Arkkitehdin työ ja ääri-ilmiöiden aika – 16. Alvar Aalto -symposium 22.–23.8.2024

Mikä on arkkitehtuurin painoarvo, kun vaakalaudalla on koko planeetan tulevaisuus? Mikä on arkkitehdin ja suunnittelijan rooli ympäristökriisien, katastrofien ja poliittisen kuohunnan keskellä?

Seminaariyleisöä Jyväskylän yliopiston päärakennuksen piha-alueen amfikatsomossa. Olli-Pekka Orpo © Alvar Aalto -säätiö.

Kansainvälinen 16. Alvar Aalto Symposium – Weight of Architecture 22.–23.8.2024 Jyväskylässä tuo kotimaiset ja kansainväliset huippuasiantuntijat, sekä yleisön yhteen keskustelemaan globaaleista ongelmista; muutoksista ja ääri-ilmiöistä, jotka vaikuttavat rakentamiseen, arkkitehtien ja kaikkien suunnittelijoiden työhön. Pääteemoja on kolme: ympäristö, resurssit ja arkkitehtuuri. Englanninkielinen tapahtuma on hybridi. Esitykset Jyväskylän yliopiston päärakennuksesta (Alvar Aalto 1954-55) striimataan myös globaalille virtuaaliyleisölle.

Kaksi elokuista kesäpäivää täynnä huippuesiintyjiä: Pritzker Prize -palkitut arkkitehdit, Yvonne Farrell ja Shelley McNamara, Grafton Architects Dublinista; arkkitehtuurihistorioitsija Barnabas Calder Liverpoolin yliopistosta; ilmastotutkija, IIASAn johtaja John Schellnhuber Laxenburgista Wienistä; apulaisprofessori David Benjamin Columbian yliopistosta (GSAPP) New Yorkista; Biohmin perustaja Ehab Sayed Lontoosta; arkkitehti, projektipäällikkö Thomas Brogren Realdaniasta Kööpenhaminasta ja arkkitehti, kirjailija ja professori Helena Mattsson Tukholmasta. Kotimaisista esiintyjistä mainittakoon Juho Grönholm, Antti Nousjoki ja Samuli Woolston ALA Arkkitehdeista, Materialistingin toimitusjohtaja Hilda Rantanen ja arkkitehdit Emma Johansson ja Willem van Bolderen Studio Puistosta. Lue lisää esiintyjistä ja seuraa kevään uusia ohjelmapäivityksiä verkossa.

Symposiumin avauspäivänä 22.8. jaetaan arkkitehtuurin 15. Alvar Aalto -mitali. Kansainvälisesti arvostetun arkkitehtuuripalkinnon myöntävät Alvar Aalto -säätiö, Arkkitehtuurimuseo ja Designmuseo, Rakennustaiteen seura, Suomen Arkkitehtiliitto ja Helsingin kaupunki.

Tervetuloa mukaan tapahtumaan verkottumaan ja nauttimaan runsaasta oheisohjelmasta, mm. Alvar Aalto -arkkitehtuurikerroksista. Oheistapahtumat käynnistyvät jo keskiviikkona 21.8. järviristeilyllä Muuratsaloon, Aallon koetalolle (bussikuljetus laivalle Helsingistä). Symposiumin jälkeen lauantaina 24.8. ohjelma jatkuu Aalto West (Villa Mairea ja Paimion parantola) ja Aalto East (Kolmen ristin kirkko, Imatra ja Sunilan asuinalue) opastetuilla bussikierroksilla.

Alvar Aalto -symposium on Jyväskylässä joka kolmas vuosi järjestettävä kansainvälinen arkkitehtuuritapahtuma, jonka tarkoituksena on herättää keskustelua modernin arkkitehtuurin taiteellisista, yhteiskunnallisista ja teknisistä ongelmista. Tapahtuman tuottaa Alvar Aalto -akatemia. Modernin arkkitehtuurin korjauksen ja suojelun täydennyskoulutukseen sekä seminaaritapahtumiin keskittyvä Alvar Aalto -akatemia on osa Alvar Aalto -säätiötä. Alvar Aalto -symposiumin pääkumppani on Jyväskylän kaupunki. Yhteistyössä ovat mukana Aalto-yliopisto ja Cumulus-verkosto, Archinfo, Arkkitehtuurimuseo ja Designmuseo sekä Suomen Arkkitehtiliitto SAFA. Haluatko mukaan 2024 Alvar Aalto -symposiumin kumppaniksi? Lue lisää kumppanieduista ja tapahtumayhteistyöstä. Ota pian yhteyttä academy@alvaraalto.fi

Lisätietoja ohjelmasta ja lippukauppaan täältä.

Nina Heikkonen, Ohjelmapäällikkö

Aila Svenskberg