Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa

Metsänomistajien tyytyväisyys ja aktiivisuus puukauppaan on kasvussa, selviää kevään Metsätutka-kyselystä. Vaikka viime vuosina on tehty puukauppaa ahkerasti, on kolmanneksella metsänomistajista puunmyyntiaikomuksia myös kuluvalle ja ensi vuodelle. Puun hinnannousun merkitys puukauppaan kannustavana tekijänä on myös noussut voimakkaasti.

Metsätutka-kyselyn mukaan metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan on parantunut entisestään, sillä kouluarvosana on jo 8,5. Puun myyntipäätökseen vaikuttavista tekijöistä puun hintatason merkitys on noussut viime vuosina voimakkaasti. Kuluvana vuotena puun hintatason vaikutuksen puukaupan myyntipäätökseen mainitsee yli puolet vastaajista.

”Puun hintatiedon merkitys puukaupan myyntipäätökseen on kasvanut merkittävästi. Metsänomistajat haluaisivatkin puumarkkinatietoja jatkossa metsänhoitoyhdistyksen välittämänä. Lisäksi metsänhoitoyhdistyksen kautta toteutettavien valtakirjakauppojen osuus on kasvussa. Palvelutoiveisiin vastataan kehittämällä metsänhoitoyhdistysten puukaupallisia palveluita erityisesti OmaMetsä-palvelun kautta”, toteaa MTK:n tutkimuspäällikkö Kalle Karttunen.

Puunmyyntien aktiivisuudessa korostuu erityisesti alle 45-vuotiaat metsänomistajat, joilla on eniten puunmyyntiaikeita kuluvalle ja ensi vuodelle. He erottuivat myös tyytyväisyydessään toteutuneisiin puukauppoihin. Metsätutka-kyselyssä seurantaan myös metsänomistajien luottamusta talouteen. Siinäkin korkein luottamus yleisesti talouteen on nuoremmilla metsänomistajilla.

”Metsätutka-kysely osoittaa, että puumarkkinat ovat toimineet viime vuosina metsänomistajien kannalta oikeasuuntaisesti. Puulla on ollut kysyntää ja metsänomistajat ovat tarjonneet puuta hintatason noustessa. Näin puumarkkinat ovat toimineet markkinalähtöisesti”, toteaa MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.

Tutkimuksen aineisto kerättiin puhelinkyselyllä helmi-maaliskuun vaihteessa suomalaisilta metsänomistajilta. Vastaajia oli 502, ja se kuvaa suomalaista metsänomistajakuntaa kattavasti. Vastausten virhemarginaali on noin 4 prosenttiyksikköä 95 prosentin luottamusvälillä. Suomessa on Luonnonvarakeskuksen metsätilarakennetilaston mukaan 632 000 metsänomistajaa ja 347 000 vähintään kahden hehtaarin metsätilakokonaisuutta. Tutkimuksen teki Kantar TNS Agri Oy.

Tutkimuspäällikkö Kalle Karttunen puh. 044 373 9377
Metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola puh. 040 502 6810

Maatilamatkailu Ilomäki valittiin Maaseutumatkailun Vuoden Kellokkaaksi ja Karkausmäen Kammari Vuoden kehittyväksi maaseutumatkailuyritykseksi20.3.2024 21:00:00 EET | Tiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on ylpeänä valinnut Maatilamatkailu Ilomäen Vuoden 2024 Kellokkaaksi. Tämä korkein tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2024 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus puolestaan myönnettiin Karkausmäen Kammarille. Tämä arvostettu tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat osoittaneet rohkeaa otetta ja innovatiivisuutta maaseutumatkailun kehittämisessä.

Eurooppa tarvitsee parempaa EU:ta19.3.2024 10:45:00 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa omalla EU-vaaliohjelmallaan olla rakentamassa vahvempaa, vakaampaa ja turvallisempaa Euroopan unionia. Kesäkuussa valittavan uuden europarlamentin ja tulevan komission on kyettävä palauttamaan kansalaisten ja yritysten luottamus tulevaan. Se tapahtuu luopumalla pikkuasioilla näpertelystä ja keskittymisellä oleelliseen. Tienviitat löytyvät MTK:n tänään julkaisemasta ohjelmasta ”Kymmenen teesiä elävälle Euroopalle”.

MUISTUTUS: Tervetuloa MTK:n tiedotustilaisuuteen: Traktorit lähtevät liikkeelle ja MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa18.3.2024 08:45:12 EET | Kutsu

Aika: tiistaina 19.3.2024 klo 9-10.30. Paikka: MTK:n henkilöstökahvila Venla, Simonkatu 6, Helsinki. ------- Tiedotustilaisuudessa MTK kertoo medialle ensi viikon #Ruokamarssi2024 -tapahtumista, joissa traktorit lähtevät liikkeelle eri puolilla Suomea. Ruokamarssin taustalla on kasvava huoli ruokaketjun tulonjaosta. Kaupan ennätystulokset kertovat karua kieltä siitä, minne ruokaketjun rahat todella valuvat. Ketjun alkupäässä olevat maatilat kamppailevat yhä vaikeampien haasteiden edessä. Samassa tilaisuudessa MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa, jotka kiteytyvät "10 teesiin elävälle Euroopalle". Pääviesti korostaa vahvan ja ennustettavan EU:n tarvetta, joka edistää kansalaisten, yritysten ja ympäristön hyvinvointia sekä turvaa maaseutualueiden kestävän kehityksen.