua. Eurooppa ja Euroopan valtiot tarvitsevat työntekijöitä ja yrityksiä hyvinvoinnin luontiin. Reilu työelämä tarvitsee eurooppalaisia ammattiliittoja ja työnantajaliittoja sopimaan yhdessä palkoista, työajoista, työhyvinvoinnista ja näihin vaikuttavista työelämän lainsäädännöstä. On myös kehitettävä sisämarkkinoita, osaamisen parempaa tunnistamista sekä toimivien käytänteiden kehittämistä ja levittämistä kaikilla koulutusasteilla. Julkiset palvelut tukevat kaikkien menestymistä, luovat tasa-arvoa ja turvaa työntekijöille sekä työnantajille, kuten nähtiin korona-aikana, Niemi-Laine sanoo.

Kaikki SDP:n asettamat ehdokkaat löytyvät SDP:n verkkosivuilta täältä: https://www.sdp.fi/sdpn-eurovaaliehdokkaat/

09 478 988 (vaihde)

Kutsu medialle: SDP:n eurovaaliohjelman julkistus 3.5.25.4.2024 13:15:05 EEST | Kutsu

Arvoisa median edustaja, lämpimästi tervetuloa SDP:n eurovaaliohjelman julkistustilaisuuteen perjantaina 3.5. klo 12–13 Clarion Hotel Helsinkiin Jätkäsaareen (os. Tyynenmerenkatu 2, Helsinki). Tarjolla on myös lounas klo 11.30. Tilaisuudessa vaaliohjelman esittelee SDP:n puoluejohto puheenjohtaja Antti Lindtmanin johdolla. Paikalla on myös SDP:n eurovaaliehdokkaita. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen ennakkoon tämän lomakkeen kautta 29.4. mennessä.

SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulu24.4.2024 08:41:51 EEST | Tiedote

Arvoisa median edustaja, tiedoksi SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulut. Kaikki tapahtumat ovat vappupäivänä 1.5. Kaikki SDP:n vapputapahtumat puhujineen päivittyvät SDP:n verkkosivuille: https://www.sdp.fi/vappu-2024/ Huomaathan, että myös mahdolliset viime hetken muutokset päivittyvät verkkosivuile. SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman Kempeleen vappujuhlassa klo 11.00 (os. Kirkkotie 18) Oulun vappujuhlassa, Rotuaarin lava klo 12.00 SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar Hyvinkään vappujuhlassa, Hyvinkään kauppatori klo 11.00 SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm Imatran vappujuhlassa klo 10.00 (os. Koskenparras 3) Joutsenon tori klo 11.30 Lappeenrannan Satamatori klo 13.00 SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen Salon vappujuhlassa, Salon kauppatori klo 12.00 SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Mikkelin vappujuhlassa, Mikkelin tori klo 10.30. Vappujuhla jatkuu SDP:n vapputilaisuudessa Cafe Saundissa klo 12.30 SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen