Akavan opiskelijat, STTK-Opiskelijat ja SYL: Opiskelijat on nostettava velkakuopasta

Markus Pentikäinen / Keksi

Akavan opiskelijat, STTK-Opiskelijat ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ovat huolissaan opiskelijoiden velkaantumisesta ja vaativat toimia sen pysäyttämiseksi. Opintolainakanta on reilusti yli kaksinkertaistunut vuoden 2017 opintotuen leikkausten jälkeen. Opiskelijoiden velkakuoppa vain syvenee: vuonna 2022 korkeakoulusta valmistuneilla oli keskimäärin 22 660 euroa opintolainaa, eli noin kolme kertaa enemmän kuin kymmenen vuotta aiemmin. Tammikuussa 2024 opintolainakanta oli jopa 6,2 miljardia euroa.

- Opintolainan kasvulla on monia kerrannaisvaikutuksia. Esimerkiksi perheen perustaminen tai asunnon hankkiminen voivat viivästyä vuosia, kun suuri opintolaina ja taloudellinen epävarmuus painavat päälle, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja Valtteri Mäyrälä toteaa.

Nykyinen hallitus tekee mittavia leikkauksia opiskelijoiden toimeentuloon jäädyttämällä muun muassa opintorahan ja asumistuen indeksikorotukset sekä leikkaamalla asumistuesta. Leikkauksia kompensoidaan nostamalla elokuusta alkaen opintolainan valtiontakausta 650 eurosta 850 euroon kuukaudessa, jolloin opintolainan osuus opintotuesta on korkeakouluopiskelijalle noin 75 prosenttia.

- Leikkausten keskellä opiskelijat joutuvat yhä useammin turvautumaan lainaan. Velkataakka kasvaa ー meillä on pian syvästi velkaantunut sukupolvi. Huoli lainan takaisinmaksusta kalvaa monia, mikä voi vaikuttaa myös niin päätökseen lähteä opiskelemaan kuin oman alan valintaan, Suomen ylioppilaskuntien liiton hallituksen jäsen Aino Halinen huomauttaa.

Opintolainojen korko on noussut tällä hetkellä 4,5 prosenttiin, eli opintolainan kulut ovat kasvaneet suuriksi. Tähän moni opiskelija ei ole pystynyt varautumaan. Suuret korkokulut lisäävät myös lainanoton riskiä.

- Opintojen aikana kertynyt lainataakka kuormittaa opiskelijoiden työkykyä ja vaikuttaa siihen, millaisia töitä opiskelijat haluavat tai pystyvät tulevaisuudessa ottamaan vastaan. Tämä koskee erityisesti aloja, joilla on jo nyt pula osaavasta työvoimasta. Pelkään, että nykyinen kehitys vain voimistaa yhteiskuntamme segregaatiota, Akavan opiskelijoiden puheenjohtaja Pauliina Ryökäs toteaa.

Ainoa suora tie estää opiskelijoiden velkaantumista on nostaa opiskelijoiden ensisijaisia etuuksia, kuten opintorahan tasoa. Opintolainan turvallisuutta on myös parannettava: lainan riskiä on pienennettävä edistämällä opintolainan korkosuojaa. Lisäksi korkoavustuksen ehtoja on parannettava.

- Yhä useampi kipuilee jo nyt opintolainan takaisinmaksun kanssa. Siksi matka kohti velkakuoppaa on pysäytettävä, Mäyrälä, Halinen ja Ryökäs summaavat.

STTK-Opiskelijat, puheenjohtaja, Valtteri Mäyrälä p. 040 776 6690
Suomen ylioppilaskuntien liitto, hallituksen jäsen, Aino Halinen p. 044 906 5007
Akavan opiskelijat, puheenjohtaja, Pauliina Ryökäs p. 050 522 5339

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin puoli miljoonaa jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK: Suomi vastaa kasvaviin osaamisvaatimuksiin koulutusleikkauksilla16.5.2024 10:44:46 EEST | Tiedote

Suomen on pärjättävä maailmassa, jossa digitalisaatio kiihtyy, ilmastonmuutoksen torjunta edellyttää teknologisia harppauksia, tekoäly valtaa alaa ja uusi turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii monipuolisia toimia. ─ Suomen hallituksen vastaus näihin haasteisiin on leikata koulutuksesta. Jatkuvaan oppimiseen kohdistuvat leikkaukset tällä hallituskaudella nousevat hallitusohjelman perusteella yli 300 miljoonaan euroon, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola hämmästelee. Tänään Helsingissä STTK:n edustajistossa puhuneen Palolan mielestä hallituksen leikkauslista on ”vaikuttava”, mutta erittäin ikävällä tavalla. ─ Aikuiskoulutustuki ja ammattitutkintostipendi lakkautetaan. Vapaan sivistystyön rahoitusta leikataan ja opiskelijamaksuja korotetaan vastaavasti, mikä tarkoittaa, että jos haluat opiskella, maksat lisää. Avoimen korkeakouluopiskelun opiskelijamaksuja korotetaan ja korkeakoulujen valtionrahoitusta leikataan, hän listasi. Lisäksi kevään kehysriihessä päätettiin vielä esimerkiksi leikat

STTK: Eurovaaleissa on kyse työpaikoista, taloudesta ja turvallisuudesta13.5.2024 13:20:31 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin vaalit käydään vajaan kuukauden kuluttua. Viisi vuotta sitten vaaleihin käytiin täysin erilaisessa ilmapiirissä, sillä nyt Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa luo turvallisuusuhan koko Eurooppaan - välittömästi ja välillisesti. ─ Tarvitsemme vahvan EU:n, joka edistää turvallisuutta, oikeusvaltioperiaatetta, demokratiaa ja ihmisoikeuksia omassa maanosassamme ja koko maailmassa. Äänestämisellä on todellakin väliä, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korostaa. STTK:n hallitus toivoo seuraavan parlamentin ja komission jatkavan ja kehittävän työmarkkinaosapuolten vuoropuhelua, eli niin sanottua sosiaalidialogia. Tarvitsemme aiempaa huomattavasti enemmän EU:sta tulevaa työelämän sääntelyä, sillä nykyisen hallituksen aikana työntekijän asemaa, työelämän oikeuksia ja kolmikantaista lainsäädäntövalmistelua on merkittävästi heikennetty. ─ Sosiaalisten oikeuksien pilarin toimeenpanoa on vahvistettava. Tavoitteena on lisätä työehtosopimusten kattavuutta koko EU:ssa sekä turvata työe