S-ryhmä käynnisti hankkeen luonnon monimuotoisuuden lisäämiseksi banaaniviljelmillä Costa Ricassa
Suomalaisten suosikkihedelmän viljely vaikuttaa tropiikin alueen luonnon monimuotoisuuteen. S-ryhmän ja Chiquitan hankkeessa istutetaan ekologinen käytävä banaaniviljelmien ympärille Costa Ricassa yhdessä paikallisten maanomistajien kanssa. Tavoitteena on parantaa alueen luonnon monimuotoisuutta sekä kasvien ja eläinten elinolosuhteita yhdistämällä sademetsiä yhtenäiseksi verkostoksi.

Luontokato on ilmastonmuutoksen ohella suurimpia globaaleja kestävyyshaasteita, ja luontokadon pysäyttäminen edellyttää yrityksiltä luontohaittojen minimoimista. Noin 90 prosenttia suomalaisten kulutuksen aiheuttamista luontohaitoista syntyy Suomen ulkopuolella, ja haittojen vähentäminen vaatii jatkossa uudenlaista yritysten välistä yhteistyötä hankintaketjussa.
Banaaniviljelmien ympärille istutettava metsäkaistale yhdistyy osaksi Meksikosta Panamaan ulottuvaa sademetsien suojeluverkostoa. Istutettava alue on kokoluokaltaan pieni, mutta sillä on suuri merkitys luonnonmukaisten metsien yhdistämisessä, sillä se on puuttuva osa banaaniviljelmiä kiertävästä metsäalueesta. Yhtenäinen luonnonmukaisten metsien alue on paikoin katkennut, sillä alueella on vuosien mittaan kaadettu puita viljelyalueiden vuoksi sekä rakennus- ja polttopuukäyttöön.
- Sademetsän istuttaminen tukee alueen luonnon monimuotoisuutta ja parantaa esimerkiksi hämähäkkiapinan, alueelle tyypillisen nisäkkään tapiirin ja äärimmäisen uhanalaisen panamarana-papukaijan elinolosuhteita. Yksi istutettavista puulajeista on tonkapuu, ja se on tämän papukaijan pesimispuu ja ravinnonlähde Costa Ricassa. Kuivana kautena se on yksi harvoista hedelmiä tuottavista lajeista, ja se tasoittaa ja turvaa ravinnonsaantia lukuisille eliöille, kertoo biologi ja luonnonsuojelualueen päällikkö Ana Laura Masis Aguilar.
Banaania myydään 45 miljoonaa kiloa vuosittain – viljely vaikuttaa tropiikin lajeihin
S-ryhmä selvitytti luontojalanjälkeään yhdessä tutkijoiden kanssa, ja banaani on kasvikunnan tuotteista kiloperusteisesti laskettuna merkittävin. Tähän vaikuttavat banaanin suuret myyntimäärät sekä viljely lajirikkaalla päiväntasaajan seudulla. Banaanit kuuluvat lähes jokaisen suomalaisen viikoittaiseen ostoskoriin, ja banaani on perunan jälkeen hedelmä- ja vihannesosaston myydyin tuote. S-ryhmässä myydään vuosittain noin 45 miljoonaa kiloa banaania, jotka hankitaan pääosin Costa Ricasta ja Panamasta.
- Hankkimillamme tuotteilla on vaikutus paikalliseen luontoon, ja haluamme tehdä osamme luontohaittojen pienentämiseksi. Hanke on kaikille osapuolille yhteinen oppimismatka. Jatkossa tällainen vahvempi yhteistyö toimitusketjussamme on yhä tärkeämpää, kertoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.
Myös EU-lainsäädäntö tulee vaatimaan yrityksiltä enemmän vastuuta omassa toimitusketjussaan aiheutuneista ihmisoikeus- ja ympäristövaikutuksista.
Paikallisilla maanomistajilla olennainen rooli hankkeessa
Paikallisilla maanomistajilla ja sidosryhmillä on olennainen rooli hankkeen onnistumisessa, sillä metsäkaistaleita vuokrataan paikallisilta maanomistajilta.
- Hankkeen tärkeä tavoite on yhteistyön syventäminen paikallisten maanomistajien ja sidosryhmien kanssa, ja luomme samalla uudenlaista toimintamallia paikallisyhteisön kanssa. Odotamme oppivamme paljon ja voimme jakaa ymmärrystä myös sidosryhmillemme, sanoo Peter Stedman, Chiquitan kestävän kehityksen johtaja.
S-ryhmän ja Chiquitan yhteishanke on viisivuotinen. Ensimmäiset taimet istutettiin loppuvuodesta 2023 ja istutus jatkuu vuonna 2024. Banaaniviljelmien ympärille istutetaan Costa Rican metsille tyypillisiä puulajeja, jotka muodostavat alustan monimuotoiselle sademetsän kasvustolle.
Projektin toteuttamista varmentaa kolmas osapuoli Preferred by Nature, joka on toteuttanut myös lähtötilannekartoituksen hankkeelle. Organisaation tavoitteena on tukea parempaa maan käyttöä ja kestäviä liiketoimintamalleja. Preferred by Nature on tehnyt yhteistyötä mm. metsäkatoasioissa Euroopan komission kanssa.
Kaikki S-ryhmän valikoimissa olevat banaanit tulevat tiloilta, jotka ovat auditoitu työolosuhteiden ja sosiaalisen vastuun osalta riippumattoman kolmannen osapuolen puolesta.
Luontohanke Costa Ricassa
- Chiquitan banaaniviljelmille Costa Ricassa on perustettu kaksikymmentä vuotta sitten 600 hehtaarin laajuinen Nogalin luonnonsuojelupuisto. Alueen perustivat Chiquita yhteistyökumppaneineen. Nogalin luonnonsuojelualue sijaitsee maan pohjoisosassa banaaniviljelmäalueella
- Nyt S-ryhmän ja Chiquitan yhteishankkeessa istutettava ekologinen käytävä yhdistyy osaksi Meksikosta Panamaan ulottuvaa sademetsien suojeluverkostoa.
- Yksi alueelle istutettavista puulajeista on Dipteryx panamensis. Sen tiedetään olevan uhanalaisen Ara Ambiguus eli panaramana-papukaijan pesimispuu ja ravinnonlähde.
- Hanketta johtaa biologi Ana Laura Masis Aguilar, joka vastaa Nogalin luonnonsuojelualueesta ja työskentelee Chiquitalle.
- Hanketta varmentaa kolmas osapuoli Preferred by Nature.
Lisätietoja: Nina Elomaa, vastuullisuusjohtaja, S-ryhmä, nina.elomaa(at)sok.fi, puh. +358 10 768 0803
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat




SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme