Häkämies: SAK on päättänyt lähestulkoon sulkea Suomen

Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies on erittäin pettynyt SAK:n päätöksen jatkaa poliittisia lakkoja.

- Seuraava lakkoviikko tulee olemaan aikaisempaa kalliimpi, sillä monet yritykset menettävät asiakkaita ja useammat yritykset joutuvat keskeyttämään tuotantonsa. SAK on päättänyt lähestulkoon sulkea Suomen, Häkämies toteaa.

Uudet poliittiset lakot ovat aiheuttamassa alustavan arvion mukaan 260 miljoonan euron vahingot. Yhteensä poliittiset lakot hallitusta vastaan tuovat jo noin puolentoista miljardin euron menetyksen bruttokansantuotteeseen.

- Erityisesti satamalakko aiheuttaa kerrannaisvaikutuksia monelle alalle. Lakoilla leikataan jo entisestään talouden kasvua, vaarannetaan ulkomaiset investoinnit ja lyödään lommo Suomen maineelle luotettavana toimijana. Vuodelta 1946 voimassa oleva työrauhalainsäädäntö on eduskunnassa uudistettavana. Nämä uudet poliittiset lakot alleviivaavat tarpeen säätää poliittiset lakot kilpailijamaiden tasolle. Hallitus ei ole oman ilmoituksensa mukaan perääntymässä poliittisten lakkojen rajoittamisesta, joten lakoilla aiheutetaan suunnatonta ja tarpeetonta vahinkoa yrityksille ja työpaikoille, EK:n Häkämies painottaa.

EK laskee poliittisista lakoista aiheutuneita menetyksiä Suomen kansantaloudelle. Lakkojen laajuutta ja vaikutuksia arvioidaan yhdessä jäsenliittojen ja -yritysten kanssa ilmoitettujen lakkokohteiden perusteella. Lakkojen laajuuden ja pituuden perusteella menetysten kerrannaisvaikutukset muille aloille arvioidaan Tilastokeskuksen panos-tuotos -tauluilla. Yhteismitallinen arvio eri alojen menetyksistä ilmoitetaan BKT-menetyksinä koko kansantaloudelle.

Haastattelupyynnöt viestintäpäällikkö Vesa Perälammen kautta (040 5287090)

Elinkeinoelämän viestit EU-vaaleihin: Euroopan on herättävä kilpailukykyhaasteeseen8.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Eurooppa on vedenjakajalla. Vihreän talouden kilpailukyky, sisämarkkinoiden pelastaminen sekä turvallisuuden vahvistaminen tulee EK:n vaalitavoitteiden mukaan nostaa EU:n prioriteeteiksi seuraavalla viisivuotiskaudella. Ukrainan tuen jatkuminen on sekä Euroopan että Suomen ehdoton etu. Tulevalla vaalikaudella ratkaistaan EU:n talouden suunta - otammeko kilpailukykyhaasteen tosissamme vai näivetymmekö. Kilpailukyvyn varassa ratkeaa myös Euroopan kyky vastata ympäristön, turvallisuuden ja kansalaisten hyvinvoinnin tarpeisiin, korostaa EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies: ”Meillä Suomessa on jo vuosia sitten lyönyt läpi ajatus siitä, että kunnianhimoiset ilmastotavoitteet voivat toimia kestävän kasvun ajureina ja synnyttää innovaatioita, työtä ja hyvinvointia. On siis myös ympäristön etu, että kestävästi toimivat yritykset pärjäävät ja niiden kilpailukyky vahvistuu. Nyt on syytä vaikuttaa sen puolesta, että sama ajattelutapa saataisiin EU-politiikan johtoajatukseksi”. Valtiontukisääntöjä o

Vihreissä investoinneissa yli 30 prosentin vuosikasvu – seuraavat 6–9 kuukautta ratkaisevat jatkon3.4.2024 14:30:00 EEST | Tiedote