SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Valtionvarainministeriössä sakset napsuu ja leikkuulaudat kolisee

SDP:n kansanedustaja Niina Malm puhui Kaakkois-Suomen Sosialidemokraattien piirikokouksessa lauantaina 16.3.2024. Puheessaan Malm korosti, että Orpo-Purran hallitus on leikkaamassa rajulla kädellä työttömiltä ja vähävaraisilta niin, että valtionvarainministeriössä sakset napsuu ja leikkuulaudat kolisee.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

-Taloudessa on haasteita, sen me kaikki ymmärrämme, mutta miksi näihin taloustalkoisiin pakotetaan osallistumaan vain työttömät ja vähävaraiset, kun samaan aikaan Orpo-Purran hallitus osoittaa itselleen ja muille suurituloisille veronkevennyksiä. Elvytys ja työelämän toiminnalliset uudistukset ovat aivan jäissä, samaan aikaan aikuiskoulutustuki lakkaa ja osa-aikatyön tekeminen tehdään lähes mahdottomaksi,  Niina Malm jatkaa, ja kuvailee hallituksen työllisyystoimien olevan yhtä uskottavia, kuin auringonpaiste Mordorissa.

-Hallituksesta puuttuu täysin johtajuus ja ymmärrys nähdä tosiasiat säästö- ja uudistusvimmassaan. Tai mitäpä jos politiikkaa ohijohtaakin  EK ja Suomen Yrittäjät ja varjoministerinä toimii keskuskauppakamari? Joka hevoselle löytyy kengittäjä, mutta mistä mahtaa löytyä Orpon talliin sellainen ammattilainen, joka saa tilanteen ratkaistua. Nyt olisi kokemukselle kysyntää, joten heitän tähän ihan julkisen haasteen, kuka kengittäisi Orpon ratsut. Saa ilmoittautua, jospa niin saataisiin tämä lakkolaukka loppumaan, kysyy Malm.

Malm päättää puheensa kertomalla SDP:n vaihtoehdon tilanteeseen. SDP ratkaisisi tilanteen Sopimalla ja neuvottelemalla, valtakunnallisesti ja paikallisesti yleissitovuudesta kiinni pitäen, sillä kannustava ja avoin työelämä ei synny pakoilla eikä sakoilla. Lisäksi työpaikoilla varmistetaan työtä tuunamalla, että väki säilyy terveenä töissä eläkeikään saakka. Lisäksi tulee miettiä yhdessä, kuinka työ- ja perhe-elämä yhdistetään entistä paremmin, sekä varmistetaan tarvittavan työvoiman saanti myös tulevaisuudessa.

Kutsu medialle: SDP:n eurovaaliohjelman julkistus 3.5.25.4.2024 13:15:05 EEST | Kutsu

Arvoisa median edustaja, lämpimästi tervetuloa SDP:n eurovaaliohjelman julkistustilaisuuteen perjantaina 3.5. klo 12–13 Clarion Hotel Helsinkiin Jätkäsaareen (os. Tyynenmerenkatu 2, Helsinki). Tarjolla on myös lounas klo 11.30. Tilaisuudessa vaaliohjelman esittelee SDP:n puoluejohto puheenjohtaja Antti Lindtmanin johdolla. Paikalla on myös SDP:n eurovaaliehdokkaita. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen ennakkoon tämän lomakkeen kautta 29.4. mennessä.

SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulu24.4.2024 08:41:51 EEST | Tiedote

Arvoisa median edustaja, tiedoksi SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulut. Kaikki tapahtumat ovat vappupäivänä 1.5. Kaikki SDP:n vapputapahtumat puhujineen päivittyvät SDP:n verkkosivuille: https://www.sdp.fi/vappu-2024/ Huomaathan, että myös mahdolliset viime hetken muutokset päivittyvät verkkosivuile. SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman Kempeleen vappujuhlassa klo 11.00 (os. Kirkkotie 18) Oulun vappujuhlassa, Rotuaarin lava klo 12.00 SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar Hyvinkään vappujuhlassa, Hyvinkään kauppatori klo 11.00 SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm Imatran vappujuhlassa klo 10.00 (os. Koskenparras 3) Joutsenon tori klo 11.30 Lappeenrannan Satamatori klo 13.00 SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen Salon vappujuhlassa, Salon kauppatori klo 12.00 SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Mikkelin vappujuhlassa, Mikkelin tori klo 10.30. Vappujuhla jatkuu SDP:n vapputilaisuudessa Cafe Saundissa klo 12.30 SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen

Socialdemokraterna I Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 16:21:09 EEST | Tiedote

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och staller gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid ryska gränsen av partiordföranden Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna, och Magadalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna.