Yhteenveto sähköjärjestelmän toiminnasta talvella 2023–2024

Fingrid on julkaissut raportin sähköjärjestelmän toiminnasta talvella 2023–2024. Sähkön kulutusta kasvatti keskimääräistä kylmempi sää. Talven suurimmat kulutuslukemat mitattiin viikolla 1, jolloin sähkön kulutushuippu oli 3.tammikuuta tunnilla 19–20 yhteensä 14 993 MWh/h.

Kuvan lähteenä mainittava Fingrid Oyj.

Sähkön kulutushuippu viikon 1 pakkasjaksolla

Sähkön kulutushuippu toteutui talvella 2023–2024 tammikuussa keskiviikkona 3.1.2024 tunnilla 19–20. Sähkön kulutus oli tällöin 14 993 MWh/h. Kulutuksen maantieteellisellä jakautumalla painotettu lämpötila oli kyseisenä ajanhetkenä -24 °C. Kotimainen sähkön tuotanto oli 12 112 MWh/h ja nettotuontia naapurimaista oli 2 881 MWh/h. Suomen aluehinta sähkön vuorokausimarkkinoilla oli kulutushuipputunnilla 118,80 €/MWh.

Viikon 1 pitkä ja poikkeuksellisen kylmä pakkasjakso yhdessä lämpövoimalaitosten vikaantumisten kanssa muodostui sähkön riittävyyden kannalta talven haastavimmaksi ajanjaksoksi. Haastavista olosuhteista huolimatta sähköä riitti, ja merkittävä sähkön kulutuksen hintajousto varmisti osaltaan sähkön riittävyyttä.

Uusi sähköntuotannon ennätys

Talven tuotantohuippu, mikä oli myös Suomen kaikkien aikojen sähköntuotantoennätys 14 246 MWh/h, mitattiin 26.1.2024 tunnilla 18–19. Sähkön kulutuksella painotettu lämpötila oli tällöin -10 °C ja Suomen aluehinta oli 57,37 €/MWh. Talven tuotantohuipun aikana tuulivoimatuotanto oli suurta (noin 80 % asennetusta kapasiteetista) ja ydinvoimalaitokset tuottivat sähköä täydellä teholla. Aikaisempi tuotantoennätys 14 178 MWh/h oli vuoden 2023 marraskuun lopulta.

Yksikön päällikkö Mikko Kuivaniemi, Fingrid, puh. 030 3955 188
Asiantuntija Veli-Petteri Liedes, Fingrid, puh. 030 3954 494