Nu kan man sköta FPA-ärenden i e-tjänsten också på samiska
Kela on julkaissut ensimmäisen version saamenkielisestä verkkoasiointipalvelusta. Saamenkielisessä MuKela- tai MuuKela-palvelussa voi jo hakea valikoituja etuuksia ja lähettää liitteitä.
FPA:s e-tjänst MittFPA har hittills kunnat användas på finska eller svenska. FPA har nu publicerat en första version av tjänsten också på alla de tre samiska språk som talas i Finland. På nordsamiska heter tjänsten MuKela och på enare- och skoltsamiska MuuKela.
På adressen www.fpa.fi loggar man tryggt in i den samiskspråkiga e-tjänsten genom att uppe till höger välja Logga in och sedan MittFPA (eller MuKela på samiska) i den meny som öppnas. För identifieringen behövs nätbankskoder eller mobilcertifikat.
Efter att kunden har loggat in kan hen i språkmenyn välja vilket samiskt språk hen vill använda. Vid behov går det enkelt att återvända till den finsk- eller svenskspråkiga vyn.
E-tjänsten vägleder kunden i hur ansökan och bilagor lämnas in
E-tjänsten på samiska vägleder kunden i hur ansökan och bilagor ska lämnas in till FPA. Kunden väljer önskad förmån och bifogar en ansökningsblankett i pdf-format som hen har fyllt i på sin egen enhet. När ansökan har sparats kan kunden lägga till de bilagor som behövs.
I den första versionen av den samiskspråkiga e-tjänsten kan man ansöka om sjukvårds- och läkemedelsersättningar, rehabilitering och handikappförmåner. Också vårdnadshavare till minderåriga eller personer som sköter ärenden för någon annan med Suomi.fi-fullmakt kan skicka in ansökningar om dessa förmåner samt bilagor.
Senare i år är avsikten att den samiskspråkiga e-tjänsten ska få en förstasida och en sida för beslut och övriga handlingar. Tills vidare får man fram beslut, brev och andra handlingar endast genom att byta språket till finska eller svenska.
– Vi hoppas att våra samiskspråkiga kunder prövar på att använda e-tjänsten, även om bara en del av egenskaperna än så länge är tillgängliga på samiska. Användarnas respons är mycket viktig för utvecklingen av tjänsten, säger Elina Sipola, utvecklingsspecialist, MittFPA.
På fpa.fi ges handledning i att använda e-tjänsten också på samiska
Anvisningarna om användningen av MittFPA eller MuKela är nu utförligare än tidigare också på samiska. Kunderna får handledning i olika sätt att logga in och i användningen av fullmakter.
På fpa.fi finns också information om hur man sköter ärenden för en annan person i e-tjänsten. Det förutsätts att man är myndig och har fullmakt av en annan myndig person att sköta hens FPA-ärenden. En vårdnadshavare kan sköta vissa ärenden för sitt minderåriga barn i MittFPA.
Kunder kan be att få sina beslut översatta till samiska
Samiskspråkiga kunder får sina förmånsbeslut först på finska eller svenska enligt det kontaktspråk som finns antecknat i befolkningsdatasystemet. Det är bara möjligt att välja finska eller svenska som kontaktspråk.
Om kunden har skrivit sin förmånsansökan på samiska eller har annars uttryckt sin önskan att få beslutet på samiska, skickar FPA en samisk översättning av beslutet till kunden per brev.
Som modersmål kan man i befolkningsdatasystemet uppge även nordsamiska, enaresamiska eller skoltsamiska. FPA får uppgifterna om sina kunders modersmål från befolkningsdatasystemet.
Samerna har enligt den samiska språklagen rätt att sköta sina FPA-ärenden på sitt eget språk. För att de språkliga rättigheterna ska kunna tillgodoses i praktiken ska man även erbjudas möjlighet till elektronisk skötsel av ärenden.
Läs mer
Kontakter
Elina SipolautvecklingsspecialistFpa
Tel:050 551 7928elina.sipola@fpa.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Snabbare telefontjänst hos FPA när kunder identifierar sig på förhand28.10.2025 09:03:05 EET | Pressmeddelande
Kunder kan identifiera sig på förhand för FPA:s telefontjänst via MittFPA. Identifieringen påskyndar betjäningen och gör det tryggt att sköta ärenden. I MittFPA kan man också lämna en begäran om att bli uppringd på svenska, finska eller engelska.
Etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa asiointia Kelan puhelinpalvelussa28.10.2025 09:03:05 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kelan puhelinpalveluun voi tunnistautua etukäteen OmaKelan kautta. Tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia. OmaKelassa voi jättää myös soittopyynnön suomen-, ruotsin- tai englanninkieliseen puhelinpalveluun.
Confirm your identity before you call for faster customer service on the phone28.10.2025 09:03:05 EET | Press release
You can confirm your identity in advance in the OmaKela e-service before you call our customer service. Confirming your identity in advance ensures faster and more secure service. You can also submit a call request for customer service by phone in Finnish, Swedish or English in OmaKela.
FPA börjar ersätta kostnader för företagshälsovård genast efter att arbetsavtal ingåtts28.10.2025 08:59:26 EET | Pressmeddelande
Från början av 2026 kommer FPA att ersätta kostnader för företagshälsovård redan från den tidpunkt då arbetsavtalet ingås. Ändringen är till nytta för arbetsgivare särskilt i situationer där en hälsoundersökning görs innan arbetstagaren börjar arbeta.
Kela alkaa korvata työterveyshuollon kustannuksia heti työsopimuksen solmimisen jälkeen28.10.2025 08:59:26 EET | Tiedote
Kela alkaa vuoden 2026 alussa korvata työterveyshuollon kustannuksia jo työsopimuksen solmimishetkestä alkaen. Muutoksesta on hyötyä työnantajille erityisesti niissä tilanteissa, joissa työntekijälle tehdään terveystarkastus ennen työn aloittamista.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum