Ruokamarssi tuo traktoreita toreille eri puolilla Suomea

Maatilojen ahdinko ruokamarkkinoilla näkyy tällä viikolla myös suurelle yleisölle. Itä- ja Keski-Suomen tuottajia kokoontuu perjantaina Kuopion torille. Pohjoisen vastaava tilaisuus nähdään samana päivänä Ylivieskan Rysky-päivillä. Lauantaina tuottajan asemaa ”reiluutetaan” Seinäjoen Ravikeskuksessa Etelä-Pohjanmaalla.

Ruokamarssi 2024
Ruokamarssi 2024 MTK

”Ruokamarssi 2024”-tapahtumilla kiinnitetään huomiota ruokaketjun tulonjakoon – ruokakauppa on kriisien keskellä tehnyt ennätystuloksia, mutta ketjun alkupäässä sekä ruokateollisuus että maatilat ovat vaikeuksissa. Maatilojen osalta ongelmia tuottaa kustannusten jääminen korkealle tasolle sekä tuottajahintojen lasku. Myös korkeat korot rasittavat tällä hetkellä erityisesti investoineita tai juuri tilakaupan tehneitä viljelijöitä.

Muistutamme myös maan hallitusta pysymään lupauksissaan, kun se valmistautuu päättämään tulevien vuosien valtion budjetista. Maatalouden tukiin ei ole tehty indeksitarkistuksia koko 2000-luvulla. Vuoden 2002 budjetissa viljelijätukien määräraha oli yhteensä 1,74 miljardia euroa. Tänä vuonna vastaava luku on 1,65 miljardia. Samana aikana valtion budjetin loppusumma on kasvanut 35,2 miljardista eurosta 87,9 miljardiin. Maatalous ei ole pilannut julkista taloutta, eikä viljelijätuista voi enää leikata.

Ruokamarssilla tapaamme päättäjiä ja kuluttajia ja kerromme, miten maatiloilla tänä päivänä menee. Traktoreita nähdään toreilla tarpeen mukaan myös myöhemmin keväällä.

#ruokamarssi2024

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 3413 167

Perttu Pyykkönen, järjestötoiminnan johtaja, 0400 754 928

Maatilamatkailu Ilomäki valittiin Maaseutumatkailun Vuoden Kellokkaaksi ja Karkausmäen Kammari Vuoden kehittyväksi maaseutumatkailuyritykseksi20.3.2024 21:00:00 EET | Tiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on ylpeänä valinnut Maatilamatkailu Ilomäen Vuoden 2024 Kellokkaaksi. Tämä korkein tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2024 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus puolestaan myönnettiin Karkausmäen Kammarille. Tämä arvostettu tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat osoittaneet rohkeaa otetta ja innovatiivisuutta maaseutumatkailun kehittämisessä.

Eurooppa tarvitsee parempaa EU:ta19.3.2024 10:45:00 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa omalla EU-vaaliohjelmallaan olla rakentamassa vahvempaa, vakaampaa ja turvallisempaa Euroopan unionia. Kesäkuussa valittavan uuden europarlamentin ja tulevan komission on kyettävä palauttamaan kansalaisten ja yritysten luottamus tulevaan. Se tapahtuu luopumalla pikkuasioilla näpertelystä ja keskittymisellä oleelliseen. Tienviitat löytyvät MTK:n tänään julkaisemasta ohjelmasta ”Kymmenen teesiä elävälle Euroopalle”.

MUISTUTUS: Tervetuloa MTK:n tiedotustilaisuuteen: Traktorit lähtevät liikkeelle ja MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa18.3.2024 08:45:12 EET | Kutsu

Aika: tiistaina 19.3.2024 klo 9-10.30. Paikka: MTK:n henkilöstökahvila Venla, Simonkatu 6, Helsinki. ------- Tiedotustilaisuudessa MTK kertoo medialle ensi viikon #Ruokamarssi2024 -tapahtumista, joissa traktorit lähtevät liikkeelle eri puolilla Suomea. Ruokamarssin taustalla on kasvava huoli ruokaketjun tulonjaosta. Kaupan ennätystulokset kertovat karua kieltä siitä, minne ruokaketjun rahat todella valuvat. Ketjun alkupäässä olevat maatilat kamppailevat yhä vaikeampien haasteiden edessä. Samassa tilaisuudessa MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa, jotka kiteytyvät "10 teesiin elävälle Euroopalle". Pääviesti korostaa vahvan ja ennustettavan EU:n tarvetta, joka edistää kansalaisten, yritysten ja ympäristön hyvinvointia sekä turvaa maaseutualueiden kestävän kehityksen.