Olympiapurjehdus: Noora Ruskolan kisakausi käynnistyy Formula Kite luokan EM-kisoissa

Noora Ruskola, Formula Kite
Noora Ruskola, Formula Kite Pepe Korteniemi / SPV

Formula Kite -luokan EM-kisat käynnistävät leijalautailijoiden kisakauden Espanjassa. Kisat alkavat 19. maaliskuuta ja päättyvät finaalilähtöihin sunnuntaina 24. maaliskuuta. Kisoihin osallistuu 137 purjehtijaa 37 eri maasta. Suomen maajoukkueen Noora Ruskola lähtee kisoihin luottavaisin mielin.

- Tavoitteenani on kiteyttää talvitreenien opit kilpailutilanteeseen, ja tämä kisa ohjeistaa, mitä pitää huomioida ja treenata ennen kevään päätapahtumaa, eli Last Chance -regattaa huhtikuussa. Lähden kuitenkin täysillä EM-kisoihin, Noora Ruskola sanoo.

Formula Kite -luokan EM-kisat järjestetään tänä vuonna Euroopan suurimmalla suolavesilaguunilla Espanjan rannikolla.

- EM-kisojen olosuhteet ovat todella erilaiset kuin talven treenileirillä Kanariansaarilla. Mar Menor on suojaisa laguuni, johon ei nouse kunnolla aaltoa. Kesti hetken saada varusteet kuntoon, mutta nyt tuntuu siltä, että kaikki on hyvin kisaa varten, Ruskola kertoo.

Suomen Purjehdus ja Veneily seuraa kilpailua Sailing Team Finlandin Facebookissa ja Instagramissa sekä mediatiedottein kilpailun kohokohdista. Julkaisuvapaita kuvia löytyy maajoukkueen kuvapankista.

EM-kisojen kokonaistulokset ja lisätiedot löytyy tästä.

15.-23.3. Formula Kite EM, Mar Menor, Espanja
29.3.-6.4. Palman maailmancup, Palma, Mallorca

Olympiapurjehdus: Palman maailmancupista kohti ratkaisevia olympiakarsintoja9.4.2024 16:23:27 EEST | Tiedote

Palman maailmancup järjestettiin 1.-6. huhtikuuta Mallorcalla. Suomalaisista Sinem Kurtbay ja Akseli Keskinen (Nacra 17) sijoittuivat kuudenneksi lauantain mitalilähdöissä ja päättivät kilpailun kokonaistuloksissa seitsemäntenä. Monika Mikkola oli kahdeksas kokonaistuloksissa ILCA 6 -luokan mitalilähdön jälkeen. - Nyt on aika huono fiilis, koska mitalilähtö meni huonosti. Seuraavaksi suuntaamme Hyèresiin, ja toivottavasti siellä voin korjata virheet, jotka maksoivat täällä aika paljon, Monika Mikkola sanoi mitalilähdön jälkeen. Ronja Grönblom ja Veera Hokka selvisivät kilpailun haasteellisista vaiheista ja päättivät kilpailun vahvasti purjehtimalla viimeisenä kisapäivänä kultafinaaleissa sijat 2, 3, 14 ja 2. 49er FX -tiimi oli 14. kokonaistuloksissa. - Emme purjehtineet hirveän tasaista purjehdusta tässä kisassa, ja kohtasimme vauhtihaasteita, mutta saimme tilanteen nollattua ja purjehdittua paremmin loppua kohti, Ronja Grönblom kertoo. - Mitalilähtö oli selvästi tavoitteemme tässä kil