Jarmo Leppinen har utnämnts till VD för Vasa Elnät från 1.5

Jarmo Leppinen från Laihela har utnämnts till Vasa Elnäts verkställande direktör.

Jarmo Leppinen
Jarmo Leppinen Vasa Elnät Ab

Jarmo Leppinen är utbildad ingenjör inom elteknik. Han tar över positionen från den 1 maj när nuvarande VD:n Juha Rintamäki går över till en annan arbetsgivares tjänst. Leppinen har de senaste fyra åren haft posten som planeringschef vid Vasa Elnät.

Martti HaapamäkiStyrelseordförande, Vasa Elnät Ab

Anträffbar fredag 22.3 kl. 12 - 14

Tel:050 056 2794

Jarmo Leppinen

Vasa Elnät är en del av koncernen Vasa Elektriska

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2023 utgjorde ca 200 milj. euro.

Massivt solkraftverk byggs i Lappo: Vasa Elektriskas andel nästan en tredjedel20.12.2023 10:15:00 EET | Tiedote

Solenergianläggningen som byggs i Heinineva, Lappo, är ur nationellt perspektiv mycket stor. Det är EPV Energi som låter bygga anläggningen i industriell skala och den färdigställs i två etapper. Den första etappens kraftverk kommer årligen att producera cirka 67 gigawattimmar el, och av det utgör Vasa Elektriskas andel cirka 30 procent. Den andra etappen kommer att höja produktionen till cirka 90 gigawattimmar per år.