VR sitoutuu tieteeseen perustuviin päästövähennystavoitteisiin – sähköjunaliikenteen energiankäyttö pieneni noin kahdeksan prosenttia vuonna 2023
VR:n vastuullisuusraportti 2023 julkaistiin eilen 19.3. osana yhtiön vuosiraporttia. Yhtiön keskeiset vastuullisuustavoitteet ovat ympäristövaikutusten pienentäminen päästö-, energia- ja materiaalitehokkuuden osalta sekä kemikaaliturvallisuuden ja työ- ja rautatieturvallisuuden parantaminen. Yhtiön kokonaispäästöt pienenivät 11 % vuonna 2023 vaikka liiketoiminta kasvoi. Myös energiatehokkuusohjelmassa ylitettiin asetetut tavoitteet.

VR:n tavoittelee päästöjen vähentämistä ja energiankulutuksen pienentämistä 15 prosentilla suoritetta kohden vuoden 2019 tasosta vuoteen 2025 mennessä. Vuonna 2023 yhtiön kokonaispäästöt vähenivät 11 % vaikka liiketoiminta kasvoi. Hyvään kehitykseen vaikuttivat erityisesti kaukoliikenteen matkustajamäärien kasvu ja liikenteen energiatehokkuuden parantaminen.
Vuonna 2023 VR:n hiilikädenjälki eli positiivinen ilmastovaikutus oli noin 460 000 tCO2e, mikä vastaa noin 45 000 suomalaisen vuosittaista hiilijalanjälkeä.
– Matkustustavoillamme on suuri vaikutus liikenteen päästöjen vähentämisessä - rautatieliikenteen päästöt ovat vain 1 % kaikista liikenteen päästöistä Suomessa. Olen todella iloinen, että vuonna 2023 matkustajamäärät kaukoliikenteessä kasvoivat ja ylittivät jo ennen pandemiaa saavutetun tason. Tämä kertoo siitä, että yhä useampi suomalainen valitsi ympäristöystävällisen junamatkustuksen sekä työmatkalle että vapaa-ajan matkustamiseen, sanoo VR:n viestinnästä, vastuullisuudesta ja yhteiskuntasuhteista vastaava Kia Haring.
Sähköjunaliikenteen energiankäyttö pieneni noin 8 % verrattuna edellisvuoteen, mikä vastaa noin 7 000 rivitaloasunnon vuosikulutusta. Hyvään tulokseen vaikutti merkittävästi monivuotinen energiatehokkuusohjelma, jossa vuonna 2023 keskiössä oli mm. veturinkuljettajien ennakoiva ajotapa. Tällä tarkoitetaan sitä, että kuljettaja esimerkiksi minimoi jarruttamisen tarpeen, antaa junan rullata ja ajaa matalammalla ajonopeudella. Vuoden aikana yhtiö investoi myös energiatehokkaampaan kalustoon hankkimalla uusia vetureita ja sähköbusseja.
– Teemme koko henkilöstön voimin pitkäjänteistä työtä oman toimintamme ympäristövaikutusten pienentämiseksi – tästä hyvänä esimerkkinä on veturinkuljettajiemme ennakoivan ajotavan vaikutus osana energiatehokkuus-ohjelmaamme, sekä kuljettajista koostuvan energiatiimin rooli tehokkaamman ja ympäristöystävällisemmän ajamisen jalkauttamisessa ja edelleen kehittämisessä, Haring jatkaa.
Materiaalitehokkuudessa VR:n tavoite on nostaa kierrätysaste 80 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Vuonna 2023 kierrätysaste Suomen toiminnoissa oli 69 %. Suurin materiaalitehokkuuteen vaikuttava tekijä on kunnossapidossa syntyvän jätteen kierrätys. Tavoitteena on lisätä myös matkustajilta tulevan jätteen kierrätystä ja selvittää sen lajittelu- ja kierrätysmahdollisuuksia sekä junissa että varikoilla. Ravintolavaunuista tulevan biojätteen kierrätys toimii jo joissakin junatyypeissä.
Vuoden 2023 lopulla VR sitoutui tieteeseen perustuvaan ilmastoaloitteeseen (Science Based Targets initiative – SBTi). Yhtiö asettaa vuoden 2024 aikana sekä lyhyen aikavälin absoluuttisen päästövähennystavoitteen, että pitkän aikavälin nettonollatavoitteen ja raportoi tulevaisuudessa niiden edistymisestä osana vastuullisuusraporttiaan.
Turvallisuudessa ennätystulokset
Turvallisuus on keskeinen vastuullisuuden osa-alueemme. Sekä työturvallisuuden että rautatieturvallisuuden osalta vuosi 2023 oli kaikkien aikojen paras. Sekä tapaturmien kokonaismäärä että tapaturmataajuus, eli poissaoloon johtaneiden tapaturmien määrä miljoonaa työtuntia kohden, laskivat edellisvuodesta. Yhtiön työntekijät osallistuvat aktiivisesti turvallisuuden kehittämiseen, ja henkilöstön tekemien turvallisuushavaintojen määrä kasvoikin vuonna 2023 merkittävästi.
Vuosi 2024 tuo mukanaan uudet EU:n kestävyysdirektiivin mukaiset raportointivaatimukset, jotka tulevat vaikuttamaan myös VR:n vastuullisuusraportointiin. Työ uuden vastuullisuusohjelman ja direktiivin mukaiseen raportointiin valmistautumiseksi on hyvässä vauhdissa, ja vuoden 2023 vastuullisuusraportti mukailee rakenteeltaan jo uusia vaatimuksia. Myös avoimuusrekisterin mukaiset vaikuttamistoimet on jo tuotu osaksi nyt julkaistua vastuullisuusraporttia.
VR:n raportoi vastuullisuusohjelmastaan GRI-standardia soveltaen. Lue lisää vastuullisuusraportistamme, joka on ladattavissa verkkosivuiltamme: 2023.vrgroupraportti.fi
Yhteyshenkilöt
VR Mediadesk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puhelinnumerossa 029 434 7123 ja sähköpostiosoitteessa viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa toimistoaikana. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2023 kyydissämme tehtiin 15,1 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa ja kuljetimme rautateitse 23,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 224,1 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 9 100 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR voitti merkittävän junaliikennesopimuksen Ruotsissa – Mälartågin liikennöinti Tukholman alueella siirtyy suomalaisoperaattorille10.10.2025 13:50:00 EEST | Tiedote
VR on voittanut Mälartågin junaliikenteen kilpailutuksen Ruotsissa Tukholman ja Mälarenin alueella. Yhtiö on laajentanut toimintaansa Ruotsissa nopeasti vuodesta 2022 alkaen. Sopimusvoitot tukevat VR:n strategista tavoitetta hakea kannattavaa kasvua ja kokemusta kilpaillulta markkinalta. Samalla yhtiö valmistautuu raideliikenteen kiristyvään kilpailuun myös Suomessa.
Ouluun lisää junavuoroja joulukuussa – myös Pendolino Plus -juna Helsingin ja Oulun välillä aloittaa liikennöinnin9.9.2025 09:29:00 EEST | Tiedote
Uusi Pendolino Plus -juna aloittaa liikennöinnin Helsingin ja Oulun välillä joulukuussa. Liput ovat nyt saatavilla VR Matkalla -sovelluksessa tai osoitteessa www.vr.fi. Lisäksi Oulun junayhteydet monipuolistuvat, kun VR lisää vuoroja sekä etelään että pohjoiseen.
Junaliikenne pääradalla Tampereen ja Parkanon välillä jatkuu – sähköratavika korjattu31.7.2025 22:59:13 EEST | Tiedote
Ukkosmyrskyn aiheuttama sähköratavika Tampereen ja Parkanon välillä on saatu korjattua odotettua nopeammin, ja junaliikenne pääradalla jatkuu jälleen. Liikennekatkoksesta voi aiheutua yksittäisiä muutoksia perjantain junavuoroihin. Suosittelemme asiakkaitamme seuraamaan ajantasaista tilannetta VR Matkalla -sovelluksessa ja osoitteessa vr.fi/radalla. Kiitämme lämpimästi asiakkaitamme kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä poikkeustilanteen aikana. Pahoittelemme häiriöstä aiheutunutta haittaa ja jatkamme työtä sen eteen, että matkustaminen olisi mahdollisimman sujuvaa kaikissa olosuhteissa. Poikkeustilanteet: Poikkeustilanteet -sivulla ajantasainen tieto häiriöistä: https://www.vr.fi/radalla/poikkeustilanteet. Matkustajan oikeudet: Ohjeet eri tapauksiin ja korvaushakemuslomake löytyvät verkkosivultamme osoitteesta: https://www.vr.fi/korvaukset Aiempi tiedotteemme aiheesta: Ukkosmyrskyn aiheuttama sähkövika keskeyttää junaliikenteen pääradalla – VR järjestää korvaavaa liikennettä | VR Group
Ukkosmyrskyn aiheuttama sähkövika keskeyttää junaliikenteen pääradalla – VR järjestää korvaavaa liikennettä31.7.2025 19:14:24 EEST | Tiedote
Ukkosmyrsky on aiheuttanut sähkövian pääjunaradalla, minkä seurauksena junaliikenne on keskeytynyt Tampereen ja Parkanon välillä torstai-iltana 31.7.2025. Vika vaikuttaa useisiin junavuoroihin, ja liikennekatkon arvioidaan kestävän yön yli. Fintraffic Oy:n antaman korjausarvion mukaan liikenne pääsee jatkumaan perjantaiaamuna klo 5.30 mennessä. Junat korvataan toistaiseksi linja-autoilla, tämän hetken arvion mukaan perjantaiaamuun asti, Tampereen ja Parkanon välillä. Linja-autojen saatavuudessa on kuitenkin toistaiseksi haasteita isojen tapahtumien vuoksi. Asiakkailla on mahdollisuus järjestää omatoiminen kuljetus ja hakea korvausta aiheutuneista kuluista osoitteessa vr.fi/korvaukset. Yöjunat odottavat radan aukeamista, ja ne ajetaan määränpäihinsä heti, kun se on mahdollista. Yöjunasta matkan varanneita asiakkaita pyrimme kontaktoimaan mahdollisimman nopeasti ja tarjoamaan heille ajantasaista tietoa matkustamiseen liittyvistä muutoksista. Oman junan kulkua voi seurata osoitteessa vr.f
VR myynyt kolme asemakiinteistöään – tilaa uusille palveluille ja kehitykselle26.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
VR on myynyt asemakiinteistöt Parkanossa, Kotkassa ja Jokelassa osana strategiaansa, jonka tavoitteena on keskittyä entistä vahvemmin ydinliiketoimintaan. Asemakiinteistöistä luopuminen on osa VR:n valmistautumista raideliikenteen kilpailun lisääntymiseen. Tilat tarjoavat kunnille ja muille toimijoille uusia mahdollisuuksia kehittää asemanseudun palveluita ja vetovoimaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme