Asuntosäätiö vuoden 2023 rakennuttaja Talonrakennusteollisuuden Uudenmaan piirin työturvallisuuskilpailussa

Asuntosäätiö on valittu parhaaksi rakennuttajaksi Uudenmaan piirin työturvallisuuskilpailussa. Kilpailussa palkittiin vuoden 2023 talonrakentamisen parhaat yritykset ja työmaat.

Kuormakatu 6, Helsinki.

Palkinnot jaettiin Talonrakennusteollisuuden Uudenmaan piirin hallituksen kokouksessa Helsingissä tiistaina 19.3.2024. Asuntosäätiö palkittiin esimerkillisestä turvallisuuden huomioinnista parhaana rakennuttajana.

”Parhaan rakennuttajan palkinto tuntuu erittäin mukavalta, mutta sitä ei olisi saavutettu ilman saumatonta yhteistyötä urakoitsijoidemme kanssa. Tämä on osoitus siitä, että kaikki Asuntosäätiön työmailla työskentelevät ovat sitoutuneet työturvallisuuteen ja ymmärtävät sen merkityksen”, Asuntosäätiön rakennuttamisjohtaja Turkka Keravuori kertoo.

Työturvallisuuden toteutumisesta Asuntosäätiön uudisrakennus- ja peruskorjaushankkeiden työmailla vastaa ensisijaisesti urakoitsijat. Työmaiden turvallisuutta valvoo pääsääntöisesti Asuntosäätiön oma valvoja, joka vierailee työmailla säännöllisesti varmistamassa, että työturvallisuutta noudatetaan. Työturvallisuutta kehitetään yhdessä urakoitsijoiden kanssa aktiivisesti muun muassa rakennustyömaiden työturvallisuutta kuvaavien TR-mittausten avulla.

”Asetamme jokaiselle työmaalle hankkeen alussa TR-tavoitteet, joita seurataan säännöllisesti. Näin pystymme puuttumaan mahdollisiin poikkeamiin nopeasti ja ryhtymään toimenpiteisiin tarvittaessa”, Keravuori sanoo.

Asuntosäätiön TR-mittausten keskiarvo oli uudisrakennushankkeiden työmailla 95,7 % ja korjausrakentamisen hankkeissa 94,5 % vuonna 2023.

”Kehitämme työturvallisuutta vuonna 2024 muun muassa päivittämällä työturvallisuuden ja -terveyden johtamissuunnitelman sekä tehostamalla työturvallisuuden säännöllistä raportointia ja seurantaa”, kertoo Keravuori.

Asuntosäätiö on yksi suurimpia suomalaisia asuinkiinteistöjen omistajia Suomessa. Tarjoamme noin 18 000 kotia 33 paikkakunnalla; asokoteja, vuokrakoteja ja omistuskoteja. Vuosittain käynnistämme noin 400 uuden asunnon tuotannon. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 186,4 miljoonaa euroa. Kaiken toimintamme ytimessä ovat vastuullisuus ja yleishyödyllisyys: emme tavoittele välitöntä voittoa tai taloudellista etua.