SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Pääsiäisenä perinteiset herkut pitävät pintansa - pöydässä voi kuitenkin yllättää lakritsimämmi tai LEGO-kukat

Jaa

Pääsiäisruokien valikoima monipuolistuu, mutta perinteiset herkut pitävät pintansa, kertoo S-ryhmän myyntidata. Suomalaisten pääsiäiseen kuuluvat yhä vahvasti muun muassa mämmi, suklaamunat ja lammas. Hyvän ruoan lisäksi juhlaan valmistaudutaan kukilla ja koristeilla. S-ryhmän ruokakaupat palvelevat tänäkin pääsiäisenä asiakkaita laajoin aukioloajoin.

Sami Heiskanen

Mämmi on perinteinen herkku, joka kuuluu edelleen suomalaisten pääsiäispöytään. S-ryhmän myyntidata kertoo, että mämmi käy erityisen hyvin kaupaksi Etelä-Savon ja Kainuun alueilla, ja sillä herkuttelevat nuoria useammin vanhemmat ikäpolvet. Mämmi tarjoillaan yleensä sellaisenaan sokerin ja kerman, maidon tai vaniljakastikkeen kanssa. Viime vuosina mämmin käyttö erilaisissa leivonnaisissa ja jälkiruoissa on kuitenkin yleistynyt. 

”Mämmin suosio on pysynyt melko tasaisena vuodesta toiseen. Perinneherkun valikoima on viime vuosina kasvanut ja mämmiä löytyykin nykyään monen kokoisissa pakkauksissa sekä useissa eri mauissa kuten vaniljan, salty caramelin ja lakritsin maustamana. Vaihtoehdoista huolimatta perinteinen mämmi maistuu suomalaisille kuitenkin parhaiten ympäri maan ja mitä isommassa rasiassa sen parempi: isojen, yli 500 gramman pakkausten osuus mämmin kilomyynnistä on jopa 90 prosenttia,” kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa

Suklaamunat ovat pääsiäisenä erityisesti lapsiperheiden suosiossa. Viime vuonna S-ryhmän ruokakaupoista ostettiin pääsiäisen ympärillä eniten Fazerin Mignon-munia, Kinder-yllätysmunia ja Rainbow ruohomunia. Kestosuosikkien ohella valikoimaan palanneista Fazerin Pätkis- ja Dumle-moussemunista sekä uudesta Kiroileva Siili -yllätysmunasta odotetaan tämän vuoden hittejä. 

Mämmin ja suklaan lisäksi suomalaiset herkuttelevat pääsiäisenä myös muun muassa erilaisilla lammastuotteilla, tuoreella kalalla, sesongin tankoparsalla ja pääsiäislimpulla. Sitruunakakulla ja pashalla on edelleen paikkansa pääsiäisen jälkiruokapöydässä. Monissa kodeissa perinteisiin kuuluu myös grillikauden aloitus. 

”Lammas on monille kiinteä osa pääsiäisen ruokapöytää ja pääsiäinen onkin edelleen sen ylivoimaisinta sesonkia: noin puolet lampaanlihan vuosittaisesta kilomyynnistä tehdään pääsiäisen ympärillä. Myös tuoreen kalan kysyntä kasvaa pääsiäisen alla ja myymme pääsiäisviikolla tuoretta kalaa noin puolet enemmän kuin normaalina viikkona”, Oksa kertoo. 

Kukat ja koristeet ovat oleellinen osa pääsiäisen juhlaa 

Pääsiäiselle tyypillisten värikkäiden serviettien ja kynttilöiden ohella monissa kodeissa myös kukat tuovat sesonginmukaista tunnelmaa.  

”Pääsiäisviikko on tulppaanimyynnin vilkkain viikko, mutta tulppaanien ohella myös narsisseja ja helmililjoja löytyy pääsiäisenä useista ostoskoreista. Kukkavalinnoissa voi kuitenkin kirjaimellisesti myös leikitellä. Odotamme Prismoissa myytävän LEGO-sarjan kukista tänä vuonna yllättäjää perinteisten pääsiäiskoristeiden rinnalle. Esimerkiksi sarjan keltaiset narsissit ja lootuskukat ovat hauska ja pitkäikäinen katseenvangitsija pääsiäiskoristeluunkin” vinkkaa Oksa. 

Suomalaisten pääsiäisperinteisiin kuuluvat edelleen myös rairuoho ja virpominen. Viime vuonna virvonta palautui jo koronavuosien jäljiltä ja odotettavissa on, että tänäkin vuonna kodin askartelutarvikkeiden kuten koristehöyhenten, paperiliimojen ja teippien ostaminen lisääntyy pääsiäisen alla virpomisaskartelun myötä. Viime vuonna palmusunnuntaita edeltävällä viikolla liimojen ja teippien myyntimäärät kasvoivat S-ryhmän kaupoissa noin 50 prosenttia sitä edeltäviin viikkoihin verrattuna.  

Inspiraatiota ja ideoita pääsiäiseen sekä muihin juhliin saa pääsiäisviikolla ilmestyvästä Yhteishyvän uudesta Juhlat-kirjasta. Kirja löytyy Prismoista ja S-marketeista kautta maan, ja se sisältää yli 100 reseptiä sekä ohjeita kodin pieniin ja suuriin juhliin. 

Ruokakaupat palvelevat pääsiäisostoksissa läpi pyhien 

S-ryhmän ruokakaupat ovat tänäkin pääsiäisen auki laajoilla aukioloajoilla. Oman myymälän aukioloajat voi tarkistaa ruoan verkkokaupasta S-kaupat.fi. Pääsiäisostoksiaan voi helpottaa tekemällä niitä jo ennen suosituinta kauppapäivää eli kiirastorstaita tai tilaamalla pääsiäisruoat verkkokaupasta. Verkkokaupassa olemme lisänneet tilausikkunoiden määrää viime vuodesta niin Prisman, S-marketin kuin Salen, Alepan ja Food Market Herkun puolella. 

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Antti Oksa
Myyntijohtaja, S-ryhmän päivittäistavarakauppa
antti.oksa@sok.fi
puh. 0107680699

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye