Elsi Hyttinen on nimetty Kosmoksen kustannustoimittajaksi

Kosmoksen kustannustoimittajaksi on nimetty Elsi Hyttinen.

Elsi Hyttinen on nimetty Kosmoksen kustannustoimittajaksi.
Elsi Hyttinen on nimetty Kosmoksen kustannustoimittajaksi. © Liisa Lehkonen

Hyttinen on monipuolinen kirjallisuusalan ammattilainen, kirjallisuustieteen tohtori ja dosentti sekä entinen toimittaja mm. Ylellä, Tulvassa ja Voimassa.  Hyttinen kuvailee uutta pestiään seuraavasti:

”Ajattelen, että kustannustoimittajan työ on looginen seuraava askel urallani. Olen työskennellyt sekä toimittajana että tutkijana, ja tässä työssä pääsen yhdistämään kaikkia niitä taitoja, joita minulle on työelämässä kertynyt. Kustannustoimittajalle on hyötyä tutkijana ja kirjallisuuden yliopisto-opettajana hioutuneesta taidosta analysoida tekstien rakenteita ja tunnistaa lajeja ja tyylisuuntia, mutta myös printtitoimittajan ja -toimitussihteerin hommissa olennaisista kyvystä editoida hyvin erilaisiakin tekstejä.”

Hyttinen tulee työskentelemään monipuolisesti Kosmoksen kirjailijoiden ja kirjojen parissa kustannustoimittajana. Mitä odotat eniten Kosmoksella työskentelystä, Elsi?

”Odotan pienen toimituksemme arkista yhteiseloa. Olen nuorempana työskennellyt useammassakin pienessä lehdessä, ja aloittaminen Kosmoksessa tuntuu myös jollain tavalla henkiseltä kotiinpaluulta. Taas tehdään pienellä joukolla suuria asioita.”

Kustantaja Mikko Aarne on tyytyväinen Kosmoksen vahvistuvista riveistä:

”Elsi Hyttisellä on takanaan poikkeuksellisen monipuolinen kirjo erilaisia rooleja kirjallisuuden ammattilaisena. Se on tehnyt hänestä uskomattoman tarkan lukijan ja editorin. Olen samaan aikaan sekä ylpeä että nöyrä kun saamme hänen kokemuksensa ja taitonsa Kosmoksen kirjailijoiden käyttöön.”

Kustantamon toimitukseen kuuluvat kustantaja Mikko Aarne, suomennetun kirjallisuuden kustannuspäällikkö Anni Moilanen sekä kotimaisen kirjallisuuden kustannuspäällikkö Taija Roiha ja kustannustoimittaja Elsi Hyttinen.

Lisätietoja:

Kustantaja Mikko Aarne mikko.aarne@kosmoskirjat.fi

Kustannusyhtiö Kosmos on vapaana syntynyt kirjakustantamo, joka on nykyisin osa Werner Söderström Osakeyhtiön kustantamoperhettä. Meillä yhdistyvät pienen ja suuren talon edut sekä työntekijöille että kirjailijoille. Toimimme omassa toimistossamme Helsingin Kalliossa ja julkaisemme vuosittain parikymmentä teosta tieto- ja kaunokirjallisuutta.

Maailmassa on jo liikaa roskaa, joten haluamme julkaista kirjoja, joilla on merkitystä. Kosmoksen kirjailijoita ovat mm. Jani Toivola, Emmi-Liia Sjöholm, lida Sofia Hirvonen, Aino Vähäpesola, Elina Innanen, Pontus Purokuru ja Elli Valtonen.

KUSTANNUSYHTIÖ KOSMOS
Porthaninkatu 10, 00530 Helsinki