Nuoren kuntoutusrahaa voi hakea OmaKelassa uudistuneella hakemuksella

Nuoren kuntoutusrahaa voi nyt hakea OmaKelassa uusitulla verkkohakemuksella. Myös huoltaja voi hakea nuoren kuntoutusrahaa alaikäisen huollettavansa puolesta. Helppokäyttöisen hakemuksen täyttäminen onnistuu myös mobiililaitteella.

Nuoren kuntoutusrahaa voi nyt hakea OmaKelassa uudistetulla verkkohakemuksella suomeksi tai ruotsiksi. Nuoren kuntoutusrahaa haetaan samalla hakemuksella kuin kuntoutusrahaa. Hakemus ohjaa asiakasta hakemaan oikeaa etuutta. Nuoren kuntoutusrahaa hakeminen on mahdollista 16–19-vuotiaille nuorille. Myös huoltaja voi hakea nuoren kuntoutusrahaa alaikäisen huollettavansa puolesta.

Uusi hakemus on saavutettava, ja hakemuksen voi täyttää myös mobiililaitteella. Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että verkkopalvelun suunnittelussa on huomioitu useiden erilaisten käyttäjäryhmien, kuten näkövammaisten tai iäkkäiden ihmisten, tarpeet.

Kelan asiakkaat sekä Kelan palvelu- ja ratkaisuasiantuntijoista koostuva käyttäjäraati ovat olleet mukana uuden verkkohakemuksen kehittämisessä. Asiakkaat ovat myös testanneet hakemuksen käytettävyyttä.

Verkkohakemuksen täyttäminen on sujuvaa

Uudistamisen keskeisin tavoite on parantaa asiakaskokemusta. Tavoitteena on ollut tehdä hakemuksen täyttämisestä mahdollisimman sujuvaa. Hakemuksella asiakasta ohjataan vastamaan vain tarpeellisiin kysymyksiin.

Hakemusta ei myöskään tarvitse täyttää kerralla valmiiksi, koska sen voi tallentaa keskeneräisenä 30 päivän ajaksi. Hakemuksen voi täyttää myös suullisesti Kelan asiakaspalvelussa.

Nuoren kuntoutusraha

Linkit

Arbetslivssituationen för klienter som deltagit i FPA:s yrkesinriktade rehabilitering förbättras ofta12.4.2024 11:18:03 EEST | Tiedote

FPA utvärderar regelbundet hurdan nytta klienterna har haft av rehabilitering. En färsk rapport visar att arbetslivssituationen ofta förbättras särskilt för personer som deltagit i yrkesinriktad rehabilitering. Också bland dem som deltagit i kurser för personer med psykiska sjukdomar ökar den andel som arbetar eller studerar. Klienter inom krävande medicinsk rehabilitering har däremot som väntat långvariga problem när det gäller arbetsförmågan.

Kelan ammatilliseen kuntoutukseen osallistuneiden asiakkaiden työelämätilanne usein kohenee12.4.2024 11:18:03 EEST | Tiedote

Kela tarkastelee säännöllisesti, millaisia hyötyjä asiakkaat saavat kuntoutuksesta. Tuoreesta raportista ilmenee, että erityisesti ammatillisen kuntoutuksen palveluihin osallistuneiden työelämätilanne usein kohenee. Myös mielenterveyskursseille osallistuneilla työssä ja opiskelemassa olevien osuus kasvaa. Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkailla sen sijaan on odotetusti pitkäaikaisia työkyvyn haasteita.