Pääsiäisenä perinteiset herkut pitävät pintansa - pöydässä voi kuitenkin yllättää lakritsimämmi tai LEGO-kukat
Pääsiäisruokien valikoima monipuolistuu, mutta perinteiset herkut pitävät pintansa, kertoo S-ryhmän myyntidata. Suomalaisten pääsiäiseen kuuluvat yhä vahvasti muun muassa mämmi, suklaamunat ja lammas. Hyvän ruoan lisäksi juhlaan valmistaudutaan kukilla ja koristeilla. S-ryhmän ruokakaupat palvelevat tänäkin pääsiäisenä asiakkaita laajoin aukioloajoin.

Mämmi on perinteinen herkku, joka kuuluu edelleen suomalaisten pääsiäispöytään. S-ryhmän myyntidata kertoo, että mämmi käy erityisen hyvin kaupaksi Etelä-Savon ja Kainuun alueilla, ja sillä herkuttelevat nuoria useammin vanhemmat ikäpolvet. Mämmi tarjoillaan yleensä sellaisenaan sokerin ja kerman, maidon tai vaniljakastikkeen kanssa. Viime vuosina mämmin käyttö erilaisissa leivonnaisissa ja jälkiruoissa on kuitenkin yleistynyt.
”Mämmin suosio on pysynyt melko tasaisena vuodesta toiseen. Perinneherkun valikoima on viime vuosina kasvanut ja mämmiä löytyykin nykyään monen kokoisissa pakkauksissa sekä useissa eri mauissa kuten vaniljan, salty caramelin ja lakritsin maustamana. Vaihtoehdoista huolimatta perinteinen mämmi maistuu suomalaisille kuitenkin parhaiten ympäri maan ja mitä isommassa rasiassa sen parempi: isojen, yli 500 gramman pakkausten osuus mämmin kilomyynnistä on jopa 90 prosenttia,” kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.
Suklaamunat ovat pääsiäisenä erityisesti lapsiperheiden suosiossa. Viime vuonna S-ryhmän ruokakaupoista ostettiin pääsiäisen ympärillä eniten Fazerin Mignon-munia, Kinder-yllätysmunia ja Rainbow ruohomunia. Kestosuosikkien ohella valikoimaan palanneista Fazerin Pätkis- ja Dumle-moussemunista sekä uudesta Kiroileva Siili -yllätysmunasta odotetaan tämän vuoden hittejä.
Mämmin ja suklaan lisäksi suomalaiset herkuttelevat pääsiäisenä myös muun muassa erilaisilla lammastuotteilla, tuoreella kalalla, sesongin tankoparsalla ja pääsiäislimpulla. Sitruunakakulla ja pashalla on edelleen paikkansa pääsiäisen jälkiruokapöydässä. Monissa kodeissa perinteisiin kuuluu myös grillikauden aloitus.
”Lammas on monille kiinteä osa pääsiäisen ruokapöytää ja pääsiäinen onkin edelleen sen ylivoimaisinta sesonkia: noin puolet lampaanlihan vuosittaisesta kilomyynnistä tehdään pääsiäisen ympärillä. Myös tuoreen kalan kysyntä kasvaa pääsiäisen alla ja myymme pääsiäisviikolla tuoretta kalaa noin puolet enemmän kuin normaalina viikkona”, Oksa kertoo.
Kukat ja koristeet ovat oleellinen osa pääsiäisen juhlaa
Pääsiäiselle tyypillisten värikkäiden serviettien ja kynttilöiden ohella monissa kodeissa myös kukat tuovat sesonginmukaista tunnelmaa.
”Pääsiäisviikko on tulppaanimyynnin vilkkain viikko, mutta tulppaanien ohella myös narsisseja ja helmililjoja löytyy pääsiäisenä useista ostoskoreista. Kukkavalinnoissa voi kuitenkin kirjaimellisesti myös leikitellä. Odotamme Prismoissa myytävän LEGO-sarjan kukista tänä vuonna yllättäjää perinteisten pääsiäiskoristeiden rinnalle. Esimerkiksi sarjan keltaiset narsissit ja lootuskukat ovat hauska ja pitkäikäinen katseenvangitsija pääsiäiskoristeluunkin” vinkkaa Oksa.
Suomalaisten pääsiäisperinteisiin kuuluvat edelleen myös rairuoho ja virpominen. Viime vuonna virvonta palautui jo koronavuosien jäljiltä ja odotettavissa on, että tänäkin vuonna kodin askartelutarvikkeiden kuten koristehöyhenten, paperiliimojen ja teippien ostaminen lisääntyy pääsiäisen alla virpomisaskartelun myötä. Viime vuonna palmusunnuntaita edeltävällä viikolla liimojen ja teippien myyntimäärät kasvoivat S-ryhmän kaupoissa noin 50 prosenttia sitä edeltäviin viikkoihin verrattuna.
Inspiraatiota ja ideoita pääsiäiseen sekä muihin juhliin saa pääsiäisviikolla ilmestyvästä Yhteishyvän uudesta Juhlat-kirjasta. Kirja löytyy Prismoista ja S-marketeista kautta maan, ja se sisältää yli 100 reseptiä sekä ohjeita kodin pieniin ja suuriin juhliin.
Ruokakaupat palvelevat pääsiäisostoksissa läpi pyhien
S-ryhmän ruokakaupat ovat tänäkin pääsiäisen auki laajoilla aukioloajoilla. Oman myymälän aukioloajat voi tarkistaa ruoan verkkokaupasta S-kaupat.fi. Pääsiäisostoksiaan voi helpottaa tekemällä niitä jo ennen suosituinta kauppapäivää eli kiirastorstaita tai tilaamalla pääsiäisruoat verkkokaupasta. Verkkokaupassa olemme lisänneet tilausikkunoiden määrää viime vuodesta niin Prisman, S-marketin kuin Salen, Alepan ja Food Market Herkun puolella.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Antti Oksa
Myyntijohtaja, S-ryhmän päivittäistavarakauppa
antti.oksa@sok.fi
puh. 0107680699
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme