Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor
Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

En ökning med 29% av kontakterna i nätbrevstjänsten under 2023 indikerar att fler barn och unga söker stöd via detta forum. För många är nätbrevstjänsten det första stället där de vågar öppna upp om sina känslor och upplevelser. Tjänsten används i första hand av 12–17-åringar och för många som tar kontakt är brevväxlingen ett långvarigt stöd. De vanligaste ämnena i nätbrevstjänsten berör psykisk hälsa, t.ex. depression, ångest och självskadebeteende, samt kamratrelationer, fritid och skola.
Det finns ett behov av en trygg samtalskanal
De vanligaste samtalen i Barn- och ungdomstelefonens telefontjänst berör ensamhet i vardagen och frågor kring sex och sexualitet. Största delen av samtalen kommer från barn och unga under 15 år. Speciellt barn i lågklasser visar ett starkt behov av vuxet sällskap efter skoldagen.
Diskussioner kring psykisk ohälsa har också ökat under det senaste året, och Barn- och ungdomstelefonen har blivit en plats där unga kan uttrycka sina känslor utan rädsla för konsekvenser, vilket kan vara avgörande för många som tar kontakt.
Samtalen förs på barnens villkor
Kontakterna till Barn- och ungdomstelefonen sker på varierande sätt och ibland krävs användning av humor eller fantasi för att våga diskutera känsliga ämnen. Att välkomna olika ämnen och kommunikationsstilar är en del av hur Barn- och ungdomstelefonen skapar en trygg miljö som främjar öppenhet och förtroende.
Det är inte ovanligt att barn ringer och spelar upp scenarier som handlar om t.ex. sexuella övergrepp eller mobbning. Genom att ta även de mest fantasifulla berättelserna på allvar och möta barn och unga i fantasins värld, uppmuntras de att modigare ta kontakt och våga prata om känsliga ämnen. Detta ger dem även en möjlighet att bearbeta händelser som kanske inte ens har hänt och ger personen verktyg för att hantera eventuella framtida situationer.
- Vi har fantastiska volontärer som lyckas skapa diskussion med barn och unga på deras nivå. Vi tar inte ställning till om det som barnet eller den unga berättar är sant eller inte. Det vi hör är behovet att diskutera ämnet som kommer till tals, oberoende sätt att ta kontakt, berättar Sofie Railila, jourkoordinator för Barn- och ungdomstelefonen.
Positiva reaktioner från barn och unga själva visar vikten av att erbjuda en plats där de kan bearbeta ämnen och händelser även i förebyggande syfte.
Barn- och ungdomstelefonen består av både en telefonlinje och en nätbrevstjänst, dit många barn och unga vänder sig för att hitta sällskap, underhållning och stöd för sina tankar och känslor kring olika ämnen i sina liv. Tjänsterna är gratis, anonyma och konfidentiella vilket innebär att många vågar ta kontakt om även känsliga ämnen.
Barn- och ungdomstelefonens samtalstjänst är tillgänglig fyra dagar i veckan på numret 0800 96 116 med utökade öppettider sedan februari och har därmed öppet måndag-tisdag kl. 14-17 samt onsdag-torsdag kl. 14-20. Nätbrev kan skickas dygnet runt på adressen skriv.mll.fi och besvaras inom en vecka. Tjänsterna är tillgängliga för alla upp till 25 år.
Läs mer i Lasten ja nuorten puhelimen ja chatin raportti 2023 (på finska) https://cdn.mll.fi/prod/2024/03/20105322/lasten-ja-nuorten-puhelimen-vuosiraportti-2023.pdf
Nyckelord
Kontakter
Sofie RaililaBarn- och ungdomstelefon
Tel:050 401 2607sofie.railila@mll.fiTatjana PajamäkiAuttavat puhelimet ja digipalvelut
Tel:050 562 4299tatjana.pajamaki@mll.fiRonja QuagraineBarn- och ungdomstelefon
Tel:050 4617 743ronja.quagraine@mll.fiLänkar
Mannerheims Barnskyddsförbund (MLL) är en medborgarorganisation öppen för envar. Vårt mål är att främja barnets och familjens välbefinnande. MLL erbjuder familjer ett tillfälle att bekanta sig med varandra och delta i frivilligarbete, medborgaraktivitet och fritidssysselsättning. MLL är Finlands största barnskyddsorganisation och har 73 000 medlemmar i 536 lokalföreningar runt om i Finland. Lokalföreningarnas verksamhet stöds av 10 distriktsorganisationer. www.mll.fi/sv/ - http://www.mll.fi/sv/
Följ Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Survey on poverty among families with children: low income reflected in lack of food and clothing – Good Holiday Spirit campaign helps families during the holidays11.11.2025 04:00:00 EET | Tiedote
A survey conducted by the Mannerheim League for Child Welfare (MLL) and the Finnish Red Cross reveals that poverty manifests itself in the everyday lives of low-income families with children as mental distress and a lack of basic necessities. The Good Holiday Spirit campaign, which starts on Thursday, will help distribute food gift vouchers to a total of 18,000 low-income families with children in Finland.
Enkät om fattigdom i barnfamiljer: fattigdomen syns som brist på mat och kläder – insamlingen Jul i Sinnet hjälper familjer i jul11.11.2025 04:00:00 EET | Pressmeddelande
En enkät som Mannerheims Barnskyddsförbund och Finlands Röda Kors har gjort visar att fattigdomen kommer fram i mindre bemedlade barnfamiljers vardag som psykiskt trångmål och brist på basförnödenheter. Genom insamlingen Jul i Sinnet som startar på torsdag delas matpresentkort ut åt sammanlagt 18 000 mindre bemedlade barnfamiljer i vårt land.
Lapsiperheköyhyys-kysely: vähävaraisuus näkyy puutteena ruuasta ja vaatteista – Hyvä Joulumieli -keräyksellä autetaan perheitä jouluna11.11.2025 04:00:00 EET | Tiedote
Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Punaisen Ristin toteuttama kysely tuo esiin, että köyhyys näkyy vähävaraisten lapsiperheiden arjessa henkisenä ahdinkona ja puutteena perusasioista. Torstaina käynnistyvän Hyvä Joulumieli -keräyksen turvin jaetaan ruokalahjakortit yhteensä 18 000 vähävaraiselle lapsiperheelle kotimaassa.
De digitala tjänsterna för barn och unga ska vara tillförlitliga och trygga7.10.2025 07:25:18 EEST | Pressmeddelande
Barn och unga har ett stort behov av stöd. Man strävar nu efter att svara på oron för barns och ungas psykiska hälsa med olika digitala tjänster med låg tröskel. Många tjänster digitaliseras i snabb takt, även om man inte känner till de digitala tjänsternas effekter och effektivitet tillräckligt väl. Barnombudsmannen och Mannerheims Barnskyddsförbund efterlyser starka kvalitetskriterier för digitala tjänster.
Lasten ja nuorten digipalveluiden on oltava luotettavia ja turvallisia7.10.2025 07:25:00 EEST | Tiedote
Lasten ja nuorten tuen tarve on suuri. Huoleen lasten ja nuorten mielenterveydestä pyritään nyt vastaamaan erilaisilla matalan kynnyksen digipalveluilla. Monia palveluja digitalisoidaan vauhdilla, vaikka niiden vaikutuksia ja vaikuttavuutta ei tunneta riittävästi. Lapsiasiavaltuutettu ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto peräänkuuluttavat digipalveluihin vankkoja laatukriteereitä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum