Kela-asioita voi nyt hoitaa verkossa myös saameksi
Kela on julkaissut ensimmäisen version saamenkielisestä verkkoasiointipalvelusta. Saamenkielisessä MuKela- tai MuuKela-palvelussa voi jo hakea valikoituja etuuksia ja lähettää liitteitä.
Kelan verkkoasiointipalvelua eli OmaKelaa on tähän saakka voinut käyttää joko suomeksi tai ruotsiksi. Nyt Kela on julkaissut palvelusta ensimmäisen version myös kolmella Suomessa puhutulla saamen kielellä. Palvelun nimi pohjoissaameksi on MuKela ja inarin- ja koltansaameksi MuuKela.
Saamenkieliseen asiointipalveluun voi kirjautua turvallisesti osoitteessa www.kela.fi valitsemalla sivuston oikeasta yläkulmasta Kirjaudu-painikkeen ja sen jälkeen avautuvasta valikosta vaihtoehdon OmaKela. Palveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Kirjauduttuaan asiakas voi valita haluamansa saamen kielen OmaKelan kielivalikosta. Tarvittaessa asiakas voi palata asioinnin aikana helposti myös suomen- tai ruotsinkieliseen näkymään.
Saamenkielinen asiointipalvelu ohjaa hakemuksen ja liitteiden toimittamisessa
Saamenkielinen asiointipalvelu ohjaa asiakasta hakemuksen ja liitteiden toimittamisessa Kelaan. Asiakas valitsee palvelussa haluamansa etuuden ja liittää siihen omalla laitteellaan täyttämänsä pdf-hakemuslomakkeen. Kun hakemus on tallentunut palveluun, asiakas voi lisätä siihen tarvittavat liitteet.
Alkuvaiheessa saamenkielisessä palvelussa voi hakea sairaanhoito- ja lääkekorvauksia, kuntoutusta ja vammaistukia. Myös alaikäisen huoltaja tai Suomi.fi-valtuudella toisen puolesta asioiva voi lähettää edellä mainittuja hakemuksia ja niiden liitteitä.
Myöhemmin tänä vuonna tavoitteena on rakentaa saamenkieliseen palveluun omakielinen etusivu ja päätösten ja muiden asiakirjojen näkymä. Toistaiseksi päätökset, kirjeet ja muut asiakirjat voi nähdä ainoastaan vaihtamalla kielen suomeen tai ruotsiin.
– Toivomme saamenkielisten asiakkaidemme kokeilevan asiointipalvelun käyttöä, vaikka palvelussa on käytössä vasta sen ensimmäiset ominaisuudet. Käyttäjien kokemukset ovat meille erittäin tärkeitä, kun palvelua kehitetään, sanoo OmaKelan kehittämisen asiantuntija Elina Sipola.
Kela.fissä opastetaan myös saameksi asiointipalvelun käytössä
Kela.fi-sivustolla kerrotaan nyt aikaisempaa laajemmin myös saameksi OmaKelan käytöstä. Sivustolla kerrotaan myös vaihtoehtoisista kirjautumistavoista ja valtuuttamisesta.
Kela.fissä kerrotaan myös, miten verkossa voi hoitaa asioita toisen puolesta. OmaKelassa voi hoitaa asioita toisen henkilön puolesta, jos palvelua käyttävä henkilö on täysi-ikäinen ja toinen täysi-ikäinen henkilö on valtuuttanut hänet hoitamaan Kela-asioitaan. Myös huoltaja voi hoitaa OmaKelassa joitakin alaikäisen lapsensa asioita.
Asiakas saa halutessaan päätöksestään saamenkielisen käännöksen
Saamenkielinen asiakas saa etuuspäätöksensä ensin suomeksi tai ruotsiksi sen perusteella, mikä hänen väestötietojärjestelmään merkitty asiointikielensä on. Asiointikieleksi voi valita ainoastaan suomen ja ruotsin.
Jos asiakas on hakenut etuutta saamenkielisellä hakemuksella tai muutoin ilmaissut halunsa saada päätöksensä saamenkielisenä, Kela lähettää hänelle kirjeenä myös päätöksen saamenkielisen käännöksen.
Äidinkieleksi voi väestötietojärjestelmässä ilmoittaa myös pohjois-, inarin- tai koltansaamen. Myös Kela saa tiedon asiakkaiden äidinkielestä väestötietojärjestelmästä.
Saamelaisella on saamen kielilain mukaan oikeus hoitaa Kela-asioitaan omalla kielellään. Kielellisten oikeuksien toteutuminen käytännössä edellyttää myös sähköisen asiointimahdollisuuden tarjoamista.
Lue lisää
Yhteyshenkilöt
Elina SipolaKehittämisen asiantuntijaKela
Puh:050 551 7928elina.sipola@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiLinkit
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förslaget om att aktivera Suomi.fi-meddelanden gäller endast personliga ärenden12.5.2025 11:57:42 EEST | Pressmeddelande
Från och med 12.5.2025 kommer den som identifierar sig i tjänsten Suomi.fi att få ett förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Suomi.fi-meddelandena är avsedda endast för personliga ärenden och personlig myndighetspost, även om förslaget också kommer till dem som använder tjänsten på arbetets vägnar.
Ehdotus Suomi.fi-viestien käyttöönotosta koskee vain henkilökohtaista asiointia12.5.2025 11:57:42 EEST | Tiedote
Suomi.fi-tunnistautumisen yhteydessä tulee 12.5.2025 alkaen ehdotus ottaa sähköiset Suomi.fi-viestit käyttöön. Suomi.fi-viestit on tarkoitettu vain henkilökohtaisia asioita ja postia varten, vaikka ehdotus tulee myös työnsä puolesta asioiville.
Kunderna allt nöjdare med FPA-taxi12.5.2025 10:17:47 EEST | Pressmeddelande
FPA har igen kartlagt kundupplevelsen hos användare av FPA-taxi. Enligt en enkät som gjordes våren 2025 är största delen av kunderna nöjda med taxitjänsten. Jämfört med resultaten för 2023 är kunderna klart nöjdare än förut. Särskilt berömde de förarnas vänlighet och hjälpsamhet.
Asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä Kela-takseihin12.5.2025 10:17:47 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on jälleen kartoittanut Kela-taksien käyttäjien asiakaskokemuksia. Keväällä 2025 tehdyn kyselyn perusteella valtaosa asiakkaista on tyytyväisiä taksipalveluun. Vuoden 2023 tuloksiin verrattuna asiakkaiden tyytyväisyys on parantunut selvästi. Erityisesti kuljettajien ystävällisyyttä ja avuliaisuutta kiiteltiin laajasti.
Kunder som loggar in i MittFPA får förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden12.5.2025 09:50:04 EEST | Pressmeddelande
Från och med 12.5.2025 får kunder som loggar in i MittFPA en uppmaning att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Uppmaningen visas för myndiga personer som ännu inte har aktiverat Suomi.fi-meddelanden. Om en kund har avstått från papperspost från FPA, får kunden beslut och brev från FPA fortfarande i MittFPA. Suomi.fi-meddelandena är en tjänst som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och det är säkert att använda tjänsten.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme