Kela-asioita voi nyt hoitaa verkossa myös saameksi
Kela on julkaissut ensimmäisen version saamenkielisestä verkkoasiointipalvelusta. Saamenkielisessä MuKela- tai MuuKela-palvelussa voi jo hakea valikoituja etuuksia ja lähettää liitteitä.
Kelan verkkoasiointipalvelua eli OmaKelaa on tähän saakka voinut käyttää joko suomeksi tai ruotsiksi. Nyt Kela on julkaissut palvelusta ensimmäisen version myös kolmella Suomessa puhutulla saamen kielellä. Palvelun nimi pohjoissaameksi on MuKela ja inarin- ja koltansaameksi MuuKela.
Saamenkieliseen asiointipalveluun voi kirjautua turvallisesti osoitteessa www.kela.fi valitsemalla sivuston oikeasta yläkulmasta Kirjaudu-painikkeen ja sen jälkeen avautuvasta valikosta vaihtoehdon OmaKela. Palveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Kirjauduttuaan asiakas voi valita haluamansa saamen kielen OmaKelan kielivalikosta. Tarvittaessa asiakas voi palata asioinnin aikana helposti myös suomen- tai ruotsinkieliseen näkymään.
Saamenkielinen asiointipalvelu ohjaa hakemuksen ja liitteiden toimittamisessa
Saamenkielinen asiointipalvelu ohjaa asiakasta hakemuksen ja liitteiden toimittamisessa Kelaan. Asiakas valitsee palvelussa haluamansa etuuden ja liittää siihen omalla laitteellaan täyttämänsä pdf-hakemuslomakkeen. Kun hakemus on tallentunut palveluun, asiakas voi lisätä siihen tarvittavat liitteet.
Alkuvaiheessa saamenkielisessä palvelussa voi hakea sairaanhoito- ja lääkekorvauksia, kuntoutusta ja vammaistukia. Myös alaikäisen huoltaja tai Suomi.fi-valtuudella toisen puolesta asioiva voi lähettää edellä mainittuja hakemuksia ja niiden liitteitä.
Myöhemmin tänä vuonna tavoitteena on rakentaa saamenkieliseen palveluun omakielinen etusivu ja päätösten ja muiden asiakirjojen näkymä. Toistaiseksi päätökset, kirjeet ja muut asiakirjat voi nähdä ainoastaan vaihtamalla kielen suomeen tai ruotsiin.
– Toivomme saamenkielisten asiakkaidemme kokeilevan asiointipalvelun käyttöä, vaikka palvelussa on käytössä vasta sen ensimmäiset ominaisuudet. Käyttäjien kokemukset ovat meille erittäin tärkeitä, kun palvelua kehitetään, sanoo OmaKelan kehittämisen asiantuntija Elina Sipola.
Kela.fissä opastetaan myös saameksi asiointipalvelun käytössä
Kela.fi-sivustolla kerrotaan nyt aikaisempaa laajemmin myös saameksi OmaKelan käytöstä. Sivustolla kerrotaan myös vaihtoehtoisista kirjautumistavoista ja valtuuttamisesta.
Kela.fissä kerrotaan myös, miten verkossa voi hoitaa asioita toisen puolesta. OmaKelassa voi hoitaa asioita toisen henkilön puolesta, jos palvelua käyttävä henkilö on täysi-ikäinen ja toinen täysi-ikäinen henkilö on valtuuttanut hänet hoitamaan Kela-asioitaan. Myös huoltaja voi hoitaa OmaKelassa joitakin alaikäisen lapsensa asioita.
Asiakas saa halutessaan päätöksestään saamenkielisen käännöksen
Saamenkielinen asiakas saa etuuspäätöksensä ensin suomeksi tai ruotsiksi sen perusteella, mikä hänen väestötietojärjestelmään merkitty asiointikielensä on. Asiointikieleksi voi valita ainoastaan suomen ja ruotsin.
Jos asiakas on hakenut etuutta saamenkielisellä hakemuksella tai muutoin ilmaissut halunsa saada päätöksensä saamenkielisenä, Kela lähettää hänelle kirjeenä myös päätöksen saamenkielisen käännöksen.
Äidinkieleksi voi väestötietojärjestelmässä ilmoittaa myös pohjois-, inarin- tai koltansaamen. Myös Kela saa tiedon asiakkaiden äidinkielestä väestötietojärjestelmästä.
Saamelaisella on saamen kielilain mukaan oikeus hoitaa Kela-asioitaan omalla kielellään. Kielellisten oikeuksien toteutuminen käytännössä edellyttää myös sähköisen asiointimahdollisuuden tarjoamista.
Lue lisää
Yhteyshenkilöt
Elina SipolaKehittämisen asiantuntijaKela
Puh:050 551 7928elina.sipola@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiLinkit
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Kontrollera inkomstgränsen på ditt skattekort så att dina FPA-förmåner beskattas rätt29.10.2025 08:55:39 EET | Pressmeddelande
FPA vill påminna sina kunder om att de ska kontrollera inkomstgränsen på skattekortet för 2025 och vid behov beställa ett nytt skattekort från Skatteförvaltningen. På så sätt säkerställer man att förskottsinnehållningen på FPA-förmånerna är rätt och att det inte tas ut för mycket skatt.
Tarkista verokorttisi tuloraja – varmista oikea verotus Kelan tuille29.10.2025 08:55:39 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela muistuttaa asiakkaitaan tarkistamaan vuoden 2025 verokortin tulorajan ja tilaamaan tarvittaessa uuden verokortin Verohallinnolta. Näin varmistat, että Kelan tukien ennakonpidätys menee oikein eikä liikaa veroa peritä.
Check the income ceiling of your tax card – are your Kela benefits taxed correctly?29.10.2025 08:55:39 EET | Press release
Kela would like to remind its customers to check the income ceiling of their 2025 tax card and, if necessary, to request a new tax card from the Tax Administration. By doing so, you can make sure your Kela benefits are taxed correctly at the right withholding rate.
Snabbare telefontjänst hos FPA när kunder identifierar sig på förhand28.10.2025 09:03:05 EET | Pressmeddelande
Kunder kan identifiera sig på förhand för FPA:s telefontjänst via MittFPA. Identifieringen påskyndar betjäningen och gör det tryggt att sköta ärenden. I MittFPA kan man också lämna en begäran om att bli uppringd på svenska, finska eller engelska.
Etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa asiointia Kelan puhelinpalvelussa28.10.2025 09:03:05 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kelan puhelinpalveluun voi tunnistautua etukäteen OmaKelan kautta. Tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia. OmaKelassa voi jättää myös soittopyynnön suomen-, ruotsin- tai englanninkieliseen puhelinpalveluun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme