Suomi seitsemättä kertaa maailman onnellisin maa – Houkutteleeko onnellisuus Suomeen investointeja, matkailijoita ja osaajia?
Kansainvälisen The World Happiness Report 2024 -julkaisun mukaan Suomi on jälleen maailman onnellisin maa, seitsemättä kertaa peräkkäin. Miten onnellisuusraportin tulokset näkyvät Suomen maakuvassa ja miten onnellisuutta hyödynnetään Suomen markkinoinnissa?
Suomi on nimetty jälleen maailman onnellisimmaksi maaksi. Seitsemän vuoden ajan Suomi on saanut valtavan määrän näkyvyyttä kansainvälisessä mediassa ja suomalaisen onnen salaisuutta on yritetty ratkoa ympäri maailman. Useat peräkkäiset voitot ovat saaneet muut maat kiinnostumaan siitä, mitä Suomi tekee toisin.
– YK:n onnellisuusraportin toistuva ykkössija on Suomelle erittäin arvokasta ja se tuo meille paljon positiivista kansainvälistä medianäkyvyyttä ja tunnettuutta. Suomen onnellisuudesta on kirjoitettu maailmalla todella paljon. Kiinnostuksen kohteena on ollut niin Suomen koulutusjärjestelmä, työelämän käytännöt kuin luonnonläheinen elämäntapamme. Onnellisuudesta on tullut merkittävä osa maakuvaamme, Business Finlandin maakuvatyöstä vastaava toimialajohtaja Johanna Jäkälä kertoo.
Onnellisuusteemaa on hyödynnetty viime vuosina laajasti kansainvälisessä markkinoinnissa niin matkailijoiden, investointien kuin erityisasiantuntijoiden ja startup-yrittäjien houkuttelussa. Visit Finland on hyödyntänyt teemaa monissa laajaa näkyvyyttä saavuttaneissa kampanjoissaan, kuten ”Rent a Finn” ja ”Masterclass of Happiness”. Investointeja edistävän Invest in Finlandin markkinoinnin kulmakiviä ovat suomalainen teknologia, vastuullisuus ja onnellisuus. Kansainvälisille osaajille onnellisuusteemaa tuodaan esille kertomalla muun muassa, että vakaassa ja turvallisessa Suomessa voi elää laadukasta elämää.
– Maakuvalla on ratkaiseva rooli edistettäessä ulkomaisia investointeja, matkailua tai kansainvälisten osaajien saatavuutta. Maakuva vaikuttaa siihen, pääseekö Suomi harkintalistalle, kun päätöksiä esimerkiksi investoinnin sijoituspaikasta tehdään. Suomella on paljon vahvuuksia, joista onnellisuus on yksi ja se erottaa meidät kilpailijoista, Jäkälä lisää.
Miten kansainvälisten kampanjoiden käy, jos Suomi ei seuraavana vuonna enää olekaan ykkössijalla onnellisuusraportissa?
– Mikäli Suomi kärkisijalta putoaisi, soisimme luonnollisesti onnellisimman maan tittelin vuorostaan jollekin toiselle. Oletettavasti Suomi olisi kuitenkin edelleen listan kärkipäässä, joka sekin on hieno saavutus. Suomi on onnistunut seitsemän vuoden aikana vakiinnuttamaan paikkansa onnellisuuden kärkimaana, Jäkälä toteaa tyytyväisenä.
Onnellisuusraportti (World Happiness Report) on Yhdistyneiden kansakuntien (YK) kestävän kehityksen verkoston vuosittain julkaisema raportti, joka listaa vuosittain maailman onnellisimmat maat. Raportissa on mukana lähes 150 maata. Suomi on raportin mukaan maailman onnellisin maa, toiselle sijalle tuli Tanska ja kolmannelle Islanti.
Yhteyshenkilöt
Johanna JäkäläExecutive Director, Finland Promotion ServicesBusiness Finland
Puh:+358 40 844 2086johanna.jakala@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiKuvat
Linkit
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Saksalaisissa matkailijoissa kymmenkertainen potentiaali25.11.2024 09:28:10 EET | Tiedote
Uusimman Reiseanalyse 2024 -raportin mukaan Suomi kiinnostaa saksalaisia matkailijoita enemmän kuin koskaan. Peräti 3,5 miljoonaa saksalaista harkitsee lomamatkaa Suomeen seuraavan kolmen vuoden aikana. Suomi ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto ja kilpailu potentiaalisten matkakohteiden välillä on kovaa.
Finländska företag bygger ett nytt Ukraina, 56 företag utforskar möjligheterna14.11.2024 08:15:00 EET | Pressmeddelande
Återuppbyggnaden av Ukraina har påbörjats, men den kommer att ta decennier. Under denna period kan vi stärka det ekonomiska samarbetet mellan Finland och Ukraina. Business Finland skapar partnerskap och öppnar finansieringsmöjligheter för att främja affärsverksamheten. Intresset för den ukrainska marknaden fortsätter att öka.
Finnish companies building a new Ukraine – 56 companies exploring opportunities14.11.2024 08:15:00 EET | Press release
Reconstruction work in Ukraine has begun, but will still take decades. During this period, we can strengthen economic cooperation between Finland and Ukraine. Business Finland creates partnerships and opens up funding opportunities to promote business. Interest in the Ukrainian market is constantly growing.
Suomalaiset yritykset rakentamassa uutta Ukrainaa – 56 yritystä tutustumassa mahdollisuuksiin14.11.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Ukrainan jälleenrakennustyö on alkanut mutta kestää vielä vuosikymmeniä. Sen aikana voimme vahvistaa Suomen ja Ukrainan välistä taloudellista yhteistyötä. Business Finland luo kumppanuuksia ja avaa rahoitusmahdollisuuksia liiketoiminnan edistämiseksi. Kiinnostus Ukrainan markkinaan kasvaa jatkuvasti.
Nokia kehittää teollisen metaversumin sovelluksia Business Finlandin veturirahoituksella24.10.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Business Finland on myöntänyt rahoituksen uudelle Nokian LEAD-veturihankkeelle, jonka tavoitteena on edistää tulevaisuuden internetin ja metaversumin käytettävyyttä, turvallisuutta ja energiatehokkuutta. Nokia on sitoutunut veturihankkeellaan kasvattamaan merkittävästi omia ja kumppaniensa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan (TKI) investointeja Suomessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme