Kumpula-Natri korkean tason teknologiavierailulle Yhdysvaltoihin

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.) osallistuu 18.-23.3. välisenä aikana  German Marshall Fundin ja Stiftung Mercatorin järjestämämälle transatlanttiselle korkean tason teknologiavierailulle (Transatlantic Tech Exchange, TTX) Yhdysvaltoihin.

Vierailu keskittyy teknologiapolitiikkaan ja sen vaikutuksiin yhteiskuntaan, demokratiaan ja talouteen. Vierailu tapahtuu tärkeään aikaan: molemmilla puolilla Atlanttia tehdään tärkeitä teknologiapoliittisia päätöksiä ja dialogin avulla saadaan tärkeitä näkökulmia päätöksentekoon.

Teknologiavierailuun kuuluu tärkeitä tapaamisia mm. Yhdysvaltain kauppakomission (Federal Trade Commission), Valkoisen talon, Yhdysvaltain ulkoministeriön (Department of State) ja kongressin edustajien kanssa Washingtonissa. Washingtonin osuuden jälkeen tapaamiset jatkuvat Kalifornian Sacramentossa, jossa Kumpula-Natri tapaa Kalifornian osavaltion kongressin edustajia. Keskustelun agendalla tulee olemaan muun muassa Kalifornian tekoälylainsäädäntö.

Kumpula-Natri toimii Euroopan Unionin ja Yhdysvaltain parlamentaarisen yhteistyövaliokunnan varapuheenjohtajana parlamenttikauden  2019-2024.

Kumpula-Natri: Maailman ensimmäinen tekoälyasetus on täällä - ei liian myöhään eikä liian aikaisin13.3.2024 15:55:00 EET | Tiedote

Tekoälyn yhteiskuntaa ja taloutta mullistavat vaikutukset alkavat hahmottua. Euroopan on rakennettava perusoikeuksia ja yksilönvapauksia kunnioittavaa yhteiskuntaa, joka pärjää teknologian edistämisessä sekä taloudellisessa kilpailussa Yhdysvaltojen ja Kiinan kanssa. Tätä kohti otettiin EU:ssa harppaus eteenpäin, kun lähes kaksi vuotta valmisteltu EU:n tekoälyasetus hyväksyttiin parlamentin täysistunnossa tänään keskiviikkona 13.3. Asetus luo tarpeellisen kehyksen tekoälyn eettiselle käyttämiselle ja kehittämiselle. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) toimi Euroopan parlamentin tekoälyä käsitelleet erityisvaliokunnan (AIDA) varapuheenjohtajana sekä ryhmänsä edustajana tekoälyasetuksen neuvotteluissa teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnassa.

Kumpula-Natri: Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi valmiiksi - lopputuloksessa korostuu oikeudenmukaisuus13.3.2024 10:50:41 EET | Tiedote

Suomessa paljon viime kesänä uutisoitu rakennusten energiatehokkuusdirektiivi hyväksyttiin parlamentin täysistunnossa tiistaina. Direktiivin sisältö on muuttunut paljon alkuperäisestä, sillä nyt yksittäiselle asunnolle ei aseteta suoraa velvoitetta siirtyä energialuokasta toiseen tiettyyn päivämäärään mennessä. Jäsenmaat päättävät itse keinoista, joilla energiatehokkuustavoitteeseen, 16 prosentin vähentämiseen rakennuskannan energiankulutuksesta päästään.

Kumpula-Natri: Patenttiuudistus heikentää EU:n strategista autonomiaa27.2.2024 06:03:00 EET | Tiedote

Eurooppalaisten teknologiayhtiöiden mobiiliverkkojen kehittäminen ja innovointi ovat olleet maailman huippuluokkaa. Tämä on uhattuna EU:n uuden standardiessentiaalipatentteja (SEP) sääntelyä koskevassa esityksessä. Euroopan parlamentti muodostaa kantansa asiaan täysistunnossa tällä viikolla. Hyvin tekniseltä kuulostavalla ehdotuksella voi olla dramaattisia vaikutuksia Euroopan telekommunikaatiosektoriin ja sen kykyyn innovoida. Pohjoismaiset teknologiayhtiöt, kuten Nokia ja Ericsson ovat olleet jo pitkään maailman johtavia 5G- ja 6G-verkkojen kehittäjä. Patenteista saatuja tuloja käytetään t&k-toimintaan ja uusien standardien kehittämiseen.