Pääsiäispöydässä roseet haastavat punaviiniklassikoita – Alkossa yksi vuoden vilkkain sesonki

Kiirastorstaina asiakasmäärät kolminkertaistuvat ja litramyynti kasvaa erityisesti punaviineissä, kuohuviineissä ja roseeviineissä. Punaviini on lampaan klassinen kumppani, mutta myös roseet niin kuplilla kuin ilman trendaavat.

Pääsiäinen on perinteisesti yksi Alkon vilkkaimmista sesongeista, jolloin kasvavat niin asiakasmäärät kuin litramyynti. Alko arvioi asiakasmäärän nousevan pääsiäisviikolla 20 prosenttia ja litramyynnin arvioidaan kasvavan noin 50 prosenttia normaaliin viikkomyyntiin verrattuna*.

Tuoteryhmistä prosentuaalisesti eniten litramyynti kasvaa punaviineissä ja roseeviineissä (noin 75 prosenttia), kuohuviineissä (noin 70 prosenttia) ja alkoholittomissa (lähes 40 prosenttia).

Kiirastorstai on myymälöissä pääsiäisviikon vilkkain päivä. Asiakasmäärät ovat tällöin lähes kolminkertaisia normaaliin torstaihin verrattuna. Asiointi painottunee tällöin iltapäivän tunteihin (klo 15–18). Illan viimeisiä aukiolotunteja (klo 19–21) kohti asiakasmäärät rauhoittuvat. Pitkäperjantaina 29.3. sekä toisena pääsiäispäivänä maanantaina 1.4. Alkot ovat kiinni.

”Pääsiäinen on yksi ruokavuoden kohokohdista. Pääsiäistä juhlistetaan panostamalla hyvään ruokaan, jolle haetaan myös vähän arvokkaampia viinejä. Tämä näkyy pääsiäisviikolla viinien keskihinnan nousuna. Punaviineissä keskihinta nousee noin kahdeksan prosenttia ja asiakkaiden ostoskorin loppusumma nousee pääsiäisenä parisenkymmentä prosenttia”, kertoo tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindström.

Roseet haastavat punaviiniklassikoita

Anri Lindström, mitä pääsiäispöytään valitaan, klassikoita vai jotakin ihan uutta?

”Sekä että. Monille pääsiäisateria toistuu perinteisesti vuodesta toiseen aika saman kaavan mukaan, ja lampaalla on päärooli. Silloin myös juomissa valitaan klassikkoja: punaviini Italian Toscanasta, Espanjan Riojasta tai Ranskan Bordeaux’sta. Uuden maailman pääsiäisklassikot ovat Australian shirazit ja Argentiinan malbecit.”

”Kasvissyönti muuttaa monen valintoja lihattomammiksi, ja silloin viinitkin voivat vaihtua keveämpiin punaviineihin kuten pinot noireihin tai raikkaisiin valkoviineihin. Roseeviinit trendaavat myös pääsiäisaterialla, ja runsaat roseekuohuviinit ovat oiva valinta esimerkiksi karitsankareelle tai karitsatartarille.”

”Moni miettii tänä päivänä tuotteiden ympäristövaikutuksia ja tällä on merkitystä myös juoman valinnassa. Ympäristöystävälliset, kevyet ja helposti kierrätettävät pakkaukset kuten tetrapakkaukset, ovatkin käteviä vietäviä mökille pääsiäisenviettoon.”

Lindström kertoo, että eräs pääsiäisen suosituimmista kysymyksistä myymälöissä on se, sopiiko mämmin kanssa mikään juoma?

”Muistisääntö tähän on kolme m:ää: malaga, madeira ja marsala. Näiden makeiden viinien luumuiset ja viikunaiset aromit taittuvat hyvin mämmin maltaisuuden kanssa. Ja toki - maitohan toimii aina!”

Olutvalikoimasta jokaiselle jotakin

Oluen yhdistäminen ruokaan on trendinä jatkuvassa kasvussa ja Alkon yli 1000 oluen valikoimasta löytyy jokaiselle jotakin. Pääsiäisenä oluen myynti kasvaa noin 20 prosenttia.

”Olut on erinomainen valinta myös pääsisäispöytään. Pääsiäisoluet ovat perinteisesti olleet perusoluita tummempia, maltaisempia ja vahvempia. Nykyisin pääsiäisoluiden tyylikirjo on laajempi.”

”Pashan kanssa voi makeiden jälkiruokaviinien sijaan kokeilla aromikasta IPA-olutta, jonka trooppisen hedelmäinen humalointi suorastaan nostaa ja raikastaa pashan maun uusiin ulottuvuuksiin. Viininystävän valinta pashalle on Bordeaux’n jälkiruokaviiniklassikko sauternes.”

Myymälässä Lindström kannustaa kääntymään rohkeasti Alkon myyjien puoleen: ”Ruoan ja juoman yhdistäminen on meillä myyjien ydinosaamista, ja he ovat myymälässä palvelemassa juuri sinua. Tyhmiä tai noloja kysymyksiä ei olekaan.”

”Myös meidän asiakaspalvelun chat auttaa mielellään. Siellä palvelevat ihan oikeat asiantuntevat alkolaiset, ei botti.”

*Pääsiäismyyntiä on verrattu tämän vuoden ns. normaaliin viikkomyyntiin.

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.