Lakko raskaan teollisuuden kohteissa jatkuu

Rakennusliitto jatkaa osallistumista Teollisuusliiton julistamaan poliittiseen lakkoon 25.–31.3.2024 pysäyttämällä kaikkien Rakennusliiton sopimusalojen työt seuraavissa kohteissa:

• Outokumpu Chrome Oy, Tornion tehdas
  • Outokumpu Stainless Oy, Tornion tehdas
  • SSAB Europe Oy, Raahen tehdas

Poliittinen lakko koskee myös muiden yritysten palveluksessa olevia työntekijöitä, jotka työskentelevät Rakennusliitto ry:n sopimusalojen soveltamisalan mukaisissa tehtävissä edellä mainituissa tehtaissa.

Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat ma 25.3.2024 kello 00.00 ja su 31.3.2024 kello 23.59 välisenä aikana. Lakon aikana huolehditaan hätä- ja suojelutyöstä, ja muista työpaikan toiminnan turvaamiseen liittyvistä välttämättömistä toimenpiteistä.

Koska hallitus jatkaa sopimusperusteisen työmarkkinatoiminnan tuhoamista, ei Rakennusliiton puheenjohtaja Kimmo Palonen näe tilanteessa muuta vaihtoehtoa kuin lakon.

– On valitettavaa, että hallitus ei ole valmis aitoihin neuvotteluihin, vaan sen sijaan suorastaan vähättelee lakimuutoksia, jotka uhkaavat murskata rakennusalan työntekijöiden työehdot, sanoo puheenjohtaja Palonen.

– Paikallisen sopimisen salliminen järjestäytymättömiin eli myös ulkomaisiin yrityksiin uhkaa koko alan ammattityövoiman työehtoja ja rapauttaa myös suomalaisten työnantajien motiivin järjestäytyä. Muutamassa vuodessa seurauksena on työehtosopimusten yleissitovuuden menettäminen. Sen jälkeen rakennusalalla Suomessa ei ole säädeltyjä minimityöehtoja järjestäytymättömissä yrityksissä, Palonen arvioi.

Työttömyysturvaan kohdistuvat ankarat leikkaukset puolestaan uhkaavat jatkossa ammattitaitoisen työvoiman hakeutumista rakennusalan kaltaiselle, suhdanneherkälle ja kausiluonteiselle, toimialalle.

– Jo nyt on nähtävissä, että alan koulutusohjelmat eivät vedä nuoria opiskelemaan. Kukapa haluaisi alalle, jossa toimeentulosta ei jatkossa ole takeita, Palonen kantaa huolta.

Lisätietoja:   puheenjohtaja Kimmo Palonen, 050 466 4918

varapuheenjohtaja Jyrki Ojanen, 040 530 9755

Rakennusliitto on 66 000 rakentajan muodostama SAK:lainen ammattiliitto. Liitto pyrkii turvaamaan ja parantamaan jäsentensä työoloja ja palkkausta. Liitto solmii rakennusalojen yleissitovat työehtosopimukset.